اكتفيتُ منكَ عشقًا.
(الجزء الثالث).
بقلمي فاطمة محمد.
الخاتمة جزء أول:بعد مرور خمس سنوات.
-مروان..مروان اصحى يلا انهاردة اجازة والعيلة كلها صحيت مش ناقص غيرنا..قوم يا مروان…
نطقت علياء كلماتها وهي تنحني تجاه مروان المتسطح على الفراش وتقم بهزه عدة مرات متتالية…
تململ مروان وفتح عين واحدة يطالعها كي يعقب على كلماتها ويخبرها برغبته في استرسال نومه..لكنه سرعان ما هب من نومته ما أن وقعت عينه عليها..مردد:
-سلام قولًا من رب رحيم..ايه يا بت ده، شعرك عامل كدة ليه، ده انا افتكرتك البت اللي بتطلع من البير..ولوهله افتكرتك هتقتليني..انتهى وهو يرفع انامله يعبث بخصلاتها (الكيرلي)
نفضت يداه مجيبة بحنق:
-قصدك ايه يعني؟!!!
وبعدين ده كيرلي يا جاهل…اش فهمك أنت..ويلا قوم البس وحصلني على تحت..انتهت مفارقة الحجرة تاركة اياه يتابعها ضاربًا كفًا بالآخر..
متمتم بخفوت:
-دي لو ناوية تجبلي صرع مش هتعمل كدة..قال وكيرلي..كيرلي على دماغك يا شيخة..هنا وجال بخاطرة هؤلاء الشياطين..المتمثلات في هيئة فتيات..
فأتسعت ابتسامته رويدًا رويدًا متمتم بشماتة:
-لا حلو الكيرلي..وينفع نخوف بيه الشياطين اللي تحت…انتهى ناهضًا من الفراش والجًا دورة المياه كي يبدأ يومه رفقة عائلته…
********
داخل إحدى المنازل المتواجدة في منطقة راقية..
ولج إبراهيم الحجرة بحركة مباغتة متمتم على مضض:
-ما يلا يا مهرة بقالك ساعة بتقوليلي خلصتي يلا هنتأخر..تفحصت هي هيئتها للمرة الأخيرة بسعادة خاصة جوفها المنتفخ فها هى تحمل بأبنها الثاني..فقد تبدلت حياتهم وأخذ إبراهيم منزلًا واسعًا في منطقة أفضل وبات عمله أفضل ولم يتوقف حتى الآن عن تحقيق طموحه..
-خلاص اهو يا هيما..بقولك إيه هو أنا تخنانة..ورغم صدق كلماتها و وزنها الزائد إلا أنه هز رأسه ينفي ما تتفوه به مردد:
-فين ده؟؟
انا مش شايفك تخنانة بصراحة..بالعكس شايفك قمر واحلويتي اكتر..سعدت بكلماته وتحركت ملتقطة حقيبتها بذات الوقت الذي دخل به ابنها البالغ أربع سنوات..والذي يدعو "مؤنس"
ركض الطفل تجاهها وقام بضربها بقبضته الصغيرة ثم اندفع سريعًا محاولًا الهروب من الغرفة وضحكاته الطفولية تعلو بالأرجاء..
وقبل أن يفعلها ويهرب انتشله ذراع إبراهيم وهو يمرح معه مسببًا تزايد قهقهاته…دنت مهرة وشاركته مزاحه مع الصغير متمتمة بسعادة:
-كدة يا مؤنس تضرب مامي..أنا زعلانة منك..ومش هاخدك معايا عند جدو
أنت تقرأ
اكتفيتُ منكَ عشقًا
Romanceرومانسي_أجتماعي_دراما_غموض_تشويق_كوميدي_عائلي الجزء الاول والثاني والثالث معًا (مكتملة)