"Mommy tak kira,keputusan Mommy muk.ta.mat! Adrian setujuh atau tak, Mommy masih dengan keputusan Mommy.Adrian tak boleh nak ubah"
Datin Humairah masih dengan pendiriannya.Tiada tanda-tanda yang Datin Humairah akan mengubah apa yang telah dikatakannya tadi.Adrian Raihan sudah mengusutkan rambutnya apabila Datin Humairah langsung tidak memberinya peluang untuk bercakap.
"Mommy,mommy tak boleh nak tentukan dengan siapa Adrian nak kawin or beritahu Adrian apa yang Adrian boleh buat dan tak boleh buat.Adrian dah cukup dewasa untuk tentukan life Ad sendiri.I'm not child anymore so please don't treat me like i'm still child" kata Adrian Raihan sambil memandang kearah Datin Humairah yang duduk di sofa.
"Adrian,I know you are not kid anymore.But you have to know that i'm your mother and i know what the best for my sons.Dulu Mommy dah bagi Adrian peluang untuk carikan Mommy menantu tapi apa Ad buat? Adrian langsung tak bawak Mommy jumpa even seorang pun menantu"
"Mommy,Ad bukan taknak bagi Mommy menantu.Ya,Ad memang nak sangat bagi Mommy menantu tapi Ad busy dengan kerja Ad yang bertimbun kat office tu.Macam mana Ad nak carikan Mommy menantu kalau kerja Ad pun Ad tak boleh nak handle dengan betul? mana nak jumpa client lagi? nak meetting lagi.I'm so busy Ma"
"Itu semua A.LA.SAN! Ad jugakan yang bagitahu Mommy yang Ad akan focus untuk carikan Mommy menantu? Daddy kamu dah tolong kamu untuk ringankan kerja kamu kat office dah sampai five month! tahu? five month! takkkan itu pun masih tak cukup?"
Adrian Raihan menarik nafasnya agar api kemarahannya berkurang.Dia tidak mahu bersikap kurang ajar di hadapan Mommynya Datin Humairah.
"Ikut jelah apa yang Mommy kamu suruh tu...Bukannya kamu kena bertarung nyawa pun? kawin je pun? bukannya susah" sampuk Dato Hisyam yang sibuk memasang telinga sambil melihat telephonenya di sofa.
Datin Humairah sudah tersenyum kemenangan apabila suaminya Dato Hisyam mulai berpihak kepadanya.Mestilah Dato Hisyam berpihak kepada Isterinya kerana dia mahu berbesan dengan kawannya Encik Sharul.
"What?! Daddy pun setujuh ke kalau Ad kena kawin dengan pilihan Mommy yang entah sesuai dengan Ad ke tidak? entah-entah perempuan tu dah guna-guna bomoh supaya Mommy pilih dia jadi menantu so dia bolehlah senang-senang je kikis duit Ad" Suka hati Adrian Raihan saja berkata begitu kepada perempuan yang mahu dijadikan isterinya tanpa usul periksa terlebih dahulu.
"Amboi...sedap mulut Ad jekan cakap bakal menantu Mommy yang bukan-bukan.Fitnah tahu fitnah? ingat Mommy ni suka-suka ke pilih menantu macam pilih baju? Mommy tahu pilihan Mommy terbaik untuk dijadikan isteri kepada anak Mommy ni"
"Daddy kenal budak tu,Shasha tu baik,pandai,sopan and hormat ibubapa dia.Takkanlah Daddy dengan Mama kamu nak jodohkan kamu dengan gadis yang tak elok perangainya" Kali ini Dato Hisyam bersuara tentang gadis yang ingin dijadikan isteri kepada anak mereka itu.
"Shasha? so her name is Shasha? nama je baik entah-entah tak.Entah dari manalah Mommy jumpa budak tu"
Datin Humairah sudah menggeleng-gelengkan kepalanya apabila Adrian Raihan masih bersangka buruk kepada gadis yang ingin dijadikan isterinya itu.
"Adrian, Adrian tak boleh ke kalau tak bersangka buruk dengan Shasha? Adrian belum jumpa dia lagi dah mengutuk-ngutuk bagai.Ad dah tak kenal erti dosa ke?"
"Eh dahlah, Ad penatlah nak bercakap dengan Mommy yang tak habis-habis nak menangkan si budak Shasha tu.Kalau Mommy nak sangat Shasha tu jadi sebahagian Family kita ni...Suruh je Daddy or Aryan yang kawin dengan dia.Habis cerita"
Adrian Raihan terus saja mengatur langkah meninggalkan Datin Humairah dan Dato Hisyam dan pergi menuju keretanya yang berparking di hadapan rumah.
YOU ARE READING
CINTA YANG KUBERIKAN:kerana cinta hadir dari hati yang ikhlas(TAMAT)
Short StoryAdrian Raihan bin Dato Hisyam Shah merupakan CEO kepada H.S Holdings yang terpaksa berkawin dengan anak kepada kawan Papanya Shasha Azira binti Sharul Rizal yang berkerja di sebuah Cafe. Bagi Adrian Raihan perkawinan itu hanya di atas kertas dan tia...