Tok! Tok!
"Siapa?" Aku angkat muka dan pandang pintu.
"Aku ni."
"Akuni? Aku tak pernah pun ada kawan nama akuni?" Aku buka pintu setelah pakai tudung dan mask.
"Kau ni, waktu sedih pun nak gurau?" Katanya sambil bola mata tu digerak ke atas. Hish, kacau mood betul. Suka hati aku lah nak buat lawak ke apa. Sibuk apahal?
Aku kecilkan mata pandang dia.
"Apa?" soalnya sambil usap leher.
"Kau datang sini seorang ke? Kalau ya, blah cepat." Pintu dah separuh ditutup, tapi tangan Naim cepat menghalang. Ahh dia ni pahal?
Aku tak ada mood sekarang. Nanti dengan dia sekali aku campak ke tingkat bawah.
"Taklah, aku datang dengan adik aku." Seraya Naim berkata, aku dapat rasakan baju aku ditarik dari bawah.
"Kakak tantek!" Oh, ada adik rupanya. Nasib baik.
Alhamdulillah, first time orang puji aku cantik. Huhuhu...
"Kenapa datang sini?" soalku malas. Tangan ready nak tutup pintu.
Sesuatu dicampakkan laju ke aku dan aku sambut. "Nah!"
"Apa ni?" Aku pandang Naim balik. Nasib baik aku ni baik. Kalau tak, memang dah lama aku campak balik benda ni tepat ke muka poyo dia tu.
"Ummi suruh bagi."
Aku tengok bungkusan berwarna coklat. Nampak lusuh dan lama.
"Oh, thanks. Mana Aunty sekarang?" Aku letak bungkusan tu di atas meja belakang pintu.
"Banyaknya soalan. Ummi dan Ayah aku keluar. Kita je kat dalam rumah ni."
Oh ye ke? Tak tanya pun.
"Dahlah. Aku nak rehat." Pergi cau. Aku cepat-cepat tutup pintu tapi...
"Kakak... nak main ngan kakak!" rengek seseorang. Ternyata itu adik lelaki Naim. Aku tak jadi tutup pintu.
"Ha'ah, nak main! Kakak... marilah main!" rengek yang seorang lagi.
"Aaa...ehehe, nak... nak main apa ni, dik...?" Kening ku berkerut. Adui, dengan pujukan budaklah aku lemah.
Mata si kembar tu nampak bersinar. Mereka cuba tolak aku untuk masuk makin dalam ke bilik. Tapi aku besar, sahlah diorang tak dapat tolak.
"Tadi kata nak rehat. Cakap tak serupa bikin," celah seseorang tiba-tiba.
Aku pandang Naim geram. "Suka hatilah. Dah dah, kau boleh keluar."
"Eleh, anggap rumah aku ni macam rumah kau pula." Naim macam tak puas hati.
"K. Bye." Aku malas nak bertekak, lalu silakan adik-adik Naim untuk masuk.
"Eh? Bak sini Afiq tu, Syafiq!" jeritnya sambil tahan lagi pintu. Sudah-sudahlah panggil aku Syafiq!
"Panggil Fiqa jelah!" bentak ku. Nanti kalau adik-adik dia sekali panggil aku Syafiq, bulat dia aku kejarkan!
"Eh... panggil saya? Kenapha?" soal adik perempuan Naim. Aku tunduk dan pandang dia. Kenapa dengan dia ni?
"Bukan, maksud akak...akak suruh abang adik ni, panggil akak sebagai Fiqa."
"Perasan. Dia bukan mention kau. Dia mention diri sendirilah." Naim dah berdiri depan pintu sambil ambil adik lelaki dia.
"Apa maksud kau?"
"Nama adik aku ni pun Syafiqah, lol." Naim sempat tahan adik lelaki dia daripada masuk ke bilik ni. Aku ternganga.
"Sya... fiqah? Eh, samelah nama kita dek." Aku pura-pura palau Naim. Sedangkan hati panas gila dengan ayat dia.
YOU ARE READING
Kambing On Nut ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘒𝘈𝘔𝘖𝘕, 2020 Melihatkan sekeping gambar itu, cukup mengingatkan aku tentang seseorang. Peristiwa 10 tahun lalu masih segar bugar di kepala. Bagaikan sebuah layar filem yang sentiasa dimainkan. Gagal melindungi dia, bermakna...