Hanra minta maaf sangat-sangat sebab tak sempat letak glosari T^T
"FIQA!" Ummi memanggil lantang namaku. Aku yang baring-baring atas katil lantas letakkan phone di atas meja solek nenek lalu memakai tudung yang main masuk terus. Seraya itu, aku berlari anak ke dapur.
"Kenak Ummi?" Aku menghampiri Ummi di meja makan ruang dapur. Ummi sedang membalut sebuah bekas berisi kuih menggunakan plastic wrap. Kemudian, bekas itu didekatkan kepadaku.
"Tok. Tolong hantar ngan Nek Yah." Ummi ambil mask di bawah tudung sarang dan memberikannya kepadaku. Wah, biar betul?
Aku tak pekak kan?
Ummi akhirnya bercakap dengan aku! Alhamdulillah ...
Sudah dua hari dua malam aku tak tidur lena. Mengenangkan, bilalah lagi aku boleh bercakap dengan Ummi...
Dan satu lagi...
Pergi rumah Nek Yah, Fiqa! Dapatlah jumpa Iha! Anak tembam pipi dan mulut celoteh tu. Uhuk!
Bukan tu je, dapat jugak tengok abang 'acem' abang Iha! Nilah rahsia aku. Selain datang ke rumah Nek Yah nak tengok cucunya Iha, aku usya jugak lelaki ni. Dia hampir baya aku. Umur 17. Hensem gile WOO. Ksksksks
"Okey, Ummi." Aku pasang mask dulu sebelum keluar dari dapur membawa bekas tu. Tak lupa juga, aku ambil telefon di bilik nenek. Selipar aku sarung di kaki dan melangkah laju ke rumah Nek Yah. Rumah kitorang bersebelahan je, dekat. Ops, rumah nenek aku.*
Aku dah di depan pintu rumah Nek Yah. Tunggu nak ketuk dan beri salam. Tapi kampung kitorang ni pelik, setiap rumah memang tak tutup pintu. Pencuri masuk pun, boleh lepas macam tu je. Barang kemas boleh kaut sepuas hati. Bahaya betul! Tapi alhamdulillah, orang tak ambil kesempatan kat sini.
"Assalamualaikum! Nek Yah!" Aku tak jerit, tapi laung kuat nama Nek Yah. Sebab Nek Yah selalunya kat dapur setiap kali aku datang. Kat ruang tamu biasanya takde orang. Kalau ada pun, budak-budak baya Iha tu.
"Wa'alaikumsalam! Siapa ya?" Nek Yah pun melaung lebih kuat dari aku menjawab salam. Rasa macam masuk rancangan Vokal Mania pulak. Nak lawak suara siapa paling kuat ke, Nek?
Aku buka selipar lalu masuk dengan sopan rumah ni. Kelihatan seorang kanak-kanak sedang main basikal kecil di ruang tamu. Rambutnya diikat dua. Senyumannya memikat, hingga menembusi hatiku, ah cia cia cia!
Dia mengayuh basikalnya menghampiri aku. Alololo si comel, kenapa sorang-sorang ni? Mana abang awak? Aku baru nak cubit pipi dia, tiba-tiba Nek Yah menjenguk keluar dari dapur.
"Hmm? Ada orang sik tek?" Ya tak ya, tak sedar pula aku belum pass bekas ni ke Nek Yah. Aku masuk ke ruang dapur setelah Nek Yah mengajak untuk masuk.
"Ohh... Fiqa rupanya. Fiqa tok nak?" soal Nek Yah sambil meletakkan kuih dalam bekas tadi ke pinggan. Aku pakai mask, seban tu Nek Yah susah nak cam kot.
"Aok, hehe."
"Lamak sik jumpa. Ngan siapa balit tek?"
"Ngan Ummi Ayah. Tapi Ayah keluar kejap. Petangnya datang." Nek Yah hanya mengangguk mendengar jawapan ku.
"Makseh! Siapa berik kueh tok tek?"
"Masama, Nek. Ummi yang berik." Senyuman menghiasi wajah.
"Oh.. Nek Yah mok bagik daging kari tok. Kitak tunggu dolok. Nek Yah nak bungkus kaktok."
"Okey, Nek Yah. Makseh!" Dia sambung tumis bawang di kuali. Aku hanya duduk di meja makannya.
"Kakak... Ka..kak... tantekk, maok!" Iha muncul dan senyum menampakkan giginya yang rongak depan tu. Uuu... nya panggil aku kakak tantek~
YOU ARE READING
Kambing On Nut ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘒𝘈𝘔𝘖𝘕, 2020 Melihatkan sekeping gambar itu, cukup mengingatkan aku tentang seseorang. Peristiwa 10 tahun lalu masih segar bugar di kepala. Bagaikan sebuah layar filem yang sentiasa dimainkan. Gagal melindungi dia, bermakna...