Teringat aku dulu masa baru masuk sekolah ni.
Masa tu, aku tengah cari kelas aku kat mana kelas 4 KAA. Kat sekolah baru manalah aku tahu mana signboard peta kelas dia apa semua tu. Tu aku melantak je la pergi mana-mana asalkan jumpa kelas aku.
Punyalah masa tu-
Aku lalu kat foyer utama, kat situ terletaknya lokar. Tapi lokar tu tak banyakla, dalam 40 laci kecil je. Mungkin untuk disewa pelajar yang nak guna lokar.
Pastu ada macam satu bilik ni. Aku hampiri bilik itu, nak jenguk-jenguk kejap. Waktu aku nak berjalan tu, tersadung pulak. Dan-
Jeng! Jeng! Jeng! Lepas aku tersadung, aku terjatuh pastu kepala aku terlanggar pintu bilik tu. Cun jugak masa tu bilik tu tak berkunci, dan pintu pun terbuka.
Dan aku pun tercampak masuk ke dalam bilik tu.
Dan apa yang paling mengejutkan.
"WARGH! INNALILLAH WA INNA ILAI HI RAJI'UN!"
Rupanya kat depan aku tu, ada model tengkorak! Seram babun, terkejut gila aku. Dahlah masa tu, entah adik-adik junior kelas mana lalu kat foyer.
Aku buat tak tahu jela, tapi malu gila. Ai, mesti diorang hairan en tengok aku tiba-tiba melatah macam babun masuk bilik tu. Aku sempat tengok dua tiga orang dari diorang ketawa.
Ceh, malu betul. Pastu baru aku perasan, kat sebelah bilik tu ada signboard. Kat signboard tu lah terpampang lokasi kelas.
Eh, cubalah kalau aku pergi awal kat signboard tu. Tak delah, sampai terjatuh camni. Adoi!
"Naim, aku ada sesuatu nak beritahu." Tiba-tiba datang suara dari belakang, di sebelah kiri aku. Botol air di tangan aku terlepas dan jatuh bergolek-golek, dek terkejut oleh suara garau itu.
Aku pusingkan badan ke kiri.
Aku?
"Kenapa Abang Man gelar aku panggil diri sendiri?" Bukan hari tu dia okey je aku panggil abang kat dia.
Ek.
"Guna akula, baru syok. Haha.. eh jap. Ikut aku dulu." Abang Luqman beri isyarat untuk belok kiri sebaik kami tiba di lobi sekolah. Nasib baik dah scan suhu.
"Kenapa?" Langkah kami terhenti sebaik dua-dua di depan pintu pejabat am.
"Buat apa kat sini?" soal aku lagi.
"Pagi ni kitorang pengawas ada perjumpaan. Kau boleh ikut tak? Sebab aku rancang kau jadi Ketua Pengawas tahun depan, ganti aku."
Apa? Tak ada hujan, tak ada pelangi... tiba-tiba jadi ketua pengawas ni memang pelik benar. Pengawas lagi aku belum lepas, ni apa benda ni?
"Serius?" Nak gelak ke nangis ni?
"Ha'ah, aku dah send nama kat Cikgu. Cuma lupa beritahu kau. Nombor takde."
Eh? Tak terkelip mata aku.
Kenapa tiba-tiba pulak.
Oh! Patutlah haritu dia tanya aku pernah pegang jawatan apa ke tak-
"Maaf bang, tapi saya takut kalau saya tak dapat-"
"Eh- yang tu hal lain, kita jumpa kat bilik Seminar ok? Nanti ikut Latif, kawan kamu tu."
Eh?
"Erk- okey kut.."
"Bai, Naim! Assalamualaikum, aku nak masuk kelas. Nak belajar."
"Bai, waalaikumsalam. Ok."
Ok?
Ok lah tu, langsung tak ok. Amatlah menibe. Huhuhu...
YOU ARE READING
Kambing On Nut ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘒𝘈𝘔𝘖𝘕, 2020 Melihatkan sekeping gambar itu, cukup mengingatkan aku tentang seseorang. Peristiwa 10 tahun lalu masih segar bugar di kepala. Bagaikan sebuah layar filem yang sentiasa dimainkan. Gagal melindungi dia, bermakna...