At the end of this chapter, like always, there are Glosari. And I also put the translate on the comment (okey,yang ni yang chapter available aja saya letak tauu, ada chap saya tak letak, gomenn). If takrang don't understand any Sarawak's phrases, may rujuk on the Glosari ataupun komen je minta translate, in shaa Allah, saya jawab.
Beg sekolah, check. Kerja sekolah, check.
Lagipun hari ni hari pertama. Kenalah sopan sikit.
Aku tutup suis lampu dan kipas siling. Pintu juga ditutup lalu aku berlari turun tangga.
"Aok, nya dah pindah sitok," kata Ummi pada Ayah. Aku perlahankan langkah.
"Pindah? Siapa pindah?" soalku.
"Eh, Fiqa. Dah siap rupanya, jom!" Ayah hirup teh buat kali terakhir. Lalu ke pintu dan capai kunci kereta. Aku kelip mata banyak kali.
Suara aku perlahan sangat ke sampai Ayah tak dengar?
"Kawan Ummi pindah," jawab Ummi. Oh, dengar juga rupanya. Ingatkan kena palau tadi.
"Ooo... kawan Ummi... Nya pindah sine?" Aku kucup tangan Ummi.
"Fiqa! Dah nak pukol 6:30 ya, cepat sikit!" Ayah jerit dari luar. Alamak, kejap-kejap. Belum pasang stokin lagi ni!
"Okey, Ayah! Ummi, bye! Assalamualaikum!" Bagai ber'ice-skating', aku meluncur dengan stokin licin aku.
"Wa'alaikumsalam!" Pintu rumah ditutup. Dan aku masuk ke kereta dengan perasaan yang tak pernah aku rasa.
Haish! Tak sabarnya turun sekolah hari ni! Setelah sekian lama dah terperap dalam rumah! Schooolaaaah! I'm coming, babe!
🙈
"Alamak..." Poket vest, beg, kerusi kereta, semuanya aku raba. Tapi benda tu tak ada!
Menyesal tak ikut kata Ayah tadi.
Flashback-
"Fiqa, mask mana?"
"Ada jak dalam beg. Kelak sampai sekolah, kamek pakai mask," ucapku dengan yakin.
Flashback end-
Tapi bila sampai je sekolah, aku baru ingat. Yang aku, lupa letak mask malam tadi. Mask extra pun habis diguna bila mask kawan aku asyik putus.
Damn it. Habislah aku!
Jadi aku pun macam orang gila, meroyan sekejap di tengah-tengah pondok ni. Ya Rabbi , mask aku! Aku mask! Aku lupa bawa mask! A'uzubillahi mina syaithonir rojiim... Tolonglah seorang datang lepas tu baling mask kat aku!
"Nah." Sepaket plastik mendarat selamat di muka aku. Aduh, sakitlah!
Betul-betul terjadi ke yang aku minta tadi? Aku ambil plastik tu. Dan cerlung orang depan dengan geram. Pengecut, main baling-baling pulak. Macam tak ada tangan!
Eh? Siapa dia ni? Orang baru ke?
"Jangan salah faham. Mask tu aku punya, nanti kau ganti balik. Bye." Belum sempat aku buka mulut, orang tu dah pun masuk ke barisan.
Paket di tangan dibuka, dan ada tiga keping mask dalam tu. Wah, murah rezeki mamat tu beri aku mask!
Tapi, bila diingat balik ayat dia... Ganti balik? Kedekutnya...
Aku pun masuk ke barisan yang panjang gila, kalah umur pak cik aku. Umur dia 35 tahun, tapi barisan ni ada 40 orang. Kan aku kata, barisan ni panjang gila.
Tak faham ke? Abaikan.
Dah sekian lama aku tunggu, akhirnya aku pun discan. Dan setelah itu, aku berlari terus ke kelas.
YOU ARE READING
Kambing On Nut ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘒𝘈𝘔𝘖𝘕, 2020 Melihatkan sekeping gambar itu, cukup mengingatkan aku tentang seseorang. Peristiwa 10 tahun lalu masih segar bugar di kepala. Bagaikan sebuah layar filem yang sentiasa dimainkan. Gagal melindungi dia, bermakna...