Aku bingkas bangun dari katil. Cermin yang berada di sebelah pintu, aku tenung lama-lama.
"Aku dah agak dah. Syafiqah Umairah tu mesti sukakan Naim..."
"Hmm... macam mana ni? Aku takutlah kalau dia cemburu ke kat aku kan?"
"Sebab... entah... mungkin aku sebenarnya..."
... sebenarnya aku pun sukakan Naim...
kut?
🙈
Setelah habis makan malam, aku kutip segala pinggan, mangkuk, cawan dan segalanya yang kotor untuk dibawa ke sinki. Malam ni hanya aku dan Umi je. Ayah keluar, katanya ada meeting.
Aku tanpa buang masa segera ambil sebiji pinggan dan mula membasuhnya.
Span diambil guna tangan kiri, kemudian digores sikit pada sabun pencuci pinggan lalu digosok pada permukaan atas pinggan itu. Kemudian, aku gosokkan juga sabun itu pada permukaan bawah pinggan.
Sesudah itu, span diletak kembali ke tempat asal. Bahagian tapak pinggan je aku belum sabunkan lagi.
Disebabkan aku tak nak span tadi tu kotor kena kotoran yang lekat di tapak pinggan, jadi aku guna sabun cecair saja untuk gosok di tapak pinggan.
Maka, aku picit kepala sabun hingga keluar cecairnya. Dan cecair itu aku ratakan pada tapak pinggan.
Yes!
Habis sudah proses 'mensabun' sebiji pinggan, (eleh baru sepinggan dah bangga, gais) aku bilaskan pinggan itu secukupnya hingga sabun dah lenyap.
Baik, sebiji pinggan sudah siap dibasuh. Aku tersenyum bangga.
Okey... pinggan yang lain lagi!
Ganbatte! ( buat sesiapa yang jadi suri rumah part time tu, as a student, korang kena bersemangat tau! >< )
Langkah ini aku ulang setiap kali berbasuh perkakas makan yang lain, sehingga akhirnya licin semua. Maka dah bereslah kerja aku, yupee!
Shriek... ( bunyi air )
Nyek... Pili air ditutup. Aku pergi ke tempat penggantung tuala dan lap tangan aku guna tuala kecil di sana.
"Fiqa..." Kedengaran bunyi itu datangnya dari ruang tamu.
"Ye, Ummi?" Aku jenguk ke luar dapur mencari kelibat Ummi.
"Kerja kitak dah habiskah?" soal Umi yang sedang duduk di sofa.
"Aok, Ummi... baruk habis..." jawabku.
Ummi sekadar tersenyum. "Fiqa, dudok sitok lok... Ummi ada sesuatu nak beri tauk kitak..."
Aku buat muka keliru. Tapi aku abaikan kekeliruan itu, lalu aku keluar dari dapur dan menuju ke Ummi.
"Erm... kenak Ummi?"
Dan apabila aku menghampiri saja Ummi, aku perasan... riak wajahnya berbeza dari sebelum ini...
Riak wajahnya yang aku langsung tak pernah lihat seumur hidup aku.
Ummi tanpa menjawab soalan aku, mengangkat smartphonenya yang berada di atas meja. Dia menunjukkan suatu gambar melalui smartphone itu.
Serta-merta mata aku terus membulat. Aku bagaikan terkaku seketika.
"Tok siapa, Syafiqah?" soal Ummi, dan aku dengar suaranya sedikit mendatar.
Aku tak berani menjawab. Urgh... tak guna kalau aku terangkan sekarang. Ummi pasti tak akan percaya.
YOU ARE READING
Kambing On Nut ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘒𝘈𝘔𝘖𝘕, 2020 Melihatkan sekeping gambar itu, cukup mengingatkan aku tentang seseorang. Peristiwa 10 tahun lalu masih segar bugar di kepala. Bagaikan sebuah layar filem yang sentiasa dimainkan. Gagal melindungi dia, bermakna...