"Aku benci kau Naim! Benci! Benci sangat!" Kusyen cupcake di depan aku tumbuk bertubi-tubi. Melepaskan geram di hati. Air mata aku tahan agar tidak tumpah membasahi wajah.
Aku rasa seperti french fries atas tanah, yang masih fresh, tapi dipijak-pijak oleh orang. Menyebabkan aku, seketul fries, dari berwarna keemasan terus bertukar jadi warna hitam.
Terasa hina.
Hanya dengan kata-kata dia.
🙈
"Ni... kau ke, Naim?" Aku toleh balik muka Naim. Dia diam membisu."Ya, ni lah Naim," sampuk Syafiqah.
Really?
Gambar berukuran passport tu aku tatap betul-betul. Wajah yang terpamer di situ mempunyai sepasang mata yang tak terlalu bulat macam aku dan tak terlalu sepet macam Syafiqah. Lighting gambar tu menyerlahkan lagi kecerahan milik wajah itu. Rambutnya diatur kemas menampakkan lagi ketampanan lelaki itu. Terutamanya jambul dia yang menghias di bahagian dahi.
Muka macam... Jaman bts. Tak silap akulah. Nama dia Jaman, kan? Ke... Jamninan? Apa-apalah, aku lupa.
Tak nak diakui, tapi Naim kat situ.. memang, hensem, kot?
"Kau kata ni kembar kau?" Aku toleh ke Naim. Muka pelik ditayangkan.
Dia masih membisu. Jap, dia- tipu aku ke?
"Kembar? Since when Naim has twin?"soal Syafiqah.
"Entah. Dia-" Ayat aku dipotong oleh Naim.
"Tak perlu tahu. Benda tu tak penting dan tak ada guna."
"Awak tak beritahu diorang ke?" Muka Syafiqah mula nampak keliru. Entah keliru tentang kebenaran Naim ada kembar, ataupun sebab Naim tak beritahu apa-apa hal dia tu.
"Tak. Hal aku, suka hati akulah nak beritahu ke tak." Naim melarikan pandangan ke dinding belakang kelas.
"Poor nya mereka. Kena tipu hidup-hidup oleh awak kan?"
"Hal tu tak penting. Hanya budak tak ada masa depan je menyibuk." Nada suara Naim kedengaran bengang.
"Berani awak cakap macam tu dengan saya?!" Syafiqah genggam dua-dua tangan dia.
"Hmph, budak ni tau tak?" Jari Syafiqah tunjuk tepat muka aku. DIa masih tak berputus asa walaupun kena laser oleh Naim. Kalau aku di tempat Syafiqah, memang cili dalam beg tu aku sumbat kat Naim.
Kasar tahu tak percakapan dia tu. Aku orang ketiga ni pulak terasa bisanya.
"Dahlah Syafiqah... Please, jangan cari fasal." Naim teruskan berjalan dan palau Syafiqah seperti dia pernah buat kat aku sebelum ni. Lalu dia duduk di tempatnya.
"Poor..." Syafiqah pandang aku balik.
"Kau nak tau tak?" Aku disoal dengan nada suara Syafiqah yang sedikit datar.
Naim tiba-tiba toleh ke aku. Dia geleng kepala cepat-cepat.
Tak, masalahnya tahu apa?
Aku pandang Syafiqah balik. Dia besarkan mata dia yang buat aku gerun macam dia tu singa, aku ni kambing. Ah, makkk.. seram!
"Nak ke tak nak?" soalnya lagi.
Aku diam sejenak. Ragu-ragu. Patut ke aku masuk campur hal... Naim?
Tapi, aku betul-betul nak tahu kenapa dia tipu aku?
YOU ARE READING
Kambing On Nut ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘒𝘈𝘔𝘖𝘕, 2020 Melihatkan sekeping gambar itu, cukup mengingatkan aku tentang seseorang. Peristiwa 10 tahun lalu masih segar bugar di kepala. Bagaikan sebuah layar filem yang sentiasa dimainkan. Gagal melindungi dia, bermakna...