56~❤️

7 2 0
                                    

Pintu dibuka sebaik saja aku membenarkan susuk itu masuk. Nadiy hanya berdiri jauh dari aku. Mungkin risau jika aku hilang kawalan lalu menyerang dia.

"Ayah kata, Abang rehat tiga hari lepas cuti nanti. Maksudnya Abang tak ke sekolah."

"Oh... okey." Aku mengangguk perlahan. Melihat respon aku, Nadiy melangkah keluar dari bilik. Aku hanya memandang kosong katil sendiri.

"Hmm... bosanlah nanti, memerap dalam rumah..."

Mungkin masalah ni terjadi sebab aku stres? Tapi seingat aku, exam lama lagi. Apa yang stres nya? Oh, mungkin sebab aku dah masuk kelas Sains buat aku macam ni?

❤️

Tempoh tiga hari sudah berlalu. Rasa cepat je masa. Lagi-lagi zaman covid ni, memang tak berasa langsung mata. Tup-tup, alih-alih dah dua tahun covid tinggal dengan kita.

Alamatnya, si covid ni minat kat manusia kut. Tu yang nak hidup sama dengan manusia. Manalah tahu, kan?

Aku turun tangga dan kelihatan Umi sedang menunggu di hujung tangga. "Abang rasa okey sikit? Ada pening?" soal Umi penuh kerisauan.

Aku geleng sambil tersenyum. "Alhamdulillah... sekarang dah okey dah. Umi janganlah risau."

"Okey... hati-hati tau sekolah. Pakai mask."

"Baik, Umi. Terima kasih." Aku mencapai tangan Umi lalu mengucupnya.

hai❤️🙈

Soalan math.

Eh, tak. Bukan math. Tapi addmath.

Sir Fathi, mc+ kata... addmath tak susah. Jangan kata addmath susah. Nanti lagi parah masa nak jawab soalan. Jadi silalah husnuzhon dan bertenang masa jawab soalan. Jangan belum apa-apa dah gelabah. Terus chop addmath susah.

Oh... pleaselah. Don't ever judge addmath by its equation.

Dan masa aku khusyuk nak jawab soalan ke-4, tiba-tiba kepala sakit. Lah, alamak... masa-masa macam ni jugak dia nak sakit. Dah kenapa---

....................................................................

Hmm?

"Naim! Tolong ambik pemadam aku dulu." Seseorang memanggil dari arah tepi. Aku menoleh hairan tanpa menyahut kata. 

"Naim?" panggil dia lagi. Aku hanya pandang dia dengan pelik.

"Siapa Naim?" soalku, pelik. Ye... siapa Naim? 

"Weh, Naim... jangan main-mainlah. Ke nak aku panggil Azim? Nama kau Naim Jazimin kan?" tanya lelaki itu lagi. Semakin aku pelik.

"Azim? Siapa Azim?" soalku lagi. 

Tanpa mendengar lagi respon pelajar itu, aku memandang sekeliling dengan pelik. Dinding bilik ini warna pink kemerah-merahan. Banyak manusia di sini. Kebanyakan mereka pakai pakaian serba putih. Cuma aku tak faham, segelintir orang guna baju biru lah, baju coklatlah dan macam-macam lagi.

Aku berdiri dan berjalan ke pintu yang terletak di depan sekali. Aku keluar dari bilik asing ni. Kelihatan seorang makcik bertudung corak batik sedang menyapu sampah.

"Mak cik... mak cik ni siapa? Ibu saya ke?" soalku. Kat mana ni aku pun tak tahu. Tapi mana tahu kalau ini ibu aku.

Belum sempat mak cik itu menjawab, kepala aku mula sakit. Sakit sangat-sangat. "Urgh!" Sehingga terpejam mata aku dibuatnya. Urgh... kenapa sakit lagi?

.................................

Eh? Kenapa aku kat luar kelas? Tibeh.

Mak cik cleaner di depan pandang aku dengan hairan. "Mak cik ni bukan ibu kamu. Kamu mimpi apa tiba-tiba keluar kelas?"

Tersentak aku mendengar. Kenapa tiba-tiba cleaner tu kata dia bukan ibu aku? Memanglah aku tahu dia bukan ibu aku sebab Umi sekarang kan lagi kerja?

"Naim! Kamu buat apa kat luar? Masuk!" jerit Cikgu Husnina dari dalam kelas.

Apa aku buat? Ada ke aku buat apa-apa? Tiba-tiba dekat sini pun aku tak tahu sebab apa. Dia agak menibeh tau.

Kenapa ek?

Kambing On Nut ✓Where stories live. Discover now