Seusai mandi dan bersihkan diri dan sebagainya, aku duduk di atas katil.
Allahu Akbar ! Aku rasa sangat berdebar mengingatkan diri lepas ni aku akan berjumpa dengan Ummi dan minta maaf berdepan dengan beliau. Aku bukannya takut, tapi aku segan.
Orang yang selama ni membesarkan aku, tapi aku layan macam Ummi tu kakak aku pula. Memang seperti tidak pernah diajar aku ni.
Aku dapat rasakan seperti ada tali yang dililit ketat-ketat pada pinggang aku. Aku sangat berdebar, Allahu Akbar ... Fuh, okey.. Kau kena ingat ni Fiqa.
Setiap kali kau buat kesalahan, kau kena minta maaf secepat mungkin. Jangan tangguh-tangguh lagi. Kita tak tahu bila ajal kita tiba. Nanti jangan disebabkan hutang kita tak minta maaf pada seseorang, ia menyebabkan kaki kita ditahan daripada melangkah ke Syurga Allah Subhanahu Ta'ala.
Lagipun, bila kita dah minta maaf pada seseorang. Hati kita akan lebih tenang daripada sebelumnya. Mereka pun akan lebih sayang kan kita. Betul tak?
Kalau kita rasa kita tak kuat nak minta maaf, maka angkatlah doa kepada Sang Pencipta supaya memberi kekuatan pada kita untuk minta maaf dan melembutkan hati mereka untuk maafkan kita. Selain itu, kita hendaklah ikhlas. Bukankah kau dah belajar tajuk ni dalam Pendidikan Islam form 3 dulu? Okey?
Aku tersenyum. Hehe, terasa seperti ada Ustazah Fiqa pula dalam diri aku ni. Hurm.. baiklah, aku berdoa semoga aku dapat minta maaf dengan lancar pada Ummi.
Setelah mengaminkan doa, aku berdiri. Cermin di hadapan di pandang. Terlihat seperti seorang lagi Syafiqah Syahira berdiri di depan aku.
"Fuh, tenang. Allahuma solli ala Muhammad. Wa'ala ali Muhammad." Aku cuba hembus nafas dengan tenang tanpa tersekat-sekat. "Okey, aku boleh. Yes, I can do it."
Aku toleh kanan, di mana di tempatkan pintu bilik aku di sana. Aku cuba ketepikan segala perasaan yang boleh menghalang aku dari meneruskan niat murni aku. Dengan langkah yang perlahan, aku bergerak ke sana.
Pintu tombol sudah dicapai. Baru saja aku nak pulas benda bulat tu, tiba-tiba pintu diketuk.
"Fiqa, Ummi tok. Fiqa.. dah rasa okey?" Aku terpaku. Ummi? Dia dulu sampai kat sini?
Tiba-tiba seperti ada kekuatan yang mengalir pada diri aku. Mata mula kabur dek air mata sudah tak sabar nak keluar dari rumahnya. Begitu juga dengan hingus yang tak lama lagi nak keluar dari terowongnya.
Dengan kelajuan maksima, pintu tombol dipulas dan aku buka pintu. Kelihatan Ummi sedang berdiri di depan sana, memasang wajah sedih.
Aku terus meluru ke Ummi. Tubuh Ummi dipeluk erat. Erat yang tidak pernah aku peluk seerat itu pada orang lain sebelum ini.
"Ummi.. Fiqa.. Fiqa mintak maaf sangat-sangat.." Segala rasa yang aku pendam dalam hati, aku luahkan ia melalui nada suara aku sendiri. Rasa menyesal, serik, sedih, takut, berdebar dan sebagainya aku berjaya luahkannya dengan cara yang sesuai.
"Fiqa tak tahu apa yang Ummi lalui selama ni.. maafkan Fiqa, Ummi. Fiqa mohon ampun..."
Akhirnya, suara sendu milik aku menjadi satu-satunya bunyi yang masih berbunyi dalam suasana yang sunyi sepi ini.
🙈
"Patutlah Ummi asyik suroh kamek pakai tudung jak." Suara ketawa mengakhiri ayat aku.
Ummi tersenyum memandang. "Yah.. hahaha! Alhamdulillah Fiqa dapat nerimak realitinya. Cuma pesan Ummi, jangan lari dari rumah gik haa.. Risau Ummi dibuatnya." Ini dah kali kedua Ummi pasang raut risaunya. Kali pertamanya malam tadi.
YOU ARE READING
Kambing On Nut ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘒𝘈𝘔𝘖𝘕, 2020 Melihatkan sekeping gambar itu, cukup mengingatkan aku tentang seseorang. Peristiwa 10 tahun lalu masih segar bugar di kepala. Bagaikan sebuah layar filem yang sentiasa dimainkan. Gagal melindungi dia, bermakna...