31~🙈

21 7 0
                                    

"Wanna here my story?"

"Hmm, boleh je," jawabku perlahan.

"Aku pun... pernah rasa kehilangan. Dulu, aku hampir ada adik. Dia muda setahun. Kalau ikutkan, tahun ni dia 15 tahun." Naim berhenti bercerita.

Aku hairan. Kenapa ada 'hampir' kat ayat dia?

"Aku kata 'hampir', sebab aku betul-betul hampir nak dapat adik. Tapi, dia mati dalam kandungan. Mula-mula, aku redha je sebab mungkin ada hikmah di sebalik kejadian. Tapi aku dapat tahu, dia mati... sebab dibuat orang. Bayangkan, aku beria nak jadi abang waktu tu. Aku ingat lagi, Umi pernah kena culik. Dan dari situ kandungan tu mati. Aku tak tahu apa diorang buat kat Umi."

Aku mati kata. Kemudian Naim sambung lagi.

"Aku memang marah, tapi lama-lama perasaan tu hilang sejak Umi mengandung lagi. So aku happy la. Dan alhamdulillah, bayi tu selamat dilahirkan. Kalau dia masih hidup, tahun ni umur dia 14 tahun."

"Kitorang predict yang orang jahat tu mungkin akan serang lagi. Jadi kitorang berpindah dari Melaka ke Selangor. Tapi malangnya, lokasi kami dikesan. Dan, adik aku berjaya diculik waktu umur dia empat."

Aku tekup mulut. Serious? Kenapa cerita dia macam dalam kartun aku selalu tengok?

"Kenapa dia culik adik kau?"

"Sebab, entah. Diorang... cari budak genius camtu. Pastu diorang try dari keluarga aku. Diorang syak sesuatu, so diorang culik adik aku untuk pengesahan. Aku tak tahu macam mana diorang tahu semua tu. Macam, pelik. Sangat pelik."

Naim diam lagi lalu sambung bercerita.

"Aku memang marah gila-gila sampaikan Umi dan Ayah jadi mangsa. Aku memberontak. Masa tu tak dapat terima diorang ambil adik aku. Sebab masa tu, dialah satu-satunya adik aku. Just her. Kau rasalah... aku beria nak jadi abang. And bila dah jadi abang, tapi adik pulak kena culik. Macam rasa... lebih baik adik aku tak wujud je sebelum ni. Jadi tak lah bagi fake hope.

Aku berazam nak jadi baik, untuk tebus semula kesalahan yang pernah aku buat." Naim menutup cerita.

Sungguh... aku tak pernah terfikir yang dia pun, ada kehilangan. Tapi, aku rasa dia punya lagi teruk dari aku...

"Kau faham tak?" Soalan dia buatkan lamunan aku terhenti.

"Aku, tak pernah terfikir pun kau alami benda tu. So... sorry..." Rasa bersalah marahkan dia tadi. Uh.. macam mana ni.. Aku-

"Aku cerita ni bukan nak minta simpati. Tapi untuk kaulah," tangkasnya.

"Kau... hebat. Such a strong person..." Kata-kata itu menyentuh diri aku.

"Kau pun boleh jadi kuat. So berusahalah. Hal fitnah tu bukan kau seorang je. Aku pun sama." sambung Naim lagi.

"Okey, in sha Allah ."

"In sha Allah , " sahutnya.

"Naim," panggilku.

"Apa?"

"Kenapa setiap kali kucing gesel kat kau, kau bersin? Aku pelik."

"Oh tu... sebenarnya..." Ayatnya tergantung.

"Sebenarnya?" Aku berminat untuk tahu.

"Sebenarnya...

Sebenarnya...

Sebenarnya...

Sebenarnya...

Sebenarnya...

Sebenarnya...

Kambing On Nut ✓Where stories live. Discover now