19~🙈

38 14 2
                                    

SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahu Akbar

Tok! Tok! Tok!

Aku yang dah nak siap lukis kepala tiga ekor babun, terus pandang pintu kelas. Seorang pengawas lelaki berdiri di sebelah pintu. Eh? Itu-- macam kenal...

Aku kecilkan mata, kemudian terus rasa nak terkeluar biji mata tengok orang tu. Jap,jap,jap... aku tak salah tengok kan?

Itu kan ABANG MAN? ABANG MAN ANAK KAWAN UMMI? EH? 

"Izinkan saya masuk, Cikgu?" soal pengawas itu. Pandangan aku pada dia masih tak putus-putus. Jap, betul ke tu.. Kalaulah betul...

Zup! Ah, aku belum habis cakap lagi dia terus pandang aku! Oh no, oh no. Cepat sembunyikan muka! Cepat, cepat,cepat!

Kalaulah betul tu dia memang aku nak tutup muka aku sekarang!

Aku ambil cepat-cepat buku Akaun di atas meja, dan letak di depan wajah aku. Aku pejam mata kuat-kuat. Kepala ditundukkan di paras bahu. 

Oh pleaselah... dia tak nampak aku. Kalau nampak pun, pleaselah dia tak kenal pun. Aku belum sedia lagi nak malu-malu ni!

"Sebenarnya cikgu. Saya nak jumpa Syafiqah Syahira dan Latif Hakimi." Erk? Dia sebut nama aku ke tu? Aku sempat intai sekejap perbualan antara pengawas tu dengan cikgu. Untuk pastikan dia sebut nama aku ke tadi?

"Syafiqah? Apa yang awak intai-intai tu? Ni pengawas ni panggil." Eh, cikgu perasan pulak. Allah... malunya. Dengan perlahan, aku turunkan balik buku akaun tu tadi. Aku senyum kelat, walaupun cikgu tak nampak.

"Ehehehe, baik, Cikgu..." Malunya, malunya... Aku sempat tengok pengawas tu dengan ekor mata. Nasib baik dia tak pandang sini. Eh, tu memang Abang Man anak kawan Ummi lah... Kenapa waktu macam ni jugak aku jumpa dia, malu,malu..

Aku berdiri dan pergi ke meja Latif di sebelah Nadh. Mungkin kawan lain hairan, tapi jap eh jap. Diorang bukannya tahu kenapa aku ke situ, jadi buat tak tahu jelah. Malas aku nak layan pandangan pelik diorang tu.

"Latif, kau dolok agak pengawas ya. Aku ikut kat belakang."

Latif beri muka pelik macam belacan tu sebagai respon ayat aku. Dia ni kan. 

"Ouh. K." Latif pun mendahului aku berjalan ke luar kelas. Nasib baik dia ni jenis tak banyak kata.

Setelah tiba di luar kelas, terlihatnya abang pengawas tu sedang berdiri di koridor tempat aku dikacau semalam. Urgh- hal tu... Dasar lelaki yang takleh beza 'ni' ngan 'tu'. Otak,please jangan recall balik hal semalam sekarang. Ni bukan masa sesuai.

"Petang tok ada perjumpaan pukol duak, okey? Kelak beritauk ibu atau ayah. Ada pemilihan untuk jawatankuasa taun depan," terang Abang Man.

"Ouh...Okey." Aku dan Latif angguk serentak. Anak mata aku sempat intai sikit wajah Abang Man. Dan aku tunduk kembali.

"Ya jakkah?" soal Latif.

"Yes. Dan, jangan lupak bawak buku nota juga."

"Okay. Thanks, bang Luqman." Abang yang dipanggil Latif sebagai Abang Luqman itu beredar. Aku sempat menangkap perbuatan dia yang macam sedang intai seseorang melalui tingkap kelas kami. Sesaat kemudian, dia toleh aku.

Tanpa amaran ke apa, dia terus jalan di sebelah aku. Tiba-tiba Abang Luqman berhenti di sebelah aku.

Eh, alamak. Dia perasan ke aku nampak dia intai orang tu? Aku dapat rasakan hati aku berdegup-degup selaju bilah helikopter berputar. 

Kambing On Nut ✓Where stories live. Discover now