Twenty One

467 7 5
                                    

Ariq masuk ke dalam kelas tanpa menegur sesiapa dan sesiapa yang menegurnya pula tidak dilayan. Ikhwan yang baru masuk ke dalam kelas juga tidak dihiraukan Ariq. Apatah lagi Naz yang berada disisinya.

"Kenapa tu?" Soal Mikayla.

Ikhwan angkat bahu. Dia hanya mampu melihat Ariq yang sudah menyembamkan wajahnya ke meja itu. Nak tegur, rasa macam tak perlu. Gaduh dengan mama dia lagi la tu.

"Hey, guys! I ada benda penting nak bagitahu ni!" Naz mula bersuara.

Satu kelas menumpukan perhatian ke arahnya kecuali Ariq dan Ikhwan.

"Guess what? I akan bertunang dengan Afif tak lama lagi!"

Sakit telinga Mikayla mendengarnya. Bukan telinga saja sakit, hati lagi la sakit. Ikhwan hanya tersenyum sinis. Dia tahu itu semua hanya dusta. Dia  lebih mengenali Afif.

"Eh, bukan kau dah putus ke dengan Afif? Bila pulak kau get back ni?" Soal salah seorang pelajar perempuan kelas mereka.

Naz tayang senyuman bangga. Konon betul la dia bakal bertunang dengan Afif.

"Come on la. I ni first love Afif. Of course dia tak boleh nak lupakan I. Dia sendiri yang ajak I tunang!"

Naz tergelak pula. Tiba-tiba Ariq angkat kepala lalu menghentak meja. Mati tawa Naz. Para pelajar lain turut terdiam. Serta merta kelas yang tadi nya riuh menjadi sunyi sepi. Semua mata terpaku ke arah Ariq.

"Eh, kau boleh diam tak? Memekak la, bodoh! Kalau kau nak buat cerita karut kau tu, kau pergi cakap kat luar la!" Suara Ariq tinggi memarahi Naz.

Mikayla terkaku. Ikhwan apatah lagi. Tak pernah-pernah dia nampak Ariq naik angin macam ni.

"You ni kenapa nak marah-marah?" Naz geram.

Ariq bangkit dari duduk lalu keluar dari kelas. Ikhwan ingin mengekori Ariq tapi ditahan oleh Mikayla.

"Biar la dulu. Dia tengah marah tu, nanti kalau dia dah okey kau tanya la dia." Ujar Mikayla.

Ikhwan angguk. Tapi, dia risau lihat keadaan Ariq itu. Telefonnya dikeluar kan lalu ditaip sesuatu. Chat itu di hantar kepada Afif.

~ 5 Aster ~

Ting!

Afif menarik keluar iPhone dari poket blazer nya. Dahinya berkerut membaca chat dari Ikhwan itu.

"Asal?" Soal Shamim.

Afif menggeleng. iPhone disimpan kembali sebelum dia bangkit.

"Aku keluar kejap!"

Shamim angguk. Afif berlalu keluar dari kelas. Dia mencari Ariq di sekitar kawasan blok kelas mereka. Tapi, tak kelihatan kelibat Ariq.

Mana kau ni, Riq?

Afif mencari di kawasan kantin. Juga tiada. Di kawasan gym juga tiada. Di tandas lagi la tiada. Kalau call ni, sah la dia takkan jawab. Hanya satu saja lagi tempat. Rooftop!

Segera Afif berlari naik ke rooftop. Tepat jangkaannya. Ariq sedang berdiri di tepi tembok. Afif berjalan mendekatinya.

"Riq!"

Ariq menoleh.

"Mana kau tahu aku ada kat sini?" Soal Ariq.

"Wan mintak aku cari kau. Dia kata kau marah-marah kat kelas tadi. Asal? Kau ada masalah ke?"

Ariq geleng.

"Aku kenal kau bukan sehari dua la, Riq. Kalau kau ada masalah, apa salah nya kau cerita kat kawan kau ni."

Riverhawks High SchoolTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang