Thirty Four

363 9 0
                                    

Assalamualaikum,

Ariq, saya harap sangat awak takkan baca surat ni sebab saya nak sembuh, saya nak selalu ada dengan awak, jadi pendengar setia awak. Tapi kalau awak tengah baca surat ni, maknanya saya tak dapat nak buat semua tu lagi. Tak dapat nak teman awak lagi. Tak dapat nak tenangkan awak lagi. Saya mintak maaf, Ariq.

Walaupun singkat je perkenalan kita tapi saya selesa berkawan dengan awak. Terima kasih sebab sudi jadi kawan saya. Saya tak ramai kawan sebab bila diorang tahu saya sakit, diorang semua jauhkan diri. Sebab tu saya tak bagitahu awak yang saya sakit. Saya tak nak awak pun jauhkan diri dari saya.

Ariq, saya nak buat satu permintaan lagi boleh tak? Sorry sebab susahkan awak. Tapi ini permintaan terakhir saya. Boleh tak awak tolong carikan kakak saya? Saya dah lama tak jumpa dia. Saya cuba cari dia tapi saya tak tahu dia dekat mana. Last saya tahu dia kerja dekat Cafe Pelangi tapi saya tak sempat nak pergi.

Awak tolong saya ya, Ariq? Walau pun saya tak dapat jumpa dia, awak tolong bawa dia ke kubur saya pun dah cukup. Nama kakak saya tu Izy Raihanie. Saya takkan mintak apa-apa lagi dari awak, Ariq. Ini je permintaan terakhir saya.

Akhir sekali, saya nak jujur dengan awak. Sejak pertama kali saya jumpa awak, saya dah mula suka kan awak, Ariq. Saya tak pernah rasa macam tu pada mana-mana lelaki. Awak orang pertama dan terakhir yang saya suka. Awak jaga diri ya? Saya sayang awak!

Sincerely,
Izy Raihanah.

Ariq mengenggam surat itu kemas. Setelah hampir dua minggu, baru dia dapat membuka dan membaca surat terakhir dari Raihanah itu. Kubur gadis itu sudah diziarahnya pada minggu lalu bersama Ikhwan.

Setelah itu, dia pergi ke Cafe Pelangi untuk mencari gadis yang bernama Izy Raihanie itu. Terkenang kembali saat dia ke sana.

                  ~ Flashback ~

Ariq memberhentikan keretanya di depan Cafe Pelangi. Dia bersandar di kerusi seketika.

Betul ke apa aku buat ni? Ah, dah jauh-jauh aku datang sini, takkan nak balik kan? Masuk jelah!

Dia keluar dari kereta dan berjalan masuk ke dalam Cafe Pelangi. Cafe itu agak lengang. Mungkin sebab waktu lunch sudah berlalu. Dia ke kaunter.

"Hai, tumpang tanya boleh?"

"Ya? Nak tanya apa ya?" Balas gadis penjaga kaunter itu lembut.

"Dekat sini ada tak staf yang nama Izy Raihanie?"

"Izy? Ada. Kenapa ya?"

Ariq terdiam sejenak.

Ada. Maknanya betul la apa yang Raihanah bagitahu aku tu. Nak jumpa ke tak? Tapi ini permintaan terakhir dia. Takkan la aku nak abaikan. Kau kata kau sayang dia kan, Riq? Haish!

"Boleh tolong panggilkan dia tak?"

Lantak la! Apa nak jadi pun, jadi la!

"Boleh. Tunggu sebentar ya?"

"Saya tunggu dekat depan tu."

Gadis itu mengangguk. Ariq bergerak ke sebuah meja dekat dengan pintu masuk dan duduk di situ. Dia terkejut bila tiba-tiba meja yang didudukinya diketuk. Pantas dia menoleh. Lagi la dia terpaku melihat wajah gadis itu yang sebiji Raihanah. Cuma bezanya gadis itu tidak bertudung.

Diorang kembar ke? Kenapa Raihanah tak mention yang dia ada kembar? Dia cuma kata kakak je kan?

"Kau asal pandang aku macam tu? Ada hutang ke?" Tegur gadis itu.

Riverhawks High SchoolTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang