Five

484 7 3
                                    

Pertandingan Debat dan Pertandingan Matematik diadakan pada hari yang sama di Riverhawks High School. Bezanya, Pertandingan Debat dimulakan dahulu dari Pertandingan Matematik.

Qeera sudah gelabah di belakang pentas. Dia dah la tak pernah masuk apa-apa acara sekolah apatah lagi pertandingan. Ini pertandingan debat pulak tu.

"Qeera, kau ingat kan apa yang aku cakap semalam?" Soal Faiq.

"Ingat la. No worries, you can count on me!" Balas Qeera yakin padahal dia tengah gelabah gila saat itu.

Faiq tersenyum senget.

"Oh, ya? But, I don't trust you. Buat betul-betul, jangan malukan aku."

"Eh, aku boleh la." Ujar Qeera.

Faiq menggeleng-geleng. Okey, aku nak tengok sejauh mana kau punya 'boleh' tu.

"Faiq!"

Serentak mereka berdua menoleh.

"Ya, cikgu?" Sahut Faiq.

"Semua dah ready ke? Competition nak mula dah kejap lagi." Soal Cikgu Farizah.

"Dah, cikgu. Kitorang tengah get ready la ni." Jawab Faiq.

"Okey, kalau dah sudah semua nanti naik atas stage ya?"

Faiq angguk. Setelah Cikgu Farizah berlalu, Faiq kembali memandang Qeera.

"Kau naik dulu. Aku nak pergi panggil yang lain." Arah Faiq.

"Asal aku naik dulu pulak? Kita pergi sama-sama la."

"Hah kalau tak, kau yang panggil diorang. Aku naik dulu."

"Okay, fine. Aku naik dulu."

Faiq tersenyum sinis sebelum berlalu. Kau ingat aku nak ikut cakap kau? Lambat lagi!

Pertandingan berlangsung di dewan sekolah dengan para pelajar Riverhawks High School sebagai penontonnya. Kelas dibatalkan pada hari itu bagi memberi fokus kepada pertandingan.

"Mika, jom pergi dewan!" Ajak Afieya.

"Ala, aku malas la. Bukan ada apa pun kan?" Balas Mikayla.

"Weh, kau tak nak tengok Afif ke?"

Mikayla tidak mengerti.

"Tengok Afif? Kenapa pulak?"

"Afif kan masuk Math Competition. Lepas debat, ada Math Competition pulak. Serius la kau tak nak pergi?"

"Jom?" Ajak Mikayla.

Afieya tersenyum. Gatal kawan aku ni!

"Laju je kau ea?"

Mikayla tersengih.

Setibanya di dewan, pertandingan debat sedang berjalan. Mereka mengambil tempat duduk yang agak jauh dari pentas. Datang pun dah lambat kan? Mana nak dapat kat depan.

"Mana Afif nya?" Soal Mikayla.

"Eh, sabar la. Ini kan debat dulu, Afif tu masuk Math Competition. Bukan nya debat. Kejap lagi la."

Mikayla angguk. Dia mengeluarkan Oppo F11 pro dari poket skirtnya. Agak lama juga la menunggu math competition tu. Bosan!

"Fie, Afif tu ada ig tak?"

Afieya pelik dengan soalan itu. Aik, dah dekat sebulan lebih kau kawan dengan Afif tu, kau tak tahu dia ada ig ke tak?

"Gila dia tak ada ig? Instafamous tu!" Jawab Afieya.

Riverhawks High SchoolTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang