Fifty Five

151 9 5
                                    

Sebulan kemudian...

Afif dan Mikayla melangkah masuk ke dalam dewan yang sederhana besar. Majlis nikah dan resepsi Fahim diadakan di situ.

Mereka bergerak ke arah meja yang disediakan khas untuk mereka tidak jauh dari pintu masuk. Kawan-kawan nya yang lain sudah berada di situ termasuk la Hazran, Aqmal, Syahril dan Zaqif. Afif bersalaman dan berpelukan dengan mereka berempat bagi melepas rindu.

"Bila korang sampai?"

"Semua pakat balik semalam." Jawab Hazran.

"Balik terus ke apa ni?"

"Aku kena settle sikit lagi dekat sana. So, maybe aku akan balik sana balik. Diorang aku tak tahu la."

"Ala Fif, kau macam la tak tahu Haz ni. Dari sekolah lagi study je kerja dia. Sama macam si Faiq ni hah." Ujar Aqmal.

Afif berpaling ke arah Faiq yang hanya diam membeku itu. Selalunya dia la orang yang paling riuh dan tak boleh diam. Nak bercakap je kerja. Lagi pelik bila kelibat Afieya tidak kelihatan.

"Weh Iq, kau sorang je ke?"

Terkedip-kedip mata Faiq memandang Afif di depannya.

"Ha?"

"Kau sorang je ke? Fie mana?"

"Haah la, tak nampak pun dia. Mana Fie?" Soal Mikayla pula.

Berubah riak muka Faiq. Yang Faiq ni tak apa la, apa pasal yang lain pun riak muka semua sama?

"Asal? Ada apa-apa yang kitorang tak tahu ke?"

"Dia dah putus dengan Fie!" Jawab Ikhwan bagi pihak Faiq.

Jelas terkejut wajah Afif dan Mikayla.

"What? Why?" Tanya Mikayla.

Faiq angkat bahu.

"Entah, tak ada jodoh kut!"

"Kau jangan nak bergurau la, Iq!"

"Muka aku dah macam ni, Fif. Aku bergurau ke?"

Susah untuk Afif percaya kenyataan itu. Bukan ke Faiq dan Afieya selama ni tak pernah bergaduh? Ini sampai putus dah kenapa? Besar sangat ke masalah diorang?

"Asal tiba-tiba?"

"Boleh tak jangan cerita pasal ni?"

Afif kaku.

"Aku datang sini sebab nak tengok kawan aku kahwin. Bukan nak luah kan perasaan."

Afif angkat kedua-dua tangannya.

"Okey!"

"Hidup ni memang complicated. Nak di lupakan, sayang. Bila ingat, sakit. Kau je yang boleh tentukan pilihan tu, Iq." Kata Zaqif.

"Dua-dua aku tak nak, Qif. Aku pilih hidup aku. Mungkin dengan cara ni je yang boleh buat aku tenang."

Mereka semua hanya membalas sepi kata-kata Faiq itu. Agak terkesan dengan perpisahan Faiq dan Afieya yang tidak dijangka itu. Kalau mereka pun macam tu, Faiq apatah lagi. Dia yang diputuskan, dia saja la yang rasa sakitnya macam mana.


Beberapa bulan kemudian...

Afif tidak tenang menunggu di luar labour room. Sekejap duduk, sekejap berdiri. Sekejap dia ke hulu, sekejap dia ke hilir. Mata-mata yang pandang yang rimas melihatnya.

"Fif, kau relaks boleh tak? Gelisah je aku tengok!" Tegur Ariq.

Ariq dan Izy ada bersama-sama Afif dan keluarganya di luar wad bersalin. Sudah setengah jam sejak Mikayla di tolak masuk ke dalam tapi masih belum ada khabar juga.

Riverhawks High SchoolTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang