"Sayang!"
Mikayla yang sedang sibuk mengering kan rambut dengan tuala itu menoleh.
"Ya?"
"Kemas baju!"
Berkerut-kerut dahi Mikayla.
"Kenapa? Kita nak pergi mana?"
"Bulan!"
"Hah?"
Terkekeh Afif ketawa.
"Balik kampung saya la. Mak tok tu teringin sangat nak jumpa awak."
"Oh, mak tok. Masa kahwin kita dia tak dapat datang kan?"
Afif angguk.
"Bila kita nak pergi?"
"Esok. Lepas breakfast kita gerak."
Mikayla hanya melempar senyuman paling manis buat suaminya.
The next day...
Setelah beberapa jam perjalanan, mereka akhirnya tiba di kampung mak tok yang terletak di Jitra, Kedah.
Afif menoleh ke sisi. Patut la senyap, tidur rupanya. Kata nak teman. Last- last tidur tak bangun-bangun.
"Sayang!"
"Em!"
"Dah sampai ni, bangun."
"Huh?"
"Dah sampai!"
Mikayla membuka mata. Habis tudung nya senget benget sana sini. Afif nak tergelak tapi ditahan. Mood Mikayla bila baru bangun tidur lain macam. Baik diam.
Afif yang baru hendak keluar dari kereta ditahan Mikayla. Matanya beralih ke sebelah.
"Kenapa?"
"Mak tok garang tak?"
Afif tertawa. Lucu dengan soalan itu.
"Kenapa awak ketawa? Lawak sangat ke soalan saya tu?"
"Lawak la. Ada ke tanya soalan macam tu? Takde soalan lain ke? Cuba la tanya mak tok suka makan apa ke minum apa ke."
"Soalan tu yang paling penting. Jawab please?"
"Garang. Garang sangat!"
Mikayla cuak. Berkali-kali dia pandang ke arah pintu yang masih tertutup.
"Mak tok memang garang tapi dia tak makan orang la. Dah, jom turun."
Mikayla membetulkan tudungnya lalu beg tangan dicapai. Perlahan-lahan dia melangkah keluar dari kereta.
"Assalamualaikum!"
Tidak perlu menunggu lama bila ada suara yang menjawab dari dalam.
"Waalaikumussalam!"
Terjengul seorang wanita separa usia di muka pintu. Mesti ini la mak tok. Siapa lagi kan?
"Daus, sampai pun hang!"
Afif tersenyum. Lantas dia menarik tangan Mikayla mendekati mak tok. Tangan orang tua itu dicium. Begitu juga Mikayla.
"Ini la Putri ya? Isteri hang?"
"Haah, mak tok. Ni la Putri!"
"Cantik!" Ucap mak tok sambil tangan nya mengelus lembut pipi Mikayla.
Mikayla hanya mampu tersenyum.
"Mai la naik. Panaih kat luaq ni. Beg hang mana?"
"Ada dalam kereta. Daus pergi ambil kejap ya, mak tok? Sayang, awak masuk dulu dengan mak tok."
KAMU SEDANG MEMBACA
Riverhawks High School
Teen FictionMikayla Azwa, pelajar yang baru saja berpindah masuk ke sekolah itu pada sesi persekolahan yang baru. Sangat tidak suka dengan namanya pergaduhan atau seumpama gengster. Afif Firdaus, si ketua pelajar yang di luar sebenarnya kaki gaduh dan mempunyai...