Selepas balik dari planet Sinaria, Boboiboy dan Gigirgirl segera menjalankan eksperimen ke atas rangka yang diberikan oleh Gaon. Mereka hantar Yaya,Ying,Gopal dan Fang balik ke Bumi sebelum mereka balik ke Planetbot. Dan selepas menyelesaikan segala yang patut pada rangka tu,mereka mulakan satu lagi projek mereka.
Boboiboy: You think this gonna work?
Gigirgirl: I hope so.
Mereka mengurung diri di Workshop selama seminggu untuk menyiapkan projek mereka. Selepas seminggu berlalu,Ochobot dipanggil ke Workshop.
Ochobot: Ada apa diorang panggil aku? Aku dah lama sangat tak muncul dalam buku ni.
Ochobot memasuki Workshop tetapi semuanya gelap. Dia memandang sekeliling mencari Boboiboy dan Gigirgirl.
Ochobot: Boboiboy. Gigirgirl. Korang kat mana?
Tiba-tiba,Ochobot merasakan dirinya dalam bahaya. Dia segera mengelak ke tepi dan sebuah pancaran cahaya mengena dinding. Dia berpusing dan kelihatan Boboiboy dan Gigirgirl mengacu sesuatu yang nampak macam pistol ke arahnya.
Ochobot: Korang berdua dah kenapa?! Aku baru muncul dalam buku ni, korang dah nak bunuh aku pulak ke??!
Boboiboy: Sorry about that. Just,if we tell you what we gonna do then you wouldn't come here. We want to test our new project on you.
Gigirgirl: This gun here can change a specific target from non-living to living being. Now stay still.
Ochobot: Tak nak!
Ochobot cuba melarikan diri tetapi malangnya,dia terkena tembakan pistol tu. Seketika kemudian, badannya berubah dari bulat besi kepada seorang budak lelaki.
Ochobot: Eh?
Ochobot kini bertukar menjadi manusia. Sneaker hitam line kuning, seluar track hitam dan baju biru di bawah jaket kuning berhud. Terdapat headphone berwarna biru di lehernya dan irisnya berwarna biru terang.
Ochobot: Apakah?!
Gigirgirl: Yes! Success!
Boboiboy: Yahoo!
Ochobot: Apa yang...macam mana.... korang tukar aku jadi manusia!?! Aku jadi manusia?!
Boboiboy mencubit pipinya.
Ochobot: Adededededeh! Aku sakit ni!
Boboiboy melepaskan pipinya. Ochobot mengusap pipinya yang kemerahan.
Ochobot: Huhu.....sakit.
Gigirgirl: So,how's your first time experience pain?
Ochobot: Boleh kata sakit betul. Tak sangka korang boleh cipta alat untuk tukar power sphere jadi manusia.
Boboiboy: Well,this is our new project name Human Gun 03. We designed it to change anything into human.
Ochobot: Tapi,macam mana aku nak bergerak ni? Aku mana reti jalan.
Gigirgirl: Then,hold my hand.
Ochobot memegang tangan Gigirgirl dan melangkah perlahan,satu langkah ke satu langkah.
Gigirgirl: Okey,you doing good.
Ochobot: O..Okay.
Ochobot mula berjalan dengan perlahan namun lama-kelamaan dia berjaya berjalan macam manusia biasa,melompat dan berlari. Yang mengejutkan,fungsi mengimbas dan mengumpul data semasa dia jadi power sphere masih ada.
Ochobot: Yahoo! Tak sangka jadi manusia seronok jugak rasanya.
Boboiboy: You not the only one.
Ochobot: Maksud kau?
YOU ARE READING
BOBOIBOY: ARK DIMENSION
FantasyBoboiboy dan rakan dipanggil ke galaksi untuk misi terbesar dalam hidup mereka K.Kokoci: Kamu semua kena selamatkan dimensi kita! Musuh dan sahabat lama turut dipanggil untuk menyelamatkan dunia. L.Tarung: Mereka adalah sekutu kita. Musuh lama kini...