"Encik Aiman jangan risau, dan saya ingin mengucapkan tahniah."
Aiman memandang doktor yang memeriksa isterinya sebentar tadi. "Doktor, isteri saya sakit doktor boleh cakap tahniah? Doktor okey ke tak? Ke doktor yang demam?"
Doktor itu memandang Aiman lalu menggelengkan kepalanya. "Eh? kenapa awak cakap macam tu? Saya ada salah cakap ke?"
Aiman memandang doktor itu pelik. "Isteri saya sakit, doktor kata tahniah? Apa ni?"
Doktor itu memandang Aiman lalu menggelengkan kepalanya. " Saya belum habis cakap lagi awak dah potong. Tu lah pasal gelojoh lagi. Bagi saya habiskan ayat. Your wife is pregnant 4 week."
Aiman memandang seakan tidak percaya. "Tak tipu kan?"
Doktor itu memandang pelik. "Buat apa saya nak tipu? Saya sebagai doktor kenalah beritahu berita yang sahih."
Aiman menepuk - nepuk meja tanda teruja. Keningnya terangkat beberapa kali. "Sure eh? Tak baik tahu bagi fake hope dekat orang, lagi - lagi saya."
Doktor itu memandang Aiman dan menepuk meja kembali. "Ya encik Aiman!"
Aiman memandang doktor itu lalu melompat bagaikan anak kecil. "Okey thanks!"
Dedaun pintu ditolak dengan teruja. Langkah terus diaturkan kearah Iman dan yang lain.
"Weyh!!" Iman memandang jejaka itu dengan pelik. Kenapa dia menjerit macam orang gila ditengah - tengah hospital?
"Kau dah kenapa? Sawan?" Aiman memandang Iman dan kemudian ke arah Riz. Kedua keningnya diangkat.
Riz memandang Aiman pelik. "Kau kenapa, kening dah macam ulat bulu aku tengok? Gatal ke?" Bahu Riz dipaut. Bibirnya digigit sedikit. Iman memandang Aiman.
"Kau okey ke tidak? Kenapa kau gigit bibir? Gila?" Aiman memuncungkan bibirnya ke hadapan. Nak ajak gurau pun tak boleh.
"Okey, aku bakal jadi.." Iman dan yang lain merapatkan sedikit wajah mereka.
"Jadi?"
"Jadi?"
"Jadi?"
Aiman memandang mereka dengan senyuman nakal. "Nak jadi.." Riz memegang jari kelingking Aiman dengan geram. Matanya menikam tepat.
"Kau nak aku patahkan atau kau nak bagi tahu dulu? Ke kau nak patahkan dulu lepastu baru bagi tahu. Tapi nanti Nurfa tengok jari kau dah cacat lah sebelah. Nak?"
Aiman memandang Riz dengan getaran. Jarinya cepat ditarik. Wajah cemberut ditayangkan.
"Ye aku bagi tahu lah ni. Aku otw jadi papa. Happy tak?!" Riz memandang Aiman. Anak mata jejaka itu ditenung. Semakin lama semakin dekat.
"Congratulations bro! Lepasni Haydar ada kawan untuk bawa main."
Aiman memandang Riz bangga. Kedua keningnya diangkat. "Of course, bapak baby pun aku boleh bagi Haydar!"
Wajah Iman ditenung. Senyuman nakal mula terbit. "Kau bila lagi?" Iman memandang Isya kemudian beralih kepada jejaka itu tadi.
"Niat nak sekarang, tapi tu lah kena tunggu 3 minggu lagi. Lepas halal kau tunggu semua family baby aku bawa!"
Aiman membulatkan matanya. Isya yang ada disebelah memandang Iman. Bahu jejaka itu di tepuk.
"Miang siak!"
Iman memandang Isya tajam. "Siapa siak?" Isya menayang kan gigi putihnya. "Tak ada siapa."
Riz memandang Aiman dengan senyuman. "Kau jaga Nurfa elok-elok. Banyak morning sick nanti kau nak hadap."
"Ye aku jaga."
Isya memandang Aiman. Anak mata jejaka itu dipandang. "Kau tak jaga dia elok-elok. Aku tanam hidup - hidup."
"Ye baik."
Iman mengambil tempat disebelah Aiman. Bahu jejaka itu disentuh. "Jangan marah ke apa. Hati ibu mengandung ni tisu sikit."
Aiman menarik nafasnya panjang. Matanya ditutup. Lalu dibuka semula.
"Ye, beta janji. Beta jaga. Ale untuk selamanya. "Mereka memandang Aiman. Wajah menyampah ditayangkan. "Ye pun boleh cakap biasa kan? Tak payah nak beta janji beta jaga sangat!" Riz memandang Aiman tajam.
Isya memandang Aiman geram. "Mana Nurfa?" Aiman memandang Isya lalu pandangannya dicampakkan ke bilik wad. Dimana isterinya berada.
Langkah Isya diteruskan kearah wad tersebut. Dedaun pintu ditolak lembut. Sebaris senyuman terukir.
Gadis itu dipeluk lembut. Air matanya ingin mengalir. "Congratulations babe, you're pregnant 4 week! I really happy for you."
Nurfa memandang Isya dengan sebaris senyuman. Seri ibu mengandung. Sesuai dengan wajahnya.
"Awww. Don't cry! Kau nak jadi aunty dah lepas ni!"
"No, I want to cry! I will miss this moment. Ahh, I can't imagine that. Aku nak jadi aunty dah!"
Air matanya segera mengalir. Terharu juga ada. "Lepasni jaga diri elok - elok. Jangan buat kerja berat, ingat tu."
Nurfa membalas dengan senyuman. "Ye!!" Isya memeluk Nurfa. Sebaris senyuman terukir. Matanya yang merah akibat menangis sebentar tadi mula hilang sikit demi sedikit.
"Ni pihak sekolah ada call aku. Dia orang kata kau boleh masuk sekolah minggu depan. Kau okey ke?"
Nurfa memandang Isya. Sebaris senyuman terukir. "Aku boleh je. Lagi pun aku rindu dekat anak - anak murid aku."
Isya tersenyum memandang si gadis. "Aku pun dah ada tawaran jadi trainer dekat kem. Kena tanya Iman dulu. Kalau dia bagi aku jalan, kalau dia tak bagi aku melepas."
"Tak bagi apa tu sayang?"
Isya memusing kan badannya. Jelas kelihatan wajah Iman yang penuh persoalan.
"Sayang?"
.
.
.To be continued
YOU ARE READING
C | TUAN RIZQY'S PRIORITY
ActionMAFIA SERIES || BAD BOY SERIES Disebabkan satu peristiwa, dua hati bersatu. Dari musuh menjadi pasangan. Menentang peristiwa yang akan mendatang. Tengku Aiman Ieskandar, seorang jejaka yang tidak tahu apa erti sayang dan seorang jejaka yang tidak m...