TBR ||BAB 5:

6K 434 19
                                    

Larian dilajukan. Pintu wad ditolak dari luar. Figura kecil itu ditenung sayu.

"Raisya, kakak minta maaf. Kakak janji dengan Raisya untuk teman Raisya, tapi doktor tak bagi kakak masuk. Kakak Lis minta maaf. Kakak Lis dah cuba sedaya upaya untuk teman. Hiks, Raisya kuat, Raisya mampu tahan. Jangan tinggalkan kakak Lis. Raisya je kawan yang kakak ada dekat hospital selama ni. Raisya, bangun. " rintihan demi rintihan gadis itu berikan.

Tangisan tidak mampu ditahan lagi. Riz yang baru sahaja muncul itu merenung gadis itu disebalik dinding kaca.

'Who is she?' persoalan yang ada di dalam benak fikirannya sekarang. Tangan kecil itu digenggam. Anak rambut diselak ke tepi.

"Raisya, kakak Lisa janji, Raisya bangun je, kita beli ice cream eh?" Dia tahu jika dia bertanya pun, gadis kecil itu tidak akan menjawab.

Air mata ditahan dari jatuh. Riz hanya mampu melihat gadis itu memegang Raisya.

Wajah Raisya di tenung sayu. Dahi dikucup perlahan. "Wake up little girl. I want to see your smile. Your gummy smile. I miss you, I really miss your randome jokes. We eat our ice-cream together at the park."

Kini, air permata suci itu jatuh melintasi pipi. Dia tidak sanggup menahan. Masih tiada balasan dari si kecil. Wajah disembamkan ke atas katil hospital itu.

"Emm- Kak Lis?" suara kecil itu membuatkan Lisa mengangkat wajah dengan segera. Senyuman sayu terukir. Riz yang ada di luar juga terkejut. Gadis itu berjaya membuat adik kecilnya bangun dari koma.

"Raisya!!" tubuh si gadis dipeluk erat. Segera air mata diseka. Riz terus melangkah untuk memanggil doktor.

"Emm, Kak Lis dah o-okay?" soal si kecil risau. Lisa memandang si kecil dengan senyuman.

"You better ask yourself, are you okay or not. Kakak Lis rindu Raisya. Jangan tinggalkan kakak. You are my little friend, I love you." ubun rambut diusap lembut.

Sejurus itu, doktor dan juga Riz memasuki bilik wad tersebut. Raisya mengalihkan pandangannya ke arah Riz yang tersenyum. Jelingan diberikan. Riz yang terkejut dengan tindakan adik kecilnya itu mengalihkan pandangannya ke arah Lisa. Gadis itu masih memegang erat tangan adiknya.

Laju sahaja jejaka itu merentap tangan si gadis dan membawa keluar. "What did you say to my sister untill she hate me very much!" tengking Riz dengan urat leher yang makin tapak jelas.

Lisa yang masih didalam keadaan tidak tahu memandang Riz pelik."Saya buat apa?" soal Lisa polos. Riz meraup wajahnya dengan kasar.

'This girl will die today' monolognya sendiri.

"Kau hasut apa dekat adik aku?Kenapa dia benci tengok muka aku?" Tengking Riz sehingga membuat bahu Lisa sedikit terhinjut.

Lisa memandang segenap wajah milik Riz dan matanya kini tertumpu pada sisa coklat yang ada di tepi bibir jejaka itu. Kain lap tangan dikeluarkan.

"Awak jangan bergerak, mulut awak comot tu. " pantas sahaja tangan si gadis mengesat setiap coklat yang ada.

Riz hanya mampu berdiri kaku semasa mukanya dilap oleh seorang gadis yang dia sendiri tidak kenal.

Entah perasaan apa, tapi gadis itu membuat dia tertunduk, hatinya bagaikan tak tentu arah.

Tangan si gadis digenggam erat. "Stay away from my sister." mendatar sahaja jejaka itu berbicara. Lisa memandang dengan wajah yang polos sekali lagi.

Kain lap hello kitty itu dipandang lalu diserahkan ke tangan jejaka itu.

"Nah, simpan lah. Lap muka awak yang kotor tu. Saya pergi dulu. Nanti cakap dekat Raisya, esok saya datang lagi." senyuman manis diberikan.

Belum sempat dia melangkah pergi, si gadis memanggil dirinya kembali.

"Awak, nama saya Lisa Mikayla. Nice to meet you!" langkah terus diaturkan dengan segera.

Riz memandang gadis itu dengan pelik. "She is not afraid with me?" bebel Riz sendirian.

Kini, Raisya disuntik ubat tidur. Kata doktor dia meracau seperti orang gila. Riz hanya mampu menggelengkan kepalanya sahaja.

                            ***
Renungan dilemparkan keluar tingkap. Nama Lisa Mikayla itu mengingatkan dia kepada sesuatu.

"Lisa Mikayla. Stand for?" wajahnya diraup kasar. Baru sahaja ingin melelapkan matanya, dia baru teringat.

Rantai yang dijumpai sewaktu rusuhan di buat. Rantai itu dikeluarkan dari dompetnya.

"LM. Yes, LM stand for Lisa Mikayla. Means, it's her. The girl that I meet before this!" jerit Riz dari dalam biliknya.

Langkah laju terus diaturkan ke luar rumah, kunci kereta diambil dengan segera.

Iman memandang Riz dengan pelik. Sejak balik dari hospital, perangai jejaka itu berubah 360 darjah. Tiba - tiba sahaja bertukar menjadi orang yang lemah lembut.

"Aiman, kau tak pelik tengok Riz?" soal Iman dengan wajah yang agak keliru.

"Yes, aku pelik. Sejak balik dari hospital, perangai dia tiba-tiba berubah jadi malaikat yang sempurna."

Mereka memandang antara satu sama lain. "Just a weird feeling."

Iman hanya membalas dengan anggukan. Perasaan tidak sedap hati menyelubungi diri tapi dia cuba untuk menjadi positive.

                           ****

Pintu wad ditolak perlahan. Ya, gadis yang sama dia jumpa semasa rusuhan. Wajah gadis itu ditenung lembut.

"Kau, orang lain tak berani nak lawan cakap aku. Tapi kau, berani siap lapkan mulut aku. What a weird girl." gadis itu ditenung tajam.

Tanpa disangka, senyuman mula terukir. Dia memegang wajahnya, ya sudah lama dia tidak tersenyum disebabkan seorang gadis.

Rantai yang ada di dalam kocek seluarnya dikeluarkan. Nama itu ditilik sekali lagi.

'Lisa Mikayla, what a wonderful name. Suit for her.' monolog jejaka itu sendirian.

Rantai itu dililit ke tangan Lisa dengan lembut lalu melangkah pergi. Tidak sampai 10 minit, Isya dan Nurfa pula muncul disebalik pintu wad itu.

Mereka memandang antara satu sama lain. "Who is he? Kenapa dia nampak menakutkan?" soal Isya dengan muka yang agak polos.

Nurfa memandang pergelangan tangan Lisa. Rantai itu menarik minatnya.

"Lelaki tadi, lilitkan rantai ni dekat Lis. Siapa dia? Hmm, pelik."

Isya memandang Nurfa dengan senyuman. "Tak payah risau la. Aku yakin lelaki tu niat dia baik."

Demi untuk menyedapkan hati kawannya itu, dia sanggup menipu. Nurfa hanya menganggukkan kepalanya sahaja apabila mendengar ayat Isya.

"Yes, I hope so." tetapi benak fikirannya masih dipenuhi pelbagai persoalan.

Siapa lelaki itu? Apa yang dia buat? Kenapa dia dekat dengan Lis?

Persoalan itu boleh sahaja membuatkan si gadis pening memikir. Wajah Lisa ditenung lembut. Syukur alhamdullilah kawannya itu masih bernyawa.

.
.
.
.
To be continued

C | TUAN RIZQY'S PRIORITY Where stories live. Discover now