TBR || BAB 50:

3.7K 288 21
                                    

Sorry kalau mengarut.

Love, author💜

"Sayang, look at me and now tell me siapa yang buat kau sampai lebam macam ni!"

Lisa memandang Riz dengan pandangan yang agak kabur. Air mata yang bertakung itu ditahan dari jatuh.

"N-ne.."

Riz merapikan anak rambut isterinya yang agak kusut itu. Bibir yang berdarah, dahi yang lebam itu disentuh perlahan.

"Ne apa sayang, bagi tahu aku.."

Air matanya ingin sahaja jatuh menitis. Sayu melihat keadaan isterinya yang sekarang. Hatinya menyesal kerana meninggalkan isterinya sendiri.

"N-nenek.." Mata Riz agak membulat. Lengan baju isterinya di selak. Air matanya menitis.

"Nenek pukul sayang dekat mana lagi.."

Lisa memandang Riz dengan air mata yang mengalir. Hatinya sungguh merindui sentuhan lembut suaminya itu.

"K-kaki.."

Riz memejamkan matanya. Air mata yang jatuh di seka perlahan. Ikutkan dia tidak sanggup mendengar apa yang dibicarakan isterinya.

"Lagi.."

"T-tangan.." Matanya tidak dibuka. Pandangan dilemparkan kebawah. Air matanya tidak berhenti mengalir.

"Lagi?" Dirinya cuba untuk dikuatkan. Pasti perit kesakitan yang dirasai wanita itu semasa dia pergi.

"Belakan-" Riz memeluk isterinya erat. Air matanya mengalir lagi. Dia tidak sanggup mendengar lagi. Hatinya sudah cukup membengkak.

"Enough, don't say anything."

Lisa memeluk Riz perlahan. Dagu jejaka itu diangkat. Mata mereka bertaut buat sekian lamanya.

"J-jangan menangis. S-saya okay, t-trust me." Riz memeluk isterinya semula. Hatinya membengkak melihat kecederaan yang isterinya dapat.

Lisa memeluk kembali suaminya itu perlahan dan lembut. "Saya o-okay. S-saya tak sakit mana pun."

Riz menyekat air mata isterinya yang mengalir. Darah yang mengalir ditepi bibir itu disapu lembut.

"Let's go." Kening si gadis bertaut. "Where?" Riz tersenyum sayu. "Jumpa nenek."

Lisa menahan tangannya. Badan di keraskan. Trauma untuk berjumpa dengan wanita tua itu.

"T-tak nak.."

Riz mengeluh perlahan. "Kenapa?"

"Takut."

"I'm here."

"Tapi.."

"Sayang, trust me."

"Awak, saya takut..."

"Trust me my little bear, I will protect you."

Langkah mereka diaturkan bersama. Nek Imah yang sedang duduk berehat dituju.

Pang!!

"Riz?!" Wajah yang menahan amarah itu di tenung mereka. Hatinya sudah membuak panas. Bulu roma mula berdiri tegak.

"Kau jangan sebut nama aku dengan mulut jijik kau."

Matanya langsung tidak dialihkan ke tempat lain. Anak mata Nek Imah dipandang tajam. Isterinya ditarik ke hadapan.

Iman memandang Rayyan dan yang lain. Riz menyelak rambut isterinya ke belakang telinga.

"Tell them, louder. Kenapa badan sayang lebam."

Lisa merenung anak mata Riz. Jejaka itu menggenggam tangan kecil isterinya erat.

"N-nenek.."

Iman membulatkan matanya. Tidak sangka selama ini, lebam yang terdapat di bahagian badan Lisa adalah disebabkan pukulan dan bukan kecederaan.

Nek Imah memandang Lisa tajam. Nafasnya sudah tidak teratur. Pandangan Lisa hanya dibawah, dia tidak berani untuk bertentang mata dengan wanita itu.

"Apa kau merepek ni? Sejak bila aku pukul ka-"

Pang!!

"Nak menipu lagi? Hey orang tua, kau sentuh, kau pukul isteri aku waktu aku takde. Kau ingat pangkat kau besar sangat ke?! Dah banyak sangat pahala kau buat?" Nek Imah yang agak terkejut dengan jerkahan cucunya itu mula menunduk.

Lisa merenung wajah suaminya itu. Takut dan seram melihat jejaka itu sedang mengamuk. Riz meraup wajahnya kasar. Pandangan dihalakan ke arah Isya.

"Isya, aku nak kau packing semua barang perempuan tua ni. Dia tak layak duduk sini."

Lisa memeluk erat lengan sasa suaminya. Matanya yang berkaca diendahkan.

"Awak nak halau nenek?" Riz merenung anak mata isterinya sayu. Pipi si gadis disentuh lembut.

"Dari aku simpan dia untuk seksa kau dekat sini buat apa? Cuba fikir, kalau aku biarkan dia. Badan kau akan lagi teruk."

Isya yang baru sahaja tiba bersama satu bag besar mula melangkah ke arah Riz.
Beg besar itu dicapai dan di campakkan keatas badan Nek Imah dengan ganas.

"Keluar."

Sepatah sahaja jejaka itu berbicara. Iman mula melangkah ke arah Riz bersama yang lain.

"Riz.." Riz memandang Iman dengan wajah tiada perasaan.

"Apa dia?"

"Kau nak halau nenek kau?"

Riz meregus kasar. "Dia ialah batu jalan dan isteri aku ialah permata yang tercalar akibat batu jalan tak guna ni."

Sinis sahaja jejaka itu berbicara. Nek Imah memandang Lisa tajam. "Kau memang tak guna dasar perempuan sundal!!"

Lisa yang ketakutan itu dialihkan ke belakang. Pistol dikeluarkan. Matanya langsung tidak berganjak dari wajah neneknya.

"Sebelum aku tembak kau, baik kau pergi."

Nek imah yang agak ketakutan itu mula melangkah pergi. "Kau memang cucu tak guna!"

Riz tersenyum sinis. "Dari kau, dasar perempuan sihir lupa agama." Iman menahan tawanya dari terletus. Rasa terhibur apabila Riz mengukapkan ayat sebegitu.

Iman menepuk bahu Riz beberapa kali. Senyuman bangga terukir. "Akhirnya kau sedar, now tell me. Apa yang membuatkan kau sedar?"

Riz merenung anak mata Iman sayu. Wajah Lisa dipandang. "Lepas aku sedar yang aku tak sepatutnya buat isteri aku macam ni."

Satu senyuman terukir. Isya memeluk Lisa erat bersama Nurfa dan Aina. Hati terasa senang apabila keadaan mereka sudah kembali seperti asal.

Tetapi bukan untuk Lisa Mikayla. Entah mengapa, dia terasa tidak bahagia.

.
.
.
To be continued

C | TUAN RIZQY'S PRIORITY Where stories live. Discover now