𝐃𝐢𝐚𝐧 𝐌𝐚𝐢𝐬𝐚𝐫𝐚| 30

4.9K 223 93
                                    

Suasana di meja makan rumah Tok Wan sepi, hanya kedengaran bunyi sudu dan garfu berlaga. Mikhail hanya diam sambil makan nasi lemak yang disuap oleh Dian. Dhia mencebikkan bibirnya kedepan. Mengada sungguh adiknya.

"Dian, tak payah lah suap Mikha tu, biar Mak Su yang suap" kata Mak Su.

"Eh, tak pe Mak Su, Dian boleh suap, Mak Su makan je ye, tak cukup nanti Dian tolong cedokkan nanti" balas Dian. Sekali sekala tak apa lah.

"Entah akak ni, tak payah suap budak ni, mengada je lebih" kata Dhia pula.

"Eii kakak ni sibuk je lah, kakak jealous ke yang kakak Dian suap adik?" Kata Mikhail.

"Eh tak ada masa lah, akak nak jealous" balas Dhia. Memang tak lah dia nak jealous. Cuma dia risau menyusahkan Dian je, ialah nak makan lagi, nak kena suap Mikhail lagi.

"Kakak Dian, nanti kita main nak? Kakak Rina nak ikut tak?" Tanya Mikhail dengan wajah polosnya.

Dian meletakkan pinggan nasi lemak yang dia pegang ke atas meja makan sebelum tangannya naik mencuit puncak hidung Mikhail.

"Nak, nanti kita main ye, kakak Rina macam mana pulak? Dari tadi khusyuk betul makan" kata Dian. Sambil tergelak kecil. Arina kalau dah dapat makan tak pandang dah orang lain. Mikhail turut tergelak, kepalanya di anggukkan beberapa kali.

"Ha? Apa?" Tanya Arina blur. Tanpa sedar nasi lemak yang berada disudunya jatuh ke pinggan orang lain.

"Kau ni tak senonoh lah" kata Danny yang berada disebelah Arina. Tak suka betul dia duduk disebelah Arina ni.

"Eh sorry,saya tak perasan" kata Arina. Dia mengambil semula sudu dia yang berada dalam pinggan Danny.

"Tak selera aku nak makan!" Kata Danny dan bingkas bangun meninggalkan ruang makan. Yang lain hanya memandang pelik. Arina mengerutkan dahinya. 'Benda kecik macam tu pun nak kecoh'.

"Danny, kau nak pergi mana?" Tanya Ashraf. Dia juga turut bangun mengejar langkah Danny. Carl yang melihat Ashraf beredar dia juga turut beredar. Yang tinggal di meja makan sekarang ini cuma lah Raiz,Dian,Tok Wan, Puan Kalsum,Dhia, Mikhail Pak Su dan Mak Su.

"Maaflah ye, perangai Danny tu memang macam tu" kata Puan Kalsum. Kejap lagi kena budak tu. Depan keluarga Dian dia buat perangai. Apa entah yang merasuk fikiran Danny sampai meninggalkan ruangan makan dengan kasar. Jelas dan nyata yang Arina tu tidak bersalah. Tak sengaja.

"Eh tak pe, kami okay je" kata Mak Su. Alah budak-budak, darah orang muda ni lain sikit. Biasalah tu mudah naik angin.

"Abang, abang ni kawan kakak Dian juga ke?" Tanya Mikhail.

Raiz mengangkat kepalanya dan memandang ke arah Mikhail dengan senyuman dibibir.

"Bukan, abang ni bakal suami kakak Dian, " balas Raiz selamba.

Uhuk!

Uhuk!

Terbatuk Dian mendengar ayat selamba yang keluar dari mulut Raiz.

'Mana aku nak letak muka ni'

Sudahlah semua yang berada di meja makan itu memandangnya dengan senyuman mengusik. Raiz? Riaksi nya hanya  selamba.

"Raiz kalau iya pun nak bergurau jangan sampai macam tu" tegur Puan Kalsum. Tak pernah pula dia tahu yang Raiz pandai bergurau.

🦋

Semua orang sudah berkumpul di ruang tamu termasuklah rakan-rakan Raiz. Mereka berbual kosong sesama sendiri sementara menunggu kepulangan Pak Long sekeluarga dan Pak Lang sekeluarga.

C | DIAN MAISARAWhere stories live. Discover now