Bab 24 - Bersatu

103 18 20
                                    

Bab ini ringkas sahaja kerana seperti Bab 23,  saya senyapkan sebahagian daripadanya. Insya-Allah, kita sambung bab penuh kisah Kasih dan Cinta selepas ini.

Saya masih cuti raya. Jaga diri semua! Insya-Allah, kita sembang nanti ya 😘

* * *

BUTANG panggilan video ditekan. Tidak menunggu lama, panggilannya diangkat. Segera salam dihulur. "Assalamualaikum, Kasih."

"Waalaikumussalam, Cinta." Kedengaran suara Qaira ceria membalas tetapi seraut wajah itu tidak kelihatan di skrin. Yang ada cuma paparan layar kosong berwarna hitam.

"Qaira, mungkin talian tak berapa elok. Saya tak nampak Qaira," maklum Mujahid.

Qaira ketawa kecil. Tawa yang menghantar dendangan indah ke sukma sang kekasih. "Line okey. Maaf, saya yang tutup kamera."

"Tutup kamera? Kenapa tutup kamera?" soal Mujahid tidak puas hati. Sudah seminggu lebih mereka tidak bersua. Hati sarat mengusung rindu. Sangkanya dengan membuat panggilan video, dapatlah melihat wajah mestika hati. Alih-alih, Qaira memilih saat itu untuk bersenda pula.

"Saya tengah bersiap ni. Mana boleh tengok! Nanti tak surprise," jelas Qaira.

"Serius ni?"

"Serius!"

"Bukalah kamera tu. Rindu."

"Tak boleh. Encik Mo ni sengaja je, kan? Lepas rindu masa kita jumpa nantilah."

"Please ...." rayu Muhahid, masih mengharap.

"Tak boleh, Encik Mo!" Qaira tetap dengan pendiriannya.

"Qaira ...."

"Ya?"

"Qaira dah kena biasakan panggil saya abang. No more Encik Mo, sayang."

Kedengaran lagi tawa Qaira di sebelah sana. Mujahid menahan debaran hebat yang mengocak dada. Nada gembira si dia benar-benar menyita tenang hati. Dia dapat membayangkan tika itu kedua-dua pipi tunangannya sedang merona merah.

"Kejap-kejap lagilah. Saya pun rindu Encik Mo juga. Bye."

Belum sempat dia membalas, Qaira sudah memutuskan panggilan.

Senyuman masih kekal di riak wajah Mujahid meskipun panggilan sudah lama tamat. Tersengih-sengih dia mengenangkan pengakuan Qaira yang turut merindui diri.

Mujahid berpaling apabila pintu biliknya diketuk. Terjengul Ayash Muzamil bersama Aishah. Berwajah manis, Mujahid bangkit merapati mereka.

Aishah tersenyum lebar melihat penampilan anak sulungnya yang segak menyarungkan sepasang baju Melayu berwarna coklat cair.

"Dah sedia?" soalnya.

Mujahid mengangguk yakin.

"Kacak bergaya macam ni tak kanlah tak bersedia lagi, ma. Dah lama dia tunggu saat ni," usik Muzamil sembari membetulkan lipatan kain samping yang dikenakan abangnya agar lebih kemas.

"Jom kita halalkan Qaira Esabel untuk Aysar Mujahid," tokoknya.

Mujahid menghela nafas dalam-dalam. Hari itu, sebentar lagi dia akan disatukan dengan belahan jiwanya dalam satu ikatan suci.

 Hari itu, sebentar lagi dia akan disatukan dengan belahan jiwanya dalam satu ikatan suci

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kekal Milikku

Semalam
kita bicara soal rencana ke depan

kau perikan setiap impianmu
ingin gapai awan
mahu tawan bulan
duniamu penuh warna
tidak bersempadan

aku?
sederhana
cuma ingin menakluk dunia itu
biar senyuman indah
yang terukir di kanvas wajahmu
kekal kepunyaanku.

* * *

Dengarkan lagu Lamar. Anggaplah lagu ini lagu perkahwinan Encik Mo dan Qaira.

Enjoy the song coz I really do! Saya gemar melodi dan gubahan muziknya.

Lamar - The Kadri Jimmp feat. Charly Van Houten

Aku panggil kamu kasih
Kamu panggil aku cinta
Kasih dan cinta selalu bersama
Membuat orang iri

Kini saat melamarmu
Aku ingin berjanji
Pahami diriku, diriku untukmu
Kau bagian dari hidupku

Ingin kau bertanya
Apa jawabku

Jika kau menjadi istriku
Aku akan jadi imammu
Tak terbatas dalam ruang waktu
Sampai nanti akhir hayatku

Kini kau akan menjadi istriku
Aku terus, membimbing kamu
Terima kasih untuk cinta kita
Sampai nanti akhir hayatnya ohh

Kini saat melamarmu
Aku ingin berjanji
Pahami diri ku, diriku untukmu
Kau bagian dari hidupku

Jika kau menjadi istriku
Aku akan jadi imammu
Tak terbatas dalam ruang waktu
Sampai nanti akhir hayatku

Kini kau akan menjadi istri ku
Aku terus, membimbing kamu
Terima kasih untuk cinta kita
Sampai nanti akhir hayatnya

Jika kau menjadi istriku (jadi istriku)
Aku akan jadi imammu
Tak terbatas dalam ruang waktu
Sampai nanti akhir hayatku

Kini kau akan menjadi istriku
Aku terus, membimbing kamu
Terima kasih untuk cinta kita
Sampai nanti akhir hayatnya

Bukan Sindrom NightingaleWhere stories live. Discover now