QALEEL Esqandar menggeleng tidak percaya. Betulkah apa yang didengarnya? Sindrom Nightingale? Selama ini fikirnya Qaira hanya berbicara guna bahasa kopi. Sekarang sudah pandai main istilah psikologi. Wajah kedua-dua ibu bapa dipandang silih berganti.
"Bak, sekolah mana bak hantar si Q ni dulu? Lain macam ilmu dia!" Seperti biasa, dia menyakat si adik kembar. Selesai makan malam, mereka sekeluarga duduk berehat di ruang tamu.
Johari dan Zuraidah datang melawat anak-anak di Kuala Lumpur. Meriahlah suasana hujung minggu mereka, satu keluarga berkumpul bersama. Dari satu topik ke satu topik dibualkan sehinggalah Qaira menceritakan kisah pertemuan keduanya dengan lelaki yang diberi julukan Encik Mo itu di K2.
"Abang ...." tegur Zuraidah lembut. "Apa cakap adik macam tu ...."
"Apa yang lain macamnya? Betullah. Sindrom Nightingale tu wujud. Bak, ibu ... tengoklah abang lekehkan Q." Qaira bersuara, tidak sewenangnya mengalah. Mata tidak lepas memerhati Qaleel yang sedang membelek-belek bakul hadiah pemberian Mujahid di atas meja kopi. Semalam, Mujahid muncul mencarinya di K2 dengan sejambak bunga dan bakul hadiah sebagai tanda berterima kasih.
"Bukan perlekeh, tapi tu teori tolak jodoh namanya!" ujar Qaleel. Satu demi satu barangan dalam bakul hadiah yang kebanyakannya mengandungi produk Marks & Spencer dikeluarkan. "Macam-macam ada ni haa ... mufin coklat, mufin strawberi, lepa kacang badam, biskut, coklat, biskut lagi ... mentega kacang pecan ...." Qaleel terus menyelongkar.
"Aisey, kopi je tak de! Kurang satu markah di situ," omel Qaleel. Hendak tawan hati Qaira kena ada kopi.
"Betul tak apa abang cakap? Orang dah jatuh hati dekat awak, awak cakap itu satu sindrom. Haih, nampak gaya lambatlah bak dengan ibu nak dapat menantu lelaki. Dia asyik main sindrom-sindrom je!" tokoknya lanjut.
"Q tak main-mainlah, bang. Ini fakta! Ada banyak lagi sindrom yang melibatkan emosi dan perasaan. Selain Nightingale, ada White Knight Syndrome, Erotomania Syndrome ...." jelas Qaira. Piring hidangan pencuci mulut ditarik ke arahnya. Sepotong kuih yang dibuat Balkish disuakan ke mulut. Lantas dia mengacungkan ibu jari, bertukar interaksi dengan Balkish, memuji keenakan kuih berkenaan.
Kemudian, sekotak coklat antara barang pemberian Mujahid dicapai lalu ditawarkan kepada Johari. "Dark chocolate, bak. Your favourite."
"Bak, ibu ... seriuslah si Q ni dulu belajar apa? Bukan dia ambil Arts and Design ke dekat uni? Dah ambil kursus design, lepas tu dia pergi 'design' kopi. Ni dah belajar teori-teori pelik nak jadi ahli psikologi pula ke?" Qaleel sebenarnya tahu penjelasan Qaira berasas dan logik. Tetapi, dia sengaja suka mencari pasal.
"Benda-benda ni semua boleh baca kat internetlah, bang! Taip je Sindrom Nightingale, ada berlambak artikel," bidas Qaira. Malas melayan pertikaian Qaleel, kepalanya dilentokkan di atas paha Zuraidah. Tumpang bermanja sementara ibu ada.
"Mengarutlah, Q!" tutur Qaleel selamba. Cawan kopi berasap tipis yang dihulurkan Zuraidah disambut. "Terima kasih, bu."
"Alah, dulu masa abang buat sajak Puteri Gering untuk Kish, Q tak cakap pun abang mengarut." Semerta Qaleel tersedak. Terhinggut-hinggut bahunya. Johari, Zuraidah dan Balkish ketawa besar. Perbalahan antara dua beradik ini memang tidak pernah akan temui titik noktah.
"Habislah, bang. Q dah buka cerita Puteri Gering abang," usik Johari dalam tawa yang bersisa.
Balkish mengurut-urut belakang tubuh Qaleel. Membantu meredakan batuknya. "Cari pasal dengan Q lagi, kan dah kena pulang paku buah keras," ucap Balkish sambil tersenyum. Tidak pasal-pasal diungkit kisah lama zaman Qaleel dan Balkish bercinta.
YOU ARE READING
Bukan Sindrom Nightingale
RomantizmPertemuan antara Aysar Mujahid dengan Qaira Esabel bukanlah sebuah pertemuan biasa. Pertama kali bertentang mata kedua-duanya berada dalam situasi mencemaskan yang tidak diduga. Sejak itu, Mujahid bertekad mencari dan mengejar cinta Qaira biarpun g...