PT 63

17 6 0
                                    




        SETELAH lima belas minit perjalanan, akhirnya aku nampak restoran kecil. Hatiku gembira. Aku tengok jam sudah pukul 8.00 pagi. Aku fikir, mungkin restoran ini selalu beroperasi awal pagi.

Aku dan Merlissa masuk kedalam. Bunyi loceng ketika pintu dibuka. Tiada orang. Mungkin kami pelanggan terawal. Aku dan Merlissa duduk di bahagian hujung, tepi dinding kaca

Kami duduk bertentangan. Pelayan datang. Merlissa order Pasta dan Coffee. Aku cuma order Coffee. Nasib baiklah aku bawa duit lebih. Takut juga kalau tak cukup.

"Awak tak nak makan?" tanya Merlissa. Aku menggeleng.

"Tadi dah makan, buat apa nak makan lagi? Aku teman kau jelah." kataku. Merlissa senyum.

"Terimakasih sebab belanja saya." ucapnya. Aku cuma angguk. Kami bertatapan mata. Aku kaku. Keras dengan cara aku tersendiri. Merlissa juga sama. Segan pula aku rasa. Pipi Merlissa nampak putih kemerahan. Matanya berkilau terang.

"Awak okay tak?" soal Merlissa. Lamunan aku pecah saat terdengar gelak tawa manja dari bibir mongel itu.

"Okay aku okay. " ucapku. Merlissa menatapku. Hati aku berdebar. Aku cuba untuk tidak gementar. Apakah Merlissa sedang membaca perasaanku? Aku harap tak begitu.

"Awak."

"Ya?" sahutku pantas. Merlissa tampak teragak-agak nak bersuara. Aku buang pandangan ke arah lain. Tak kuat berlawan mata dengannya.

"Err... boleh tak kalau saya nak ubah?" Tutur Merlissa penuh berhati-hati. Aku hairan. Ubah apa?

"Ubah apa?" Aku menoleh. Merlissa bermain dengan jemari sendiri. Sungguh aku tak faham dengan keinginannya. Merlissa nak apa?

"Err..." Merlissa masih takut-takut hendak memberitahu. Aku menunggu dengan sabar. Aku tak nak memaksanya. Aku berikan Merlissa waktu.

"Awak marah tak?" Merlissa seperti meminta keizinan. Mungkin dia rasa aku tak suka. Aku diam beberapa saat. Aku masih tak tahu apa yang Merlissa mahukan.

"Bagitau dulu lepas tu baru kita bincang." ujarku. Merlissa akur.

"Hmmm, kalau boleh... saya nak ubah panggilan. Saya nak panggil awak Izz..." beritahu Merlissa. Aku terkejut besar. Nak melompat aku dengar. Merlissa nak panggil aku Izz!? Betul ke??

"Kenapa tiba-tiba kau nak panggil aku macam tu?" Aku mahukan penjelasan. Merlisaa terjeda sesaat. Aku tahu apa dia akan cakap.

"Sebab saya suka."

"Tapi aku tak suka." potongku terus. Merlissa senyum tipis.

"Kalau tak nak saya panggil Izz, awak jangan guna panggilan kasar lagi. Jangan guna aku kau, saya tak suka." Merlisaa memulangkan paku buah keras. Aku terpempan. Akal aku mati.

Memang aku perasan, setiap kali orang bercakap dengan Merlissa, cara panggilan mereka pasti akan berubah. Namun, tidak pada aku. Hanya aku yang tak berubah. Aku tetap aku. Merlissa mempunyai karakteristik luarbiasa. Mungkin itulah sebab kenapa ramai lelaki jatuh hati kepadanya.

"Macam mana? Awak setuju?" Merlisaa menunggu jawapan dariku. Aku senyum geram. Pintar juga dia, tahu cara menjatuhkanku. Nampaknya Merlissa memang bersungguh nak panggil aku Izz.

                            






AKU menghirup Coffee sambil menunggu Merlissa habis makan. Merlisaa makan lambat-lambat. Dia sengaja buat macam tu untuk menghabiskan masa dengan aku.

Pelangi TerakhirWhere stories live. Discover now