☆゚ Fail! [30] ☆゚

29 1 0
                                    

P/s = typo alert ohok!

Tingkap kayu terbuka luas. Zafran sedang duduk di muka pintu sambil bermain dengan telefon bimbit. Darren dan yang lain hanya duduk sambil melantak Pisang goreng yang dihidangkan oleh Nek Som.

"  Renjun..makan lah..kamu ni dah macam tak boleh nak hidup ni kenapa?" Nek Som menyoal sambil duduk menyimpuh. Renjun? Itu bukan ke nama artis kpop ke?
" Bukan Renjun... Reggie..Nek som..kampung ni luas tak?" Sebastian menyoal sambil ketawa.
Reggie menggeleng.

" Susah la aku nak menyebut nama korang ni..aku panggil ko Mat lah ye? Ha engko Bo tu Din. Eh? Macam dalam cerita kartun tu."
Nek Som mengerling memandang cucunya yang sedang ralit dengan telefon.

Sebastian menggeliat sambil menepuk Darren. Reggie pulak tengah baring dekat kusyen.
Masing-masing pasrah dengan nama gelaran yang diberi.

" Zafran! Karang aku campak phone kamu tu ke bawah..engko datang sini..makan..bila tak beli ko tanya..aku dah beli ko ralit dengan telefon..kau ni beli sendiri ko tak mau.. berat punggung.." Nek Som membebel. Mereka ketawa.

" Apa tadi mat? Engko tanya kan luas Mana kampung ni? Kampung ni besar..kau jangan nak keluar kalau tak tahu Jalan..karang sesat ke rumah kampung sebelah..tak balik rumah karang.." Nek Som menghidupkan kipas. Suasana petang di kampung sangat indah dan menarik perhatian. Dari dalam rumah, diorang boleh nampak layang-layang yang berterbangan di langit melalui tingkap.

Zafran mencebik lalu mendekat.
Sebastian angguk laju. " Kenapa dengan kampung sebelah Nek som? Bunyi macam dah masuk kampung kanibal je." Reggie menyoal. Nek Som tersenyum sinis. Gerun tengok. Dengan kain batik dikepalanya.

" Memang kanibal Eggie..tak de lah aku gurau je..sini kampung Beringin Letup...kampung sebelah.. kampung Berangin. Orang sana semuanya sombong-sombong semua..sebab tu nama berangin." Cerita si Zafran.

Nek som angguk. Darren menguap.
" Mana air ni Nek som?"
Dia menyoal. Nek som pulak mendongak kepala memandang ke arah tangga yang turun ke dapur.
" Oi lamanya buat air?! Bukannya suruh termenung.."
Nek Som memanggil.

" Sabar sabar..haa air dah sampai."
Zafran berkerut sambil merenung wajah Lya. Dingin je Minah tu apahal? Nek Som mendekatkan wajahnya dengan setiap cawan.
Asal pelik je bau? Diorang ni Kikis bontot kuali ke?

" Eh ni kenapa pelik je ni? Air apa ni? Pekat lain macam je ni?" Nek Som menyoal. Fiyya telan air liur.
Alamak. Salah ke? " Dah lah jangan banyak bunyi ye Sebastian? Telan jugak!" Wawa memaksa. Nek Som terjegil.

Zafran menahan tawa.
" Minum-minum.." Nek som tersenyum. Reggie dan Darren saling berpandangan apabila Sebastian menyembur kembali air itu ke luar tingkap. Wawa bangun lalu mencekak pinggang.

" Awak nak bunuh saya ke? Masin!"
Sebastian berkerut kemudian menekup dahi. Erk. Wawa mengerling memandang Fiyya. Tadi gula kan?

" Haa aku dah agak dah..korang ni mesti tak pandai buat air kopi ni.." Nek som berdiri.
Reggie dan Darren tak jadi minum.

" Eh ni Milo lah.." Wawa menghirup air ditangannya kemudian berkerut dan meludah kembali.
" Haaa Milo kayangan kamu..so ujian pertama..fail!" Nek Som mengeluarkan ipad dari bawah meja. Amboi. Terpegun si Darren.

Nek Som sedang menandakan sesuatu. " Nek Som..apa ujian-ujian pulak? " Lya tak puas hati. Terasa ditipu hidup-hidup. Dia fikir datang Malaysia untuk bercuti. Apa ni?

Zafran terlihat kacak apabila rambutnya ditiup angin. Memang lah panas sikit dekat sini.
" kamu fikir datang sini nak bersuka ria ke? Ada banyak lagi ujian. Semuanya atas arahan parents kamu semua! Zafran ko bukak phone lagi aku terajang."
Zafran menunduk sambil meminta maaf.

" So dengar sini aku nak cakap.
Rumah ni paling hujung tau. Belakang sana ada hutan..ada sungai..boleh la berkelah ke apa ke..jangan nak pergi sorang-sorang. Lepas tu nanti..Zafran akan bawa korang ke dusun. Waktu senja semua Naik rumah..jangan nak keluar berjalan-jalan ye? Pukul 8 baru boleh." Nek Som memeluk tubuh.

Ala. Ingat ke dekat sini tak ada peraturan macam ni. Ada jugak?!
Masing-masing mengeluh sambil menayang wajah penat. Disebabkan kesian, Nek som meminta mereka ke bilik masing-masing.

" Eh tunggu! Sekarang masih awal.
Rehat lah dulu secukup mungkin."
Nek Som tersenyum.

" Dah dekat pintu tu aku dah lekat sticker. Yang pintu ada sticker ayam untuk Fiyya dan Reggie. Sticker kerbau untuk Wawa dan Sebastian and sticker lembu untuk awak dengan Darren. Sorrylah sticker je yang ada." Zafran menggaru kepalanya. Nek Som dah turun ke dapur.

Mereka rasa macam tengah sertai acara sekarang ni. Beg bagasi dirtarik masuk ke dalam bilik masing-masing. Sempat Lya sengih pada Zafran sebelum ditarik masuk oleh Darren. Amboi.
Kedekut.

                    .。*♡☕.。*♡

Rayne duduk termenung di dalam bilik. Dah lama tak keluar dari situ.
Aku juga tak aktif di semua media sosial. Masing-masing pelik kemana dia pergi. Pihak media ada juga yang ingin mewancarakan aku. Aku tolak semuanya. Just mahu berehat.

Sakit hatinya pada Reggie belum terubat. Tak sangka semudah tu dia tinggalkan aku. Apa yang ada pada Fiyya? Ke perempuan tu main Kotor? Ish.

Dua-dua sama je. Dah janji tapi tak ditepati. Geram rasa. Eh tapi tak semudah tu aku nak serah Reggie pada kau Fiyya. Penat dah nak menangis. Air mata dah kering. Buat apa aku nak bazirkan air mata untuk dia? Memandangkan Fiyya jenis mudah terpengaruh dan ditipu, aku boleh manfaatkan kelemahan dia.

Telefon berdering. Nombor tidak dikenali itu diamati. Dia mengulum senyum.

" Ya? Thank you. Enjoy." Panggilan dimatikan. Kepala disandarkan di kepala katil. Hatinya terguris.
Tak mampu dia nak membenci lelaki itu. Tekak terasa kering dan dahaga. Bingkas aku bangun dan terus ke dapur. Harini mendung je.
Haih. Tak dapat lah aku nak keluar bersuka ria dengan kawan-kawan aku yang lain.

.*・。゚WHAT? MOTHER IN LAW?! .*・。゚Where stories live. Discover now