☆゚Mad! [ 50 ] ☆゚

26 2 0
                                    

AMELIA POV

Suasana sungai yang sunyi sepi dipandang takut-takut. Mana Dami dengan Ayen ni? Apa lah yang Penting sangat sampai nak kena jumpa dekat sungai ni? Pukul 9 pagi pulak tu..ingat aku ni apa?

Amelia melabuhkan punggung di salah sebuah batu besar sambil mencelupkan kaki di dalam air.
Kakinya yang putih nampak cantik dengan air yang jernih. Kedengaran bunyi motor di belakangnya. Alamak. Siapa ni?

" Amelia..kau buat apa dekat sini? Tak takut ke?" Kedengaran suara seseorang. Dia mencemuh kemudina menoleh. " Hun? Kau buat apa dekat sini? Jangan macam-macam eh. Aku lemaskan kau nanti." Amelia jeling.

Hun Daniel turun dari motor kemudian berjalan mendekat. Segera Amelia bangun. Bunyi unggas kedengaran. " Kau tak payah nak merepek lah..aku datang sebab nak tengok bubu yang aku tahan dekat sana.."
Hun Daniel turun ke dalam sungai.

Amelia memaparkan riak wajah biasa. Hun Danish hanya ketawa.
" Kau ni anak dara duduk sini sorang-sorang,orang apa-apakan kau baru kau tahu.." Hun Danish meraup rambutnya. Dia pakai pendakap Gigi. Sesekali dia jilat bibir.

" Bisinglah kau..sejak bila Kau pakaikan Gigi kau sangkar silver ni? Ikut trend lah tu.." Amelia mencemuh sambil memerhati gerak-geri Hun Daniel yang sudah basah itu. Sekali-sekala lelaki itu membasahkan rambutnya dengan air sungai. Otot dibahagian lengannya timbul.

" Dah lama aku pakai lah..kau tu ketinggalan zaman. Eh kau tau tak nama kau dah letup dekat kampung ni?" Hun Danish mengjongketkan keningnya sambil memandang abang kembarnya.

Amelia telan air liur. Ni mesti kerja orang tua tu.

" Biasalah..orang dengki bila aku dah dapat bakal suami orang luar negara.." Amelia mengibaskan rambutnya. Hun Daniel merenjiskan air sungai ke wajah Amelia. " Dengki tok nek kau! Orang cakap kau ni gatal..eh Elia..kau tu

perempuan..jangan syok sendiri..aku dengar cerita cucu-cucu angkat Nek Som tu semua dah kahwin.." Daniel menggeleng.

" Elia..kami lelaki..kau lebih baik selidik dulu..risau kau yang beria.."
Amelia terasa dengan kata-kata Danish. " Kau berdua boleh tak, tak payah nak menyibuk hal aku? Aku kenal lah lelaki tu..kalau nak dibandingkan dengan korang..jauh bezanya.." Amelia kembali duduk.

" Hmm ikut kau lah..kami dah nasihatkan kau..kau ni pun satu..kalau nak menempel pun biarlah tempat tak ada orang..ni tengah-tengah sawah kau buat apa?!" Daniel ketawa sambil mengambil bubu dia tu. Amelia cuma bersabar.

Tak guna punya Dami. Janji pukul 9. Cubalah matang sikit. Tepati janji. Ganggu je jadual pagi aku.
Sepatutnya aku dah hantar nasi lemak ke rumah Nek Som.

" Dah lah kau tunggu siapa ni? Ayen? Dami? Kitorang teman kau dekat sini." Danish tersenyum.
Terpapar lesung pipitnya.

" Tak payah..nanti sibuk orang kampung mengata.." Amelia menghalang. Kedengaran bunyi motor lainnya berhenti. Pasti Dami.

" Kau nak kisah apa? Nama kau dah rosak pun..kau berurusan dengan Cik Tijah lah Elia..kalau orang tua tu jaja cerita..bukan senang kau nak cuci nama kau balik." Daniel menggeleng kemudian naik ke motor.

Amelia memusingkan badannya menghadap mereka. Kelihatan Dami, Eishi dan Ayen telahpun tiba. Amboi macam aku pulak yang ajak diorang lepak sini. Kedua-dua orang kembar itu beredar. Ew. Lelaki kampung memang comot macam tu ke? Elia jeling.

Apa yang Tijah jaja cerita pasal dia ya? Sampai Hun Daniel dan Hun Danish hilang minat terhadapnya.
Geram pula dengan orang tua tak sedar diri tu. Dia fikir dia siapa?

Dami tersengih sambil mendekat.
Ayen pula masam je mukanya.
Eishi macam biasa, happy go lucky.
Jadi, berkumpul lah keempat-empat  orang yang masih menjadi beban keluarga itu. Okay gurau.

.*・。゚WHAT? MOTHER IN LAW?! .*・。゚Where stories live. Discover now