☆゚Special chapter [2]☆゚

43 2 0
                                    

* After three years*

" Danial..Dane.. come here..nanti lambat nak pergi rumah grandma.." suara Lya bergema dari dalam bilik. Kedua anak-anaknya sudah menginjak ke usia 3 tahun.

" Wait mama... give us 5 minutes more..Dane tak bagi Danial susu strawberry tu.." Adunya dari dapur. Lya bergegas mendapatkan dua puteranya.

" Dane...mama dah cakap kan? Kongsi lah dengan adik. Mama beli dua kamu juga yang bantai.." Lya menggosok kepala anaknya.

Danial ketawa suka. Apabila rambut abangnya mencanak naik.
" Mama..look at my hair...dah tak handsome.." Dane meraup rambutnya. Sama persis dengan perangai Darry.

" Thank you Dane.." Danial menyedut susu strawberry di tangannya.

Tak padan dengan kecil..bercakap macam orang tua. Tak berhenti.
Kadang, orang dah tidur..dua beradik tu masih berbual tentang Tom Holland, pelakon watak spiderman. Siapa lagi kalau bukan Danial?

Yang sorang minat betul dengan Zendaya. Aduh.

"Mama..papa tak balik lagi ke? Dane nak pinjam minyak wangi papa.." Lya ketawa perlahan.

" Amboi...nak habis dah tau minyak wangi papa.."

Danial membuang bekas kotak kosong ke dalam tong sampah.
" Hurry up..Dane dengan Danial tak sabar kan nak jumpa dengan Grandma..jom bersiap.."

Danial dan Dane bersorak gembira. Kaki Lya dipeluk oleh dua orang itu.
" Mama..Dane dulu lah.. Danial lambat..nak pilih baju pun kena papa yang pilih.." Danial paling manja dengan Darren. Dane? Confirm lah dengan mama dia.

Suasana dapur menjadi riuh rendah.
" Honey I'm home.."
Kedengaran pintu hadapan dibuka oleh seseorang. " Papa!!!" Dane dan Danial berlari ke pintu depan.
Darren melutut lalu memeluk kedua-dua anak lelakinya.

Lya tersenyum sambil berpeluk tubuh. Comel tengok gelagat mereka. Danial gelak mengekek apabila perutnya digeletek oleh Darren. " Stop it papa..stop it.. Danial rasa nak terkencing!" Bohongnya.

" Mama! Look!" Dane berlari ke tingkap. Lya mengikut.

" Aw.. look at that..snow.." tubuh Dane didukung. Darren mencempung Danial. Sebelah tangan lagi memeluk pinggang isterinya.

" Merry Christmas...Santa cakap macam Mana Danial?" Darry menyoal. " Merry Christmas! HO HO HO.." mereka ketawa. Darren merenung wajah isterinya. Senyuman yang tak pernah pudar dari bibir gadis itu.

Bahagia sekali. " I'm so happy.." Lya berbisik. Dahinya dicium oleh Darren. " Me too.." Darren tersenyum. Danial melekapkan tangannya di cermin tingkap.

Dane melentokkan kepalanya ke bahu mamanya.

" Papa..sampai bila nak renung mama? Tahulah dah ada girlfriend.." Dane menyoal sambil tersenyum. Pipi mamanya dicium lama. Darren menggeleng.

" Mana ada papa renung mama.. papa tengah bercakap dengan Danial lah.."

" You're liar papa. Danial tengah enjoy the snow.." Suara manja dari Danial membuatkan pipinya dicubit. Geram. " Janji dengan papa. Nanti dah besar..jaga mama kalau papa dah tak ada.."

" Sayang..suka cakap macam tu. Lya tak sukalah!" Pinggang suaminya dicubit. " Saya cakap je.. kalau saya pergi outstation..Jom cepat. Nanti mommy tunggu.. sebelum tu saya nak singgah Galeri seni Kita sekejap." Lya mengangguk.

Baru hari Ini dia ada kesempatan untuk pakai baju yang dia beli di Georgia's boutique. Dress bercorak strawberry. Dane dan Danial banyak memujinya. Perasaan ibu Mana tak gembira?

.*・。゚WHAT? MOTHER IN LAW?! .*・。゚Where stories live. Discover now