☆゚(◡ ω ◡) [ 59 ] ☆゚

24 1 0
                                    

Ayam berkokok kuat membuatkan hampir keseluruhan isi rumah itu terjaga daripada tidur. Jam baru menunjukkan pukul 7 pagi. Amelia lebih banyak mendiamkan diri daripada terus bercakap dengan sesiapa. Hatinya betul-betul terluka dengan Darren.

Dia sedang duduk memotong bawang merah di meja makan sambil diperhati oleh emaknya.
Lama dia termenung. Benci tengok bawang. Dia teringatkan jari dia terkena pisau haritu. Tak guna betul. Pisau ditolak kedepan.

" Kamu ni dah kenapa Amelia? Lupakan je lah Darren tu. Engko je yang beria. Haih. Malu mak tahu? Siapa yang menjaja cerita cakap ko nak kawin dengan dia ni?" Cik Milah mengerutkan wajahnya sambil memandang anak gadisnya.

" Ish..mak! Mak sepatutnya bersimpati dengan Elia tahu? Elia anak mak..ini tak, pertahankan lah orang kampung tu. Cakap anak sendiri taknak percaya." Dia memeluk tubuhnya. Sedih pulak rasa.

" Eh..mak takdenya nak bela kamu..dah terang-terang kamu yang salah..dah siapa suruh gedik sangat dengan Darren? Kamu fikir lah..ramai lagi lelaki melayu.."
Cik Milah menjeling geram. Makin melenting Amelia.

Nasiblah dapat mak macam ni.
" Mak..lelaki melayu? Nak suruh Amelia kahwin dengan orang melayu? No mak..Amelia taknak lah. Amelia tengah patah hati tau sekarang ni. Mak jangan lah nak bagi Elia serabut.." dia menekup telinga.

Sebiji bawang mendarat tepat di kepalanya. " Paling mak rasa nak marah..kamu ni tak tahu ke Darren tu dah kahwin? Nak jadi perosak rumah tangga orang pulak? Kamu ni..mak kerat-kerat jadikan kerepek baru kamu tahu.." Amelia berpura-pura menangis.

" Mak! Elia Mana tahu dia kahwin! Mak sibuk nak bela dia kenapa? Mak suka dia kan? Cakap je lah.. jealous ke Elia dapat boyfriend orang luar negara? Elleh!" Dia bangun. Cik Milah ketawa. Anak masuk air susah sikit nak bercakap bagi faham.

" Lantak kamulah..orang lain tahu, kenapa kamu tak tahu? Pelik. Dah tak sabar sangat nak kahwin? Tu pak samad ada..nak?" Amelia menjerit kecil. " Mak!! Gelilah! Darren cakap Lya tu adik dia..Elia percaya..sekarang Elia dah jadi mangsa love scam!!"

" Berhenti merepek pagi-pagi buta ni Elia..aku suruh kamu kupas bawang pakai Gigi karang..love scam apanya?! Ish..dah lah kamu pergi mandi! Macam Mana nak kahwin kalau macam ni?" Bebelnya.

Amelia bangun. " Mak jangan nak pandai-pandai jodohkan Elia dengan sapa-sapa eh. Tak suka. Elia sanggup tak kahwin! Arghh! Elia benci Darren!" Dia berjalan menghentak kaki lalu menyusup ke biliknya. Cik Milah geleng kepala.

                  .。*♡☕.。*♡

" Auntie!!" Xin tergelak apabila puan Raelyn melatah sambil memakai kasut.

" Ish..Xin..eh mata kamu tu macam tak tidur seminggu ni kenapa? Busy sangat ke?" Dia menampar bahu gadis itu yang sentiasa terdedah dengan koleksi baju tak cukup kain dan benang dia tu.

" Xin..hmm banyak kerja..terpaksa tidur lambat-lambat. So Auntie dah siap dah? Nanti lambat pula Kita sampai.." dia tersengih sambil meraih lengan wanita itu.

Dia akui, Xin memang budak yang baik. " Mestilah dah siap..kan ada orang ajak Auntie pergi shopping.." mereka ketawa lalu masuk ke dalam kereta. Xin menghidupkan enjin kereta dan terus memecut laju.

" Uncle okay ke Auntie keluar dengan Xin? Nanti dia tercari-cari."
Puan Raelyn sedang mengoleskan sedikit lipstick pada bibirnya melalui cermin. " Ala, uncle kamu tu busy sangat..tak adanya dia kisah." Xin hanya mengangguk.

" Auntie tak payah lah lawa-lawa..
Nanti orang mengorat..kalah Xin.."
Puan Raelyn hanya ketawa. Gadis itu cuma tersenyum senget.
Dia kebetulan tak busy harini, sebab tu dia ajak puan Raelyn keluar. Lagipun, dah lama dia tak berjumpa.

.*・。゚WHAT? MOTHER IN LAW?! .*・。゚Where stories live. Discover now