"Anak menantu mama dah balik! Sini-sini silakan masuk..." Puan Raelyn membuka luas pintu rumah banglonya. Rasa kasihan apabila melihat menantunya yang sedang sarat.
" Mama! Papa Mana? Mama sihat ke?" Wawa berjalan dengan agak sukar untuk mendapatkankan puan Raelyn. Sebastian tersenyum sambil memapah isterinya.
" Mama sihat...sihat sangat-sangat!
Seronoknya tengok korang semua.. masuklah Wawa.. Sebastian bawa Wawa masuk..kaki dia dah bengkak tu.." mereka berdua masuk ke dalam rumah." Darry! Apa yang tercegat lagi dekat kereta tu?! Lya Mana?!" Jerkahnya. Darren yang terkejut automatik menoleh. " Sekejap.."
" Nak saya dukung ke? Sakit sangat ke kaki? Nanti saya urut eh? Tak payahlah pakai kasut tu.. pakai selipar je.." Darren mencari-cari selipar di tempat duduk belakang.
Puan Raelyn mendekat." Mama..sorry lambat sikit..Fiyya ni.. nak cari baju pun susah..." Reggie memeluk tubuh wanita itu.
" Biar lah dia.. nak cantik untuk mama juga..kan sayang kan? Pergi masuk..panas dekat luar ni.." kepala Fiyya digosok.
" Lya..kenapa? Darren kamu buat apa dengan dia? Kenapa dia menangis tu?" Puan Raelyn mencekak pinggang. Darren tersengih.
" Lya memang macam tu mama..manja..Darren tak sengaja patahkan lipstick mahal dia.."
" Hey..barang bersolek jangan dibuat main eh..mahal ko tahu? Dah dah Lya nanti suruh dia ganti balik..jom masuk.." tangan Lya ditarik perlahan.
" Ala menantu mama sorang ni..baik-baik..Jalan tengok bawah..karang terpijak batu.."
Lya mengesat air matanya.Sempat dia jeling Darren. Lelaki itu menutup pintu kereta dan berlalu masuk.
— — — —
" Amboiii...kau tak jemput aku pun kan?" Puan Jazzlinda muncul di pintu. Puan Raelyn tergelak.
" Menantu aku sarat semua.. kau tu kuat lagi..takkan nak kena jemput papah masuk rumah jugak?" Perlinya.
Puan Jazzlinda memuncung.
" Sampai hati kau Raelyn! Kau tahu tak..aku berpanas dalam kereta Jalan sesak! Sejam!" Dia menjulang tinggi tangannya ke udara.
Rumah itu riuh dengan suara gelak ketawa." Sini..mommy nak peluk... rindunya..." Kesemua anak perempuan dia peluk. Padahal baru semalam berjumpa di restaurant Sebastian. Drama je Jazzlinda ni.
" Aku dah lapar ni..jom lah makan..." Dia terlebih dahulu ke dapur. Puan Raelyn menggeleng.
Dia dah masak dengan perangai selamba si Jazzlinda. Rumah ni dah macam rumah dia.
Mereka semua bergerak ke dapur. Terdengar bunyi riuh kicauan burung. Puan Raelyn dah obses nak bela segala jenis burung. Paling banyak parrot. " Papa kamu ke pejabat..ada urusan Penting..."
Kerusi ditarik." Semua dah sarat ni..bila due date? Mommy tak sabar nak timang cucu ni..." Meja bergegar dihentak oleh Jazzlinda. Darren yang sedang minum air tersedak teruk.
" Semua minggu depan..hari je berbeza..tapi tak apa.." Wawa sengih sambil mencapai seketul kubis bunga dan dibawa ke mulut.
" Tak lama lagi dah..kamu semua jangan nak tinggal isteri sorang-sorang dekat rumah... Nanti jadi apa-apa.." Puan Raelyn
Membetulkan cincin di jari manisnya." Wawa nak basuh tangan sekejap.." dia bangun dan menuju ke sinki.
" Honey..baju awak..basah.." gadis itu terdiam.Langkahnya terhenti. Dia rasa sesuatu.
YOU ARE READING
.*・。゚WHAT? MOTHER IN LAW?! .*・。゚
RomanceIN EDITING Bila keluarga kau ada peraturan pelik dalam setiap perkara, be like : "Mommy dah buat keputusan untuk kahwinkan tiga orang puteri mommy secara serentak! Tak ada sesiapa boleh bantah!" - Puan Jazzlinda "Ugh... again? I don't want to take p...