☆゚Mihun sup [ 33 ]☆゚

22 2 0
                                    

Suasana di kedai Mihun sup pak lang amat meriah dengan penduduk kampung yang gemar datang melepak sambil makan.
Paling famous pun Mihun sup pak lang lah. Orang luar pun sanggup datang sebab nak merasa.

Eishiy sedang menggoyangkan kakinya sambil duduk menongkat dagu. Perutnya sudah lapar tapi makanan yang dipesan belum lagi tiba di meja mereka. Lambat pulak.
Sampai nak senja belum sampai lagi.

" Ehem! Boleh cik Tijah duduk? Lambat kan harini? Cik Tijah order belum Siap agaknya.." wanita bertahi lalat besar di pipi itu melabuhkan punggung di kerusi kosong berdekatan dengan Dami.
Mereka hanya tersenyum sumbing apabila bertentang mata dengan Cik Tijah.

" Dami, haritu cakap dah dapat kerja dekat bandar..tak pergi lagi ke kamu ni?" Mula dah. Nanti mesti dia nak bangga-banggakan anak dia ni. Dami sengih sambil menggeleng. Cik Tijah menggeleng sambil mengeluh.

Eishiy menjeling. Tak suka dengan kehadiran cik Tijah mulut pot pet ni.
" Dami tak jadi ke sana cik Tijah..bahaya tau pergi Kuala Lumpur tanpa penjaga..tahulah umur kami semua 20 tahun ke atas tapi tetap bahaya.." Ayen bersuara setelah lama mendiam.

" Ada pulak..anak cik Tijah tu okay je duduk di Kuala Lumpur tu..haa sekarang dah kaya..kamu bila lagi nak pakai kereta mewah? Sudahlah sekolah tak berapa nak pandai..cik Tijah bukan nak mengata kamu semua tapi..nak bagi nasihat..nanti mak kamu tak merasa lah anak bagi duit setiap bulan kan?" Dia ketawa. Ayen berkerut.

Bagus sangat ke anak cik Tijah ni?
" Sekurang-kurangnya kami ni ada dekat rumah..boleh tengok mak ayah setiap Masa..anak cik Tijah Ade ke balik setiap minggu? Tak adakan? So sekarang ni kami tak rugi tau duduk rumah.." Dami membidas. Cik Tijah berdecit marah.

Tahu pun tak suka bila orang perli.
Dia kata dekat orang tak apa pulak?
" Amboi mulut ko Dami..mak ko tak ajar ke beradab dengan orang tua? Aku bagi nasihat ko taknak dengar..esok mendapat baru ko tahu.." dia pantas bangun dan ingin beredar.

" Bukan tak beradab cik Tijah. Kami ni dah Naik muak dah dengar cerita pasal anak cik Tijah dekat luar sana..cik Tijah tahu ke dia buat apa dekat sana? Sana tu lubuk sosial cik Tijah..Ayen cuma risau dia bergaul dengan orang tak betul je.." laju wanita itu menoleh.

Ayen macam biasalah, cuma sengih sambil bermain-main dengan straw.
" Haa ni..Mihun sup special untuk kamu bertiga..pak lang dah asingkan sambal cili tu ye? Engko ni kenapa Tijah? Berdiri tercegat dekat situ.." pak lang tersenyum sambil mengeluarkan mangkuk Mihun sup dari atas dulang.

" Tak adalah..yang pak lang ni lambat sangat buat kan apa yang saya oder kenapa? Air Milo panas je kut.." dia memeluk tubuh. Pak Lang ketawa sambil membetulkan kopiah di kepalanya. " Apa kamu merepek ni Tijah? Kan engko suruh pekerja paklang hantar ke rumah kamu? Pening ke apa?" Ayen tertawa. Tak sengaja.

Sempat Dami berdecit halus.
" Eh haah laaa lupa Tijah..ha apa pandang-pandang?" Dia menjeling kemudian beredar. Pak Lang terus masuk ke dapur. Tijah, siapa je tak kenal? Mulut tempayan dia tu hm. Dia dengan Milah sama je. Dari muda sampai tua macam tu lah juga.

                   .。*♡☕.。*♡

Lya mundar-mandir di beranda sambil mengeluh sakan. Entah apa yang dirisaukan sangat. Darren dan Reggie baru lepas mandi. Kau teman aku, aku teman kau. Haa tahu pun nak gelabah bila bilik air dekat luar. HAHAHAHA.

Dia tengah risaukan Nek Som, belum balik pun lagi. Ingat ke ada dekat rumah. Agak menakutkan sekeliling rumah ni kalau malam menjelma. Angin tetap bertiup tak kira Masa. Dia termelatah apabila sekumpulan motor lalu sambil buat bising. Terkejut dibuatnya.

Ingat ke dah tak ada geng motor ni. Masih ada ye? Sejak dulu sampai sekarang. Dia termenung pula sambil mengimbau kenangan lalu. " Lya, kau tunggu apa? Kan tak elok senja-senja duduk luar? Dah lupa Nek Som cakap?" Fiyya menyapa dan duduk di muka pintu.

" Nek Som..belum balik lagi. Dia cakap tak boleh keluar senja, dia tu pergi mana pulak? Si zaf pun tak ada." Lya menoleh sekilas. Fiyya menggeleng.
" Kau ni biasalah tu. Nek Som memang suka keluar menyembang kan?" Fiyya tertawa kecil.

Seronok duduk di beranda ni. Angin kuat. Kadang-kadang terdengar bunyi angsa dekat belakang rumah. Lya melabuhkan punggung berdekatan dengan kakaknya. " Wawa Mana? Taknak keluar ke? Dari tadi duduk dalam bilik dengan si seby. Buat apa? Aku travel tau tak?" Lya berkata jujur.

Fiyya menolak kepala gadis itu. Otak. " Mengata aku ke? Lempang apa tak dapat.. tepi sikit. Punggung dah la besar." Dia menolak Lya ke tepi kemudian duduk bersila di lantai beranda.
Lampu di situ tak adalah terang Mana.

" Sampai bila Kita nak sorok perasaan Kita? Kau dengan Reggie okay lah? Tengok baik lain macam je..." Wawa mula nak korek cerita.
Fiyya tersenyum kecil sambil memandang dua orang gadis itu silih berganti.

" I don't know..dia cakap, dia dah tinggalkan Rayne. Boleh percaya ke dia tu? Diorang tiga ekor tu macam something je korang tahu tak? Aishh." Dia menjeling tak puas hati. Wawa memandang sekeliling. Apahal Minah ni? Jangan macam-macam.

" Umm-" belum sempat Wawa menghabiskan kata-katanya, satu lampu kereta menyuluh wajah mereka. Siapa pulak? Lya berdiri.
Pintu kereta dibuka oleh dua orang. Nek Som?

" Amboi..kamu bertiga ni, perempuan tak elok duduk dekat luar ni..masuk..Zafran Mana?" Nek Som tersenyum sambil berdiri di tangga. Lya sengih sambil mendapatkan Nek Som. 

" Terima kasih Fana dah menghantar aku ke rumah..ni Lya..
Yang dekat atas tu Fiyya dengan Wawa..anak Acik Jazzlin tu..kau tak kenal ke?" Mereka angguk ramah pada si gadis yang bergelar Fana tu.

Fiyya dan Wawa turun. " Hye..dah lama tak nampak awak Fiyya..ingat saya lagi tak?" Fana menyoal. Fiyya terkebil-kebil. Nek Som berdehem kuat. " Emm Fana, dah lewat ni..pergi balik dulu.. hati-hati tau."
Fana menurut sambil tersenyum Manis.

                    .。*♡☕.。*♡

Bilik berlampu merah itu bingit dengan suara barang-barang dilempar ke dinding. Hatinya dikuasi rasa benci yang sangat mendalam.

Rambut dibiarkan terlepas di Paras bahu. Dia menjerit geram sambil menumbuk cermin yang sedia retak. Segera dia menarik keluar sekeping gambar seorang gadis yang dia ambil secara curi-curi.

Tangannya menggeletar marah.
" Smile. Smile until you die..." Dia ketawa sambil memusingkan badannya menghadap ke Surat Khabar yang memenuhi dinding ruangan itu. Keratan akhbar itu diambil dari tahun 2018. Dah lama tak tampal Surat Khabar baru.

Dia berhenti ketawa sambil tersenyum apabila terpandang bingkai gambar yang agak besar di sudut ruangan. Dia bangun lalu mendekati gambar itu. Wajah tampan itu disentuh dengan senyuman yang lebar dan bahagia.
Dia tahu mangsanya tak ada di sini.

P/s = typo alert ohok

.*・。゚WHAT? MOTHER IN LAW?! .*・。゚Where stories live. Discover now