Setelah beberapa jam dalam pesawat, akhirnya mereka berjaya jejak ke bumi Malaysia dengan selamat. Reggie dah tempah sebuah kereta yang dapat membawa mereka semua ke rumah Nek Som tu.
Sampai pulak waktu petang, jadi mereka terlalu penat untuk jalan-jalan, masing-masing buat keputusan untuk terus ke rumah Nek Som. Tak sabar nak berehat.
Wawa kalut menyapu sunscreen.Mereka hanya menggunakan bantuan gps untuk terus sampai ke rumah kampung itu. Masing-masing senyap waktu dalam kereta sehinggalah Sebastian bersuara nyaring.
" Mama cakap Nek Som tu garang.. aduh habis lah macam ni,mesti dia selalu membebel kan?" Dia meraup rambutnya ke belakang sambil menyandar. Wawa angguk tanda bersetuju. Dah mommy pun cakap tujuan diorang ke sini ada sebab lain. Bukan untuk bercuti.
" Relax lah..ni dah nak sampai ni..aku dah lenguh bontot tahu tak? Dah sejam aku drive..seby kau drive pulak." Darren mengurut pinggangnya. Sebastian geleng tanda malas. Dasar. Darry mencebik.
" Dekat Mana Kita sekarang? Dah ada jumpa signboard ke? Kampung Beringin Letup kan? Dah sampai lahh tu tu tu.." Lya menunjuk-nunjuk. Mereka semua pandang. Oh betul lah dah sampai.
" Eh line tak berapa nak okay lah..gps tak boleh guna..macam Mana nak sampai ke rumah?" Darren mengeluh.Fiyya tersenyum apabila terpandang sawah padi yang lumayan luas terbentang depan mata. Banyak jugak kerbau-kerbau bermandi lumpur. Seronoknya kampung! " Eh Fiyya, Cuba kau turun tanya warung depan tu..eh?"
Fiyya berkerut. Apahal dia pulak?Darren memberhentikan kereta di hadapan sebuah warung. Fiyya hanya menurut. Dia menghalang Reggie daripada terus ikut. Sejak berbaik ni asyik nak menempel je.
" Aku ikut kau." Wawa turut turun.Semua mata memandang. Ada geng makcik bawang tengah bergosip lah. Pakcik-pakcik main dam ular lah..seorang wanita dalam linkungan 40-an mendekat sambil berkerut. Gerun pulak tengok muka makcik tu. Dengan tahi lalat besar dekat pipinya.
" Umm..korang ni Cari siapa? Tak pernah nampak pun sebelum ni."
Ujarnya. Wawa angguk sambil tersenyum. Mereka lebih tinggi daripada makcik tu. " Umm we need to find a house..you know Nek Som?" Fiyya menyoal.Makcik tu terkebil-kebil. " Cakap omputeh pulak dua ekor ni..nasib baik aku faham jugak sikit-sikit..
Oi korang..ni anak Jazzlinda! Yang dulu anak dia buat hal dekat kampung ni!" Wawa dan Fiyya berkerut. Apahal makcik ni? Diorang kenal mommy?" Rumah Nek Som tu..hujung sekali..korang straight je sana..tempat Jin bertendang tu.."
Wawa mengucapkan terima kasih dan berlalu pergi. Kereta mula berjalan. " Sombong Gila makcik tu..ish.. straight je Darry..nanti sampai." Wawa menyandar.Fiyya terasa tidak nyaman. Dia termenung memandang kaki sendiri. Apa maksud makcik tu?
Reggie mencuit bahu gadis itu. Keningnya dijongketkan sebelah.
Fiyya hanya menggeleng dan meminjam bahu suaminya untuk tidur. Dah nak sampai baru tidur. Apahal lah dia ni..。*♡☕.。*♡
LYA BENEDICT POV
Aku dah tak sabar nak jumpa dengan Nek Som janda letup tu.
Walaupun dia tegas dan mulut tak ada insuran, boleh lah jadi geng dia kenakan si Darry nanti. Bila balik Malaysia ni, aku rasa lega sikit sebab 24 jam Darren tak akan keluar dari rumah nak berjumpa dengan Xin.Boleh lah guna taktik yang fiyya cadangkan. Plan divorce sudah dibubarkan. Mereka perlu sedaya upaya merampas semula suami masing-masing daripada ulat bulu berbisa. Aku pandang Kiri kanan.
Seram pulak tengok rumah-rumah disekitar sini. Terlalu klasik. Tak jumpa lagilah banglo ke, villa ke.Semuanya hanya rumah kayu yang berkilat dan penuh dengan ukiran flora dan fauna pada dinding. Dah rasa macam masuk muzeum.
" Kau dah kenapa termenung sayang? Tengah bayangkan muka aku yang kacak ni ke?" Darren tersenyum. Alpaca ni, time ada orang lah nak bersayang bagai.Sebastian terbatuk kuat. Aku jeling je si Darry. Merajuk aku belum habis ya. Jangan nak Cuba memujuk sangat. Aku tak makan pujukan. " Kau belum habis merajuk ke Aku-" sengaja aku tekup mulut dia agar dia senyap.
Aku dah nampak rumah paling hujung! Kereta memasuki perkarangan rumah. Belum sempat kereta berhenti, aku terlebih dahulu buka pintu. Wawa menjerit nyaring memarahi aku.
Aik Mana Nek Som?Rumah pusaka ni masih elok dijaga oleh wanita itu. Halaman rumah paling luas dari rumah lain. Ada sebuah reban ayam gergasi, orang boleh masuk kutip telur ayam dalam tu. Tak payah tertunduk lagi.
Ada pokok bunga hidup disudut halaman. Aku keluar dan tengok sekeliling. " Nek Som?! " Aku memanggil. Darren membunyikan hon. Mereka semua keluar dari kereta. Masing-masing berdebar tak tentu arah. Alamak. Mana Nek Som ni?
Tiba-tiba pintu utama dibuka oleh seorang lelaki. kulitnya sedikit gelap. Badan boleh tahan. Bermata hazel dan matanya sedikit besar. Eh siapa? Handsome!
Dia turun. Aku pandang Wawa. Fiyya pulak terus maju ke depan.
" Lambatnya korang sampai..Nek Som ada dekat belakang..kejap saya panggil." Suara dia yang garau tu..aish!.。*♡☕.。*♡
Langkah laju menapak ke belakang rumah. Wanita tua itu sedang memberi ayam makan. Patutlah tak dengar..dia kalau dengan ayam, tak dapat dipisahkan. Aduh.
" Opah..diorang dah sampai..dekat depan sana!" Aku menguatkan lagi suara. Nek Som terus menerpa.
Terkejut. " Siapa? Boyfriend aku ke?" terkocoh je Nek Som berjalan kedepan. Aku tepuk dahi." Bukanlah..ni anak auntie Jazzlin..kan diorang datang harini..zaf rasalah..." aku sengih.
By the way, lawa perempuan tadi.
Manis je. Comel je. Okay dah cukup.
" Oh haah lah opah lupa..jom kedepan.." terus semua gandum ditabur ke tanah.Amboi. Aku turut berlari kedepan.
" Nek Som...lama tau Lya tunggu dekat depan ni.. Nek Som pergi dating ke macam Mana?" Oh so yang comel ni Lya ke? Aish. Tapi sayangnya dah kahwin. Aku jugak yang belum kahwin." Banyak la kamu! Aku bagi ayam makan tu..lama dah sampai? Rindu betul Nek Som dengan kamu ni.."
Dia memeluk ketiga-tiga gadis itu.
Aku cuma berjabat tangan dengan suami diorang. Apahal semua handsome dari aku ni?" Haaa ni..mak kamu sihat ke? Nek Som dah lama tak tengok diorang.." rancak pulak opah aku ni. " Ni cucu Nek Som..Zafran..haa Zafran..ni lah pewaris rumah pusaka ni.." aku cuma memachokan wajah. Sebab aku perasan Lya tu asyik usyar aku je.
" Diorang sihat je...hye Zafran..awak single lagi ke?"
Lya menyoal. Darren menampar bahu gadis itu. Aku tergelak dengan sikap sempoi dia tu. " Nek Som..Ni Darry, Seby, Eggie."
Ujar seorang gadis yang sedikit tinggi dari diorang.Aku pandang opah. Dia terangguk.
Sebenarnya, auntie Jazzlin dah tunjukkan gambar kahwin diorang. So kami dah kenal Mana satu Darren, Sebastian dan Reggie.
" Jom lah Naik..nanti Zafran tolong bawakan bagasi kamu ke atas..
Lapar tak? Nek Som dah order Pisang goreng dengan si Amelia."
Bebel opah sambil membawa mereka Naik ke atas.Aku pula perlu bawakan enam bagasi Naik ke atas? Ala Mana aci macam ni. Sampai hati opah Dera cucu sendiri. Huaa! Aku kenyit mata pada Ayen yang kebetulan lalu depan rumah aku. Perempuan tu kaki motor betul. Jarang lah tak tengok dia naik motor meronda depan rumah aku ni. Ey.
Angin yang bertiup membuatkan suasana menjadi aman. Aku dah bosan dengan suasana begini.
Mungkin diorang tu yang jakun nanti. Aku tersenyum kemudian keluarkan bagasi diorang. Dah macam pembantu pelancongan pulak gayanya. Kedengaran diorang tengah bersuka ria.
YOU ARE READING
.*・。゚WHAT? MOTHER IN LAW?! .*・。゚
RomantizmIN EDITING Bila keluarga kau ada peraturan pelik dalam setiap perkara, be like : "Mommy dah buat keputusan untuk kahwinkan tiga orang puteri mommy secara serentak! Tak ada sesiapa boleh bantah!" - Puan Jazzlinda "Ugh... again? I don't want to take p...