~BAB 10~

33 5 0
                                    

"Aku nak pakai baju apa ni eh? Kena lah pakai lawa-lawa nak jumpa dia kan.. Eh jap! Kenapa nak pakai elok-elok jumpa dia ja kan? Ah..lantak la pakai jela apa pun. - Darrise

Aku telah berjanji untuk berjumpa dengan Darrise di Cafe Richiamo. Sementara menunggu dia, aku membalas mesej yang dihantar oleh kawan-kawan ku.

"Sorry lambat.. aku tak tau nak pakai baju apa tadi hehe - Darrise

Aku hanya menjulingkan mata mendengar jawapannya.Yela aku yang perempuan pun sampai 20 minit awal. Ye 20 minit aku tunggu kat sini macam tunggul, nasib sebab nak balas budi dia. Kalau tak....dah lama aku blah.

"Haa mana coffee aku? - Darrise

"Eii..pakcik ni dah datang lambat lepastu terus minta coffee dia tu" - getus aku dalam hati.

Nombor giliran aku berbunyi bermakna minuman aku sudah siap. Tidak sempat aku lakukan apa-apa, Darrise sudah bangun lebih cepat dari aku.

"Yeah....my drink dah siap...hehe. Thank's Farisha, tak sangka kau baik" - Darrise

"Kan....baikkan saya. Sanggup tunggu sorang tu selama 20 MINIT. Saya sendiri tak sangka saya sebaik ni haih..." - Farisha

Darrise hanya senyum sambil menyedut minumannya.

"Alah... Kau jangan lah marah, bukannya aku sengaja pun. Lagipun aku kena la nampak hensem selalu kan walaupun aku dah hensem secara natural." - Darrise

Aku terus menunjukkan riak menyampah dan rasa nak muntah lepas dengar dia angkat bakul sendiri. Aku tak faham la dengan mamat ni otak dia macam tak betul ke, dia memang tak betul

"HAHAHA WEYY MUKA KAU LAWAK DO.... rilek la nak angkat bakul sendiri pun tak boleh ke lagipun tu memang fakta kan..." - Darrise

"Fakta ke? Asal rasa macam tak je eh. Ke awak ja yang syok sendiri? - Farisha

"Wey.. Tu fakta okey. Mata kau ja buta ke tak nampak kekacakkan aku, heh! - Darrise

Darrise terus menyedut minumannya dengan muka yang acah-acah merajuk. Aku rasa macam nak hempuk ja muka pakcik ni. Nasib sebab tempat awam kalau tak memang pakcik ni balik dalam keadaan yang muka pecah ah.

"Yela-yela awak hensem. Dah puas!!" - Farisya

"HEHE,macam tula. Kau ni kena belajar menerima kenyataan yang memang sah-sah sahih " - Darrise

Aku malas melayan perangai dia yang satu ni lebih baik aku menikmati minuman aku ni lagi ada faedah.

                                   ~•~

"Yow sorry lambat,jumpa someone tadi" - Darrise

"Haih.. Dia ni memang,tak pernah tak lambat" - Faeez.

"Kan.. Dia bersiap tu mengalahkan perempuan, Arissa my cousin ni siap lebih cepat dari dia" - Adif.

"Tula.. Kesian siapa dapat dia mesti merana hidup dia sebab tunggu dia ni bersiap." - Arissa.

Haa ni yang nak buat aku merajuk lagi sekali. Tadi dah dengan Farisha, sekarang kawan-kawan aku pun sama jee. Salahkah kalau lama bersiap. Diorang tak tau ke yang hidup ni kena selalu nampak kemas and semestinya kacak macam aku la.

"Mesti dia tengah kata dalam hati nak merajuk lepastu angkat bakul sendiri lagi" - Faeez.

Kami semua tergelak melihat wajah Darrise yang cemberut apabila Faeez berkata bergitu.

"Dah ah.. Baik aku balik je kalau macam ni. Serupa ja korang ngan Farisha tu" - Darrise.

Kami terus berhenti gelak apabila terdengar nama Farisha disebut.

"Jap hang sebut nama Farisha ka tadi? - Arissa.

Aku terus terdiam selepas tersedar yang aku terlepas cakap."Aduh.. Matilah aku nak jawab apa ni. OMG MY MULUT KENAPA KAU DERHAKA DENGAN TUAN SENDIRI NI..... AHHHH!!!! cakap Darrise dalam hatinya.

"Ah.. Ada eh aku sebut? Aku rasa aku tak sebut pun salah dengar kot korang ni" - Darrise.

Kami semua memandangnya dengan riak curiga terutama Adif. Dia yakin Darrise memang sebut nama Farisha tu.

"Apa pandang-pandang korang ni? Betullah korang salah dengar aku tak sebut pun, ish.." - Darrise.

Kami semua percaya dengan apa yang Darrise cakap. Mungkin betullah kot sebab tadi pun kami gelak sakan sangat sampai dengar pun tak berapa jelas apa yang Darrise cakap. Ketika semua tengah rancak berborak hanya Adif sahaja yang masih fikir tentang apa yang Darrise cakap sebentar tadi.

"Kenapa aku rasa macam diorang ada something je? - Adif.

                                 ~•~

"Wey penat la lepak harini. Semua perangai cam harey do.. Penat nak melayan" -Arissa.

Adif hanya diam dan tidak memberi apa-apa respon.

"Eh dah kenapa dengan dia selalunya paling banyak mulut bila dengan aku tapi harini senyap ja" - Arissa.

Belum sempat Arissa melanjutkan pertanyaannya Adif sudah memasuki bilik.

"Lah dia palau aku lagi siak. Dah ah buat penat ja dah la penat gelak dah tadi sekarang adif lak badmood. Ke.. Dia period? - Arissa.

Aku terus menampar mulut ku. Apa yang aku merapu ni dia lelaki bukan perempuan tiba-tiba ja nak period lain macam dah tu. Baik aku pergi rest otak aku bagi normal balik .Japgi makin teruk jadinya.

                                  ~•~

"Haih... Memang menyakitkan hati la jumpa dia tapi perangai dia kadang-kadang comel ja. -   Farisha

Aku tersenyum sendiri bila teringatkan kejadian tadi. Entah la dia sendiri pun tak tau kenapa dia rasa bila Darrise tu merajok macam comey je like macam budak-budak yang tak dapat gula-gula.

Aku terus bangun dari lamunan ku bila aku agak dah terlalu jauh berfikir pasai dia.

"Kenapa aku rasa macam angau ja dengan dia ni? Uish tak boleh lain macam tu.Tapi bukan memang aku dah angau ka dari dulu lagi" - Farisha.

Aku teringat sesuatu yang membuat kan aku tersenyum buat kali kedua dan aku tersedar sesuatu yang membuatkan aku panik.

"Ya Allah aku dah lambat. Dah la aku syif malam. Baik aku cepat kalau tak naya kena pecat" - Farisha.

Setibanya aku di tempat kerja ku, aku terus menuju ke bilik persalinan untuk menukar pakaian. Aku terus melakukan kerja sebagai pelayan di cafe itu.

Jam sudah menunjukkan pukul 10 malam, aku mengemas apa yang patut sebelum pulang ke rumah. Aku hanya kerja separuh hari sahaja kerana ada urusan kalau tak aku akan mula berkerja pada pukul 2 petang.

"Bye Farisya, jumpa esok" - Kak Disha.

Aku hanya membalas lambain Kak Disha dengan senyuman. Aku menawarkan diri untuk membersihkan dan mengunci cafe sendiri. Yela diorang semua kerja lebih masa aku je separuh hari jadi mesti mereka penat, tak salah pun aku tolong mereka sekali sekala.

Ketika aku sedang berjalan menuju ke rumah, aku ternampak seseorang yang aku kenal kelur dari satu tempat yang agak menjijikkan bagi aku.

"Tu..... Macam Darrise je? Kalau tu dia, apa yang dia buat kat situ? Takkan la dia tergolong dalam orang-orang macam tu kot." - Farisha

Aku fikir baik aku tak perlu menyibuk dalam urusan hidup dia tapi... perkara ni agak pelik sebab tengok dari sikap dia tak macam apa yang aku nampak sekarang.

"Ish dari penat-penat fikir baik tanya ja kan? Aku nak tau ja bukan nak jadi busybody pun. Rasanya la tapi lagi baik dari menuduh. So kita tanya dia esok" - Farisha.

                                   •Fat•

Darrise Adellia : My Missing PieceWhere stories live. Discover now