~ BAB 24 ~

29 4 0
                                    

Aku membuka mata selepas tersedar dari mimpi yang indah atau boleh dikatakan kenangan yang amat aku rindui. Aku melihat skrin di telefon dan terus bangun untuk bersiap ke kuliah.

" Morning korang." sapaku dengan nada yang teruja.

Mereka hanya senyum dan mengajak ku bersarapan bersama mereka. Aku masih tidak sangka yang aku akan berkawan dengan mereka lagi walaupun sudah 4 tahun kami tamat sijil STPM.

Syafiqah dan kembarnya masih belajar di peringkat Degree samala dengan aku manakala Arissa sudah berkerja di syarikat keluarganya. Dia hanyalah perkerja biasa.

'Mana adil masuk-masuk ja dah dapat pangkat tinggi. Belajar pun tak habis, lepastu ada hati nak dapat pangkat tinggi...'. Itu apa yang dia kata, dia pilih jadi kerani biasa.

Tahun ni adalah tahun last kami bergelar pelajar Degree. Selepas tamat sahaja, Syafiqah dan kembarnya akan pergi ke luar negara untuk berkerja di syarikat abangnnya. Abang dia tu boleh tahan laa, pernah jumpa sekali so yahh faham-faham jela.

Tapi yang buat aku happy abang dia ada tawarkan sekali belajar di sana sambil berkerja di syarikatnya. Aku je yang saja jual mahal...ataupun lebih tepat lebih selesa berdikari sendiri.

Elok-elok aku makan sambil berangan ada pula orang yang mengacau, siap tampar belakang aku lagi. Memang tersedak la aku.

" Farishaa.... kau kann kalau tak berangan sehari tak sah kan " - Syafiqah.

Baru ja aku nak balas kembar sorang lagi dah menyampuk.

" Dah-dah takyah nak lawan balik apa dia cakap. Kita dah lewat ni satgi jem " - Syafiqa.

Aku segera menghabiskan sarapan dan bergegas keluar. Aku menaiki satu kenderaan dengan si kembar manakala Arissa kereta lain. Yela dah berkerja so kena asing-asing, susah kalau pakai satu kereta ja.

" Wey Farisha nak tanya sikit ni " - Syafiqa.

" Apa benda? " - Farisha.

" Kejap lagi, kami kena balik awal tak boleh tunggu awak. Jadi awak nak balik naik apa? " - Syafiqa.

" Ouh pasal tu. Takpe saya naik grab ja. Apa susah.." - Farisha.

Selepas itu, suasana dalam kereta hanya senyap. Kalau bising pun bunyi mulut Syafiqah tulaa.
                                                                                                                        ~•~
                            

" Aslm Farisha " - Syahindah.

Aku menjawab salamnya dan tersenyum melihatnya. Entah la tenang ja tengok muka dia and maybe sebab dia pun lawa sangat, ayu pun ayu, pandai jaga batas dia. Aurat? hmm.. tak payah cakap la memang tertutup.

Kadang-kadang insecure juga dengan dia. Jangan tanya aku sebab apa, aku rasa mesti korang pun tau. Tapi takpa slow-slow kita cuba okeyy.

" Halloo Farisha.. awak termenung apa? " - Syahindah.

Aku hanya tersenyum kecil. Aku rasa la memang aku jenis kuat mengelamun kot.

" Tengok awak termenung lagi.." - Syahindah.

" HEHE sorry " - Farisha.

Kami terus fokus ke hadapan bila lecture Haziq memberi salam. Sebenarnya la kan ada satu kejadian berlaku masa awal-awal sem dulu. Kejadian ni memang memalukan aku hidup-hidup. Lepas ja kejadian tu aku tak berani buat dah.

~FLASHBACK~

" Sapa yang tak siap assignment yang saya bagi sila bangun!!! " - Lecture Haziq.

Aku menundukkan kepala sambil memandang Indah. Time-time macam ni la aku perlukan pertolongan dia.

" Awak kenapa ni? Sakit ke? "

" Saya... tak... siap...assignment tu.." kataku seperti berbisik

" Hah? "

Alaa.. dia ni time-time macam ni la telinga dia tak berfungsi.

" Saya.."

" Dua orang yang kat tengah tu yang tudung dia warna koko dan hitam. Sila bangun!" - Lecture Haziq.

Ahhh... sumpah aku rasa nak ja jerit kuat-kuat tapi japgi dia kata aku gila lak. Aku berdiri sambil mengetap bibir. Memang aku pasrah dahh.

" Kamu berdua dah siap kerja yang saya kasi tu? " - Lecture Haziq.

Syahindah hanya menganguk dan dibenarkan duduk manakala aku masih berdiri memandang meja. Memang tak berani aku nak buat eyecontact dengan lecture tu.

" Kamu kenapa diam? " - Lecture Haziq.

Aku menghembus nafas sebelum memberi jawapan yang jujur dan ikhlas dari hati ku. Dengan penuh harapan aku menanti jawapan lecture last-last..... hmmm.

" Kamu memang nak kenakan, awal-awal sem dah tunjuk perangai. Saya dah bagi tempoh 3 minggu untuk siapkan kerja saya tapi apa awak buat? Kosong!. Saya pantang kalau saya bagi kerja orang tu tak siapkan dalam tempoh tu! Bla..bla.bla "

Apa yang lecture cakap memang tak masuk otak apatah lagi nak semat dalam otak. Dia macam masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Heh mesti korang ingat tu je kan. Tak masih adaa..selesai sahaja dia membebel, dia terus suruh aku berdiri di luar dewan kuliah sampai kelas dia habis. Aku tak kesah sebab memang salah aku tapi yang aku kesah kenapa dewan kuliah aku betul-betul dekat dengan kawasan lobi. Memalukan betul.

Dan paling buat aku sakit hati si Syafiqah tu, mentang-mentang dia tak ada kelas waktu tu ditambahkan lagi tanpa tersengaja dia lalu kat situ waktu tu. Apa lagi? Dia ejek aku laa sampai gelak besar dia dengan tak tengok kiri kanan.

" HAHAHA...Aku tak boleh lepaskan peluang ni. Aku kena record lepastu abdikan selamanya atau pun send kat Rissa " - Syafiqah.

" Huuu.. sabar Farisha kau mampu tanganinya" kata ku sambil menahan malu. Perangai dia ni memang kerja sakitkan hati aku jaa nasib member kalau tak memang aku dah hempuk kepala dia kaw-kaw.

Aku hanya mengukir senyuman sambil gelak kecil dan memandang Syafiqah.

" AHAHAH ye-ye aku tunggu kau kerjakan aku kat rumah ye. Byee PFFT..." - Syafiqah.

Memang kena la dia dengan aku satgi. Syafiqa pulak hanya tengah tahan gelak sambil buat jari good kat aku.

Sabar jela.. bak kata orang UJIAN.

~END FLASHBACK~

Aku tersedar dari lamunan ku. Mana taknya aku dengar nama aku dipanggil dengan nada yang kuat sampai hampir pekak telingga aku dibuatnya.

" Maaf sir. Saya tak sengaja " - Farisha.

" Haih.. kerja awak memang mengelamun ja ka? Sekarang ni saya bagi awak amaran terakhir. Kalau awak still tak focus dalam kelas saya, saya tak teragak-agak untuk gagalkan awak. Faham! " - Lecture Haziq.

Aku hanya menganguk dan tersenyum nipis. Yelaa..sapa la nak gagal oii... sapa la yang terlebih rajin nak repeat balik haih...

Dengan itu mulai harini, aku bernekad tidak akan termenung lagi dalam kelas dia. Lepas ja habis waktu kelas dia sambung balik HEHE.

" Tak reti nak duduk Adellia Farisha. Ka nak berdiri sampai habis kelas? " - Lecture Haziq.

Kelam-kabut aku duduk. Kalini nekad tak termenung dah.

" Farisha.. Japgi lepas habis kelas free tak? " - Syahindah.

" Free kenapa? " - Farisha.

" Ahh jadi boleh la teman saya try satu cafe baru ni. Orang kata sedap tak sure la betui ka tak " - Syahindah.

" Okeyy on. Saya pun dah lama tak minum kopi " - Farisha.

" Yess!! nanti saya send location " - Syahindah.

Aku hanya menganguk dan terus meminta diri. Banyak kerja nak dibuat sebenarnya tapi tula lepas Indah sebut pasai kopi teringat dia.

Agak-agak berjaya tak dia buka kedai kopi dia tu. Haih kalau la si Isha tu tak memandai jawab waktu tu.

                               •Fat•

Darrise Adellia : My Missing PieceWhere stories live. Discover now