hari bertukar hari, bertukar minggu kini hana lepas exam dengan senang hatinya, disebabkan dah habis exam dia ajak kawan-kawannya keluar negeri.
"kau ready?" soal jihoon yang diri di tepinya.
"ready tapii.."
"tapi? abang jaehyuk takde? lek la hana papa mama ada kan, mak mertua kau pun ada tu" usik jihoon dan terukir
senyum jahat nya"hah?" hana membuat muka peliknya apa yang dimaksudkan dengan mak mertua?
"tu" tunjuk jihoon ke mak asahi.
"otakkau" balas hana dan pukul lembut bahunya.
"HANAA!" jerit seseorang membuatkan hana toleh ke belakang, alangkah terkejutnya bila lelaki itu dengan cepat terus peluk hana dengan ketat, hana balas balik pelukannya.
"congrats hana" ucap lelaki itu.
"terima kasih abang!" balas balik hana dengan terujanya, dia rasa jaehyuk takkan dapat datang hari graduate dia harini tapi rupanya dia sempat datang padahal flight dia baru aje 3hari kelmarin.
"abang boleh datang sini? bukan abang busy ke?" tanya hana
"disebabkan abang ada masa abang boleh lah spendtime sikit" jawab jaehyuk.
"hana!" jerit lagi seseorang membuatkan hana toleh.
"jom tangkap gambar" ajak miyeon
"sekarang?" tanya hana
"iye, dah cepat, bang pinjam adik sekejap ye" izin miyeon dan tarik lengan hana
"pergilah abang tunggu dekat kantin dengan mama papa" ucap jaehyuk dan beredar.
📸
"dah puas bergambar?" soal jihoon.
"tak" balas miyeon.
"baik kau simpan nanti minggu depan nak pergi ke tempat lain pulak" ucap jihoon dan miyeon hanya angguk, betullah minggu depan katanya mereka nak ke jepun, wah mesti best dekat sana.
"kau taknak tangkap gambar dengan asahi?" siku doyoung
"kau rasa dia nak tangkap gambar dengan aku?" tanya balik hana
"mestilah, jangan tinggalkan peluang ni hana kau dulu kata nak merasa highschool relationship tapi dengan orang yang salah, kalini cuba la mana tahu nasib kau baik" kata jihoon sambil siku lengannya.
"kejap aku chat dia korang bergambar dulu" kata hana dan duduk di tepi longkang kecik.
laju tangan hana cari nama asahi dan cepat sahaja dia mesej asahi, mesej sudah di hantar hanya tunggu asahi sahaja sama ada dia nak atau pun taknak.
leka hana tengok telefon tiba-tiba ada yang sambut nya.
"hana" panggil lelaki itu, hana pun mendongak keatas, dengan ada mataharinya nasib tangan lelaki itu halang cahaya matahari.
"asahi?" panggil hana dan bangun dari duduknya.
"nak tangkap gambar ?" soal asahi dan hana angguk.
"jomlah" ajak asahi, dia dah ready berdiri hana pun datang dan diri disebelahnya.
📸📸📸📸
lebih dari satu foto mereka tangkap. selesai tangkap gambar masing-masing pergi balik namun bukan hana dengan asahi.
"kita nak pergi mana?" soal hana yang terkejut apa bila asahi mengajaknya keluar.
"masuk ajela kereta" balas asahi dan tolak hana masuk kedalam kereta. Dengan segera dia memandu laju tanpa layan hana yang dari tadi tanya nak ke mana pergi mana sampai lah jari telunjuk asahi tepat di bibirnya terus diam sejenak hana.
"kita nak buat apa?" tanya lagi hana
"kita dekat mana?" tanya balik asahi
"kedai makan" jawab hana
"lepastu? nak makan la takkan memancing" ucap asahi dan jalan kedepan, hana hanya ikut jejak langkahnya kemana kemana,
"kau memang selalu datang sini?" tanya hana dan asahi angguk.
"ni je tempat tak ramai orang and tempat yang aku suka" ucap asahi dan sambung makan makanannya. Kalau nak di describe kan memang tempat ni la bagi Asahi yang dia paling suka bak katanya calming and tak ramai orang.
"dikira healing kau jugak?" soal hana dan asahi angguk.
"kenapa kau tiba-tiba je nak ajak aku keluar?" soal lagi hana
"aku lapar"
"kau kan ramai kawan? ramai fans kau nak keluar dengan kau kenapa kau ajak aku jugak? aku rasa dorang semua tunggu peluang nak keluar dengan kau" bising hana
"kau makan je boleh tak?" tanya asahi sambil tunjuk makanan yang sedang hana makan, hana pun angguk perlahan dan makan makanannya.
"sok kull padahal tak cool pun, sombong" bisik hana ke diri sendiri namun boleh asahi boleh mendengar jelas.
"kalau aku sombong aku tak ajak la kau makan ni" balas balik asahi.
"suka hati kau lah" ucap hana dan minum air yang diorder sampai habis kemudian keluar kan duit dan letak di atas meja, dia terus keluar tanpa kata.
Asahi mencari bayangan hana sampai dia nampak hana tengah duduk di bangku bawah pokok, dekat situ rupanya, punya penat pusing satu cafe.
"kau buat apa kat sini? healing?" tanya asahi dan duduk di tepi hana
"lebih kurang macam tu la, kenapa?" soal hana
"tiba-tiba je hilang dari radar dah kenape?" tanya asahi, yelah lepas makan terus bagi duit dan blah macam tu je, asahi pun bagi balik duitnya ke hana.
"tak payah lah, amik je duit aku makan tadi" tolak hana
"aku belanja sebab aku ajak keluar, bukannya suruh kau bayar makanan kau nah amik" tegas asahi namun tetap ditolak hana. Last kali asahi ambil tangannya dan letak duit di dalam gengamannya.
"kau ni" marah hana tapi tetap jugak letak duit tu dalam poket seluarnya.
"kau ada nak keluar pergi mana mana ke?" soal asahi
"ada, minggu depan" ucap hana
"oh"
"kenapa?" tanya hana
"takdelah, aku ingat nak ajak kau pergi satu tempat" ucap asahi.
"kita ni baru aje kenal tapi kau layan aku macam dah lama kenal kan? kau kan ada kawan ajak la kawan kau atau pun fans kau kat sekolah tu" ucap hana
"takde masa" balas asahi dan tepuk bahu hana membuatkan hana mengadu sakit.
"nak pergi mana?" soal hana
"ada la, rahsia" jawab asahi
"minggu satu lagi lah, lagi pun aku dah nak kene kemas barang" ucap hana
"kemas? ada lagi dua hari awalnya" pelik asahi
"kau ingat kemas baju amik masa sehari je? naur asahi kau salah" ucap hana dan diri dari duduknya.
"nak kemana?" tanya asahi
"jom lah balik, hantar aku balik kalau taknak hantar pun aku boleh naik taxi" ucap hana dan jalan ke tempat parking dulu.
YOU ARE READING
Falling in love || Hamada•Asahi
Romancealangkah terkejutnya sang gadis apa bila lelaki yang dia kejar akhirnya membalas perasaannya balik. (아사히) ASAHI | TREASURE Hamada Asahi copyright; YG Entertainment 2021 end : 23.1.21