bab 18

217 16 1
                                    

Selepas 1 tahun 10 bulan hana menjalankan relay nya dengan Asahi sebagai kawan, kalini Asahi ajaknya berjumpa pada malam hari.

"Kenapa ajak jumpa?" Soal hana

"Aku dah fikir masak-masak" ucap asahi

"Lepastu? Kau nak masak apa malam ni?" Soal hana

"Bukan tu hana" ucap asahi dan hana duduk diam.

"Okay teruskan" ucap hana

"Aku dah fikir masak-masak and aku rasa, aku setuju" ucap asahi

"Setuju apa? Kau nak cakap apa ni? Cuba habiskan dulu" balas hana

"Aku nak kahwin dengan kau" balas asahi, hana telan air liur yang tak haga di saat ini.

"Kau ni jarang la nak serius kau memain je ni kan" ucap hana

"Nope, it's true, aku nak kau jadi isteri aku kalini" jawab asahi.

Aduhai laki ni, tak pernah nak sweet tiba-tiba sweet pulak kenapa ye?

"Kau nak aku jadi isteri kau?" Soal hana dan asahi angguk.

"Aku tak rasa yang aku boleh jauh dari kau, sebab, setiap masa aku ingat kau" balas asahi.

"Hah? Bukannya kau tak pernah nak kesah pasal aku?" Ucap hana

"Hana, kita dah dekat lebih dari 2 tahun kan? jadi kau fikir itu tipu lah kalau aku ada perasaan dekat kau?" Soal asahi

"Haah, sebab kau tak pernah bagi aku paksa perasaan kau" ucap hana

"yeah sebab aku nak tengok macam mana kau berjuang nak menang perasaan aku, aku kalah, aku ingat aku takkan suka kau tapi kau dah buat aku jatuh cinta" ucap asahi

"Aku buat apa?" Tanya hana

"ask yourself kau buat apa yang boleh buat aku jatuh cinta" jawab asahi

"Macam mana aku nak tanya diri aku sendiri, cuba bagitahu" ucap hana dan asahi geleng.

"You'll never know why but aku nak tanya satu, kau setuju nak kahwin dengan aku?" Soal asahi

"Dari tahun lepas aku ajak kau kahwin, kau yang taknak kan? I'm okay with it" jawab hana

"Kau okay apa?"

"Aku okay and aku ready to be yours" ucap hana

"Okay then you're mine" balas asahi dan mula makan makanan yang baru sampai.

Terus mine apa ni, tak sanggup hana, lelaki ni dah lah pendiam nak mampus tiba-tiba je jadi sweet macam ni, how ni?



Keesokan harinya hana bangun awal pagi untuk ke kerja, seperti biasa tiada sarapan di awal pagi hana hanya sempat minum air masak dan pergi.

"harini awal bukak kak?" Soal haeri yang baru sampai.

"awal sikit lah, boleh tutup awal kan" jawab hana, awal tak awal apa dia kesah.

"Haeri nak beli makanan, akak nak?" Tanya haeri dan hana angguk.

"Makanan macam biasa?" Soal haeri dan hana angguk

"Baik boss, haeri pergi duluu~" ucap haeri dan pergi dahulu.

"Hello bos" ucap seseorang yang baru sahaja masuk ke kafe, hana terus toleh tengok si Asahi.

"Kenapa ni datang pagi-pagi?" Tanya hana

"Dah makan?" Soal asahi

"Haeri tengah beli makanan, kenapa?"

"Takde apa-apa, nah mummy bagi kek dia buat semalam" ucap asahi dan beri satu beg kertas ke hana.

"Wah, terima kasih" ucap hana dan letakkan makanan itu di atas meja.

"Nak apa lagi? Air ke?" Tanya hana yang nampak asahi masih berada di kafenya.

"Haah" balas asahi dan hana angguk.

"Macam biasa?"

"Macam biasa" jawab asahi dan lekas hana pergi untuk membuatkan nya air.



"Akak, nah, maaf lambat" ucap haeri yang baru masuk kekedai.

"Jom lah makan dulu, nanti ada pelanggan kita tak boleh makan" ajak hana dan haeri angguk laju. Mereka isi perut dulu sebelum layan customer yang banyak karenah.

"Harini kita nak tutup awal jugak?" Soal haeri dan hana angguk.

"Harini akak rasa kene full day lah sebab customer makin ramai kejap lagi" balas hana dan haeri angguk.

"Haeri balik akak hantar tau, mungkin dalam pukul 11 boleh kan?" Tanya hana

"Boleh je kak, haeri boleh balik sendiri" balas haeri dan hana geleng kepala seperti tidak percaya kalau haeri balik seorang diri pada malam hari, dah lah perempuan.



Hana tengah sibuk siap kan order untuk pelanggan pelanggan yang datang ke kafenya, harini laku keras pulak air, kek dan bermacam macam pencuci mulut. Hana nampak bayangan seorang lelaki dari luar kaca kedainya, nampak kereta yang sangat fimiliar cepat sahaja dia check telefonnya.

Asahi<3

Belum habis kerja lagi?

Belum, kenapa?

Balik pukul?

Dah nak tutup dah ni
Nak order ke?

Tak,nak hantar balik

No mah, aku balik sendiri
Sebab nak hantar haeri sekali.

tinggal la kereta jae
dekat kafe dulu, dua
dua perempuan bahaya kan?

Takpe,aku hantar haeri
kau nak balik boleh je
Balik dulu.

Nanti aku follow belakang.


Haihlah laki ni, suruh balik taknak tapi nak ikut orang, nanti kalau lambat pun marah kita jugak, tapi suka hati lah, dia yang nak tunggu kan.

Selesai hana hantar haeri ke rumah sampai lah satu jalan mereka berpecah, Asahi ke laluan lain hana ke laluan lain. Balik sahaja hana terus berbaring di atas sofa, terlelap sampai esok pagi.




Hana bangun tengok jam di dinding Sudah pun pukul 10pagi, nasib dia dah janji dengan haeri harini bukak kafe lambat. Tapi dia toleh balik ke dirinya tengok dirinya masih di atas sofa dan baju masih tak tukar dari semalam. Namun dia bukannya kesah tapi menggeliat dan menguap kemudian sambung tidur di atas sofa yang sama.

Falling in love || Hamada•AsahiWhere stories live. Discover now