Hana hanya duduk di atas sofa, nak jalan karang kene jengket jengket baik dia duduk termenung dan tengok fon dia.
"Termenung buat apa tu?" Soal asahi yang nampak hana termenung ke tv.
"Takde apa-apa" balas hana dan kembali bermain telefonnya.
"Eh jap, kau nak pergi mana?" Soal hana yang nampak asahi pakai baju lengan putih panjang seluar jeans dan tuck in kedalam.
"Aku nak keluar, ada client nak jumpa" ucap asahi.
"heh, cuti pun ada client nak jumpa?" Soal hana
"Cuti cuti jugak, kerja pun kene jalan" balas asahi
"heem client lagi penting" usik hana
"Aku pergi dulu" ucap asahi dan segera keluar dari rumah. Benci orang cuti dia jumpa client, entah jumpa client entah menggatal kat luar sana tu.
Apa bila petang asahi balik dari jumpa dengan client nya, dia nampak hana tertidur di atas sofa, dia pun kejut hana, datang dan berdiri di sebelah.
"Dah makan?" Soal asahi dan hana geleng.
"Nak makan?" Tanya asahi dan hana geleng kepalanya lagi sekali, kemudian terus tutup mukanya dengan bantal dan sambung tidur.
Tuk tuk tuk
Asahi mendengar ada yang ketuk dia pun buka pintunya, oh mama.
"Hana tidur lagi?" Tanya mama yang baru menapak masuk kedalam.
"Dia baru tidur" jawab asahi.
"Kejut lah dia, ni ada makanan" ucap mama dan asahi angguk.
"Hana bangun, mama suruh makan" ucap asahi namun masih tak di dengarnya.
"Hana" panggil lagi asahi.
"Yoon Hana" ucap asahi tepat di telinganya membuatkan hana terkejut dan bangun dari tidurnya.
"Mama suruh makan" kata asahi dan segera masuk kedalam bilik. Hana menjeling asahi dari belakangnya, dia taktahu ke hana tak boleh jalan? Tak boleh ke amikkan makanan dekat hana? Heih nasib sayang 😤.
"Hana tak makan?" Soal mamanya.
"Tak, kejap lagi hana makan ma" balas hana dan mamanya angguk.
"Mama tak dapat nak duduk rumah lama, jadi, mama kene ke tempat kerja balik, hana duduk rumah diam diam tau, papa pun balik lambat harini" balas mamanya dan hana angguk.
"Hati hati mama" ucap hana sebelum salam ibunya, mama angguk dan terus pergi.
"Mama nak pergi mana?" Soal asahi yang baru keluar bilik.
"Kerja" jawab hana nada marah tapi lelaki itu bukannya tahu dirinya sedang marah atau pun tidak.
"Kau taknak makan?" Soal asahi dan hana geleng kepala dia nak test lagi sama ada asahi ingat atau pun tak dengan kejadian kakinya, walaupun dah boleh jalan sikit sikit hana nak tengok juga lelaki itu boleh ingat benda kecik ni atau pun tidak. Tapi tengok asahi hanya pergi ke dapur hana keluh.
"Nah" ucap asahi, hana dongak pandang ke asahi.
"Makan sendiri" balas asahi dan letakkan pinggan di atas meja di depannya. Hana masih membuat muka masam walaupun dalam hatinya berbunga.
"Esok masuk rumah baru" ucap asahi.
"Hah? Esok?" Soal hana dan asahi angguk.
"Bila kau beli rumah? Tak bagitahu pun" tanya hana
"Aku discuss dengan daddy sendiri, kenapa?"
"Takde apa-apa tapi, papa tak kasi pindah, dia nak anak dia duduk sini"
"Duduk jela sini, kerja duduk sini cuti duduk sana" balas asahi.
"Tak penat ke? Ye la kita kan kerja ulang alik lepastu nak balik sana pulak?" Soal hana
"Aku yang drive" ucap asahi dan hana hanya diam, taknak lah bercakap kalau asahi dah keluar kata hanya beberapa patah dengan nadanya yang sejuk.
Apa bila tiba keesokan harinya mereka sudah bawak baju untuk disusun dan kemas rumah walaupun dah bersih tapi tetap juga mop lantai.
"Nak beli barang petang ni?" Soal hana
"Kaki kau dah okay ke nak berjalan jauh?" Soal asahi dan hana angguk, dia yakin dia boleh berdiri lama.
Tetapi reality tak dapat di janjikan.
"Aku dah cakap tadi tapi angguk bangga boleh jalan, ni boleh jalan?" Soal asahi ke hana yang dah duduk di atas kerusi.
"Mana nak tahu, tadi elok je buat kerja kat rumah" jawab hana, masih termenung ke kakinya, time ni lah nak buat hal.
"Tadi duduk sekarang diri, dah tanya tadi boleh ke tak diri lama, angguk kata boleh" bising lagi asahi ke dirinya hana hanya termenung.
"Lepastu ni macam mana?" Soal asahi hana hanya angkat bahu, nak macam mana apanya, orang dah tumbang karang berjalan malu.
"Haih" keluh asahi
"Pergi jela beli barang, aku tunggu sini nanti dah habis kau datang sini" ucap hana.
"Benda tu dekat tingkat atas kau nak duduk sini seorang diri? Baik duduk rumah je" lepas asahi hana hanya diam,menitis air mata. Terasa sikit lah dengan percakapannya tapi apa nak buat? Salah hana.
"Jom lah balik" ajak asahi dan bangun dari duduknya.
"Pergilah beli barang dulu" suruh hana, dia taknak tatap muka asahi walaupun sedikit.
"Lain kali jelah, jom balik dulu" suruh asahi dan hana pakai balik sandal nya.
"Boleh jalan?" Soal asahi hana geleng kepala, tadi dah sakit inikan nak tambah sakit lagi?.
"Naik belakang aku cepat" ucap asahi.
"Taknak lah, nanti kau malu, aku boleh jalan sendiri" balas hana dan bangun dari duduknya namun tak dapat imbanv terjatuh balik.
"Boleh jalan sendiri?" Asahi bertanya balik ke hana.
"Dah cepat, jangan lambatkan masa" suruh asahi dan dengan segera dia angkat hana untuk bawak masuk kedalam kereta.
Hana di belakang hanya termenung, termenung dengan dirinya kenapa time kat rumah mop lantai tak jatuh? Kenapa sekarang baru rasa sakit tak boleh jalan? Sedangkan kaki terkehel sikit je. Apa lah nasib, mesti asahi malu, sakit hati sebab benda ni
YOU ARE READING
Falling in love || Hamada•Asahi
Romancealangkah terkejutnya sang gadis apa bila lelaki yang dia kejar akhirnya membalas perasaannya balik. (아사히) ASAHI | TREASURE Hamada Asahi copyright; YG Entertainment 2021 end : 23.1.21