bab 43

266 19 2
                                    

"yang, selain mangga apa lagi yang manis?" soal asahi secara tiba-tiba, hana...loading jap..

"apa?" soal balik hana ke lakinya.

"awak" balas asahi, dengan winknya dan senyuman manis yang dia tunjuk. Hana tepuk dahi.

"kalini awak bergaul dengan siapa pula?"

"google" jawabnya tanpa reaksi, hana tarik nafas, laki siapa tak tahu...

"asal awak bahagia" balasnya, kini dia bawak makanan ke depan untuk suap si bobot, walaupun bobot dah tak macam bobot tapi dia masih bobot di mata hana dan asahi.

"taknak ni mama" ucap jaeyun dan tolak pinggan yang hana bawa

"jaeyun nak apa?" soal hana tetapi si kecil itu masih geleng kepala, taknak .

"cepat jaeyun nak apa? nak ice cream?" soal hana dan jaeyun lagi geleng kepala.

"jaeyun nak apa?" soal asahi, kini giliran dia yang bertanya dan jaeyun terus terkedu.

"nak toys" balasnya.

"ni dah banyak toys kan? nak apa lagi?" soal asahi kepada si kecil, hana suapnya lagi sekali dan baru dia makan, dah kene dengan papa baru nak diam.

Habis sahaja makan jaeyun duduk seorang diri di depan tv, dia layan diri sambil layan lagu cocomelon.

hana datang ke anaknya, dia soal jaeyun kenapa harini diam? selalunya jaeyun lah paling bising.

"tak ada apa-apa mama" balasnya, dia sambung main keretanya dan abaikan hana yang dari tadi cuba ambil perhatian dari dirinya.

"yang tu dah kenapa?" soal asahi yang nampak jaeyun duduk jauh darinya.

"merajuk lah tu, semalam kata nak belikan toys untuk dia tapi adik je dapat" balas hana

"adik, go amik toys abang dalam bilik, senyap senyap nanti adik bagi dekat dia okay?" suruh asahi ke ae cha di pangkuannya dan si kecil angguk, dia bangun dan masuk ke dalam bilik untuk amik mainannya.

"abang! nah" ucapnya dan beri mainan ke jaeyun, jaeyun senyum namun kepala di geleng.

"amik lah, this is for you" tambah ae cha.

"siapa beli?" soal jaeyun dan ae cha tunjuk ke arah papanya.

"taknak lah" balasnya dan beri lembut mainannya ke adik perempuannya.

"kenapa taknak?" soal hana, jaeyun geleng.

"nanti papa marah banyak sangat toys dalam rumah" ucapnya.

"tapi kan papa beli untuk abang, jadi mainan tu abang punya la" balas hana

"betulke papa?" soal jaeyun, dia tengok asahi yang berada di sebelah hana, asahi angguk, jaeyun berlari dan peluk papanya.

"thank you papa" ucapnya, sungguh suka dia dengan mainan itu walaupun kereta hot wheels tapi kalau boleh penuh bilik untuk hot wheels nya dan lego .

"tapi abang kene stop collecting cars dulu okay?"

"kenapa?" soal jaeyun

"tunggu abang dapat bilik sendiri nanti papa hiaskan bilik abang dengan semua kereta ni nak? jadi dah tak bersepah lah lepasni okay?" ucapnya ke jaeyun, jaeyun angguk faham, dia buka keretanya dan susun di atas meja tempat tv, satu persatu dia tengok, susun ikut warna dan saiz, puas hati memandang.

"kakak?" ae cha bersuara apa bila nampak kedua ibu bapanya syok pandang jaeyun kemas keretanya.

"kakak nak apa?" soal asahi

"ice cream!" jeritnya, asahi bangun dan ambil ice cream di dalam peti ais, satu persatu dia baginya.






skip a years later –––



Harini hari graduate si ae cha, dia membawa bunga untuk si gadis.

"happy graduate kakak" ucap asahi dan beri sebuah kamera kepadanya.

"pa, this better be a joke" ucapnya apa bila dia nampak kamera leica m6, kamera yang dia selalu sangat nak dan selalu beri tahu mamanya.

"terima kasih papaku!" jeritnya bahagia, terus sahaja dia peluk asahi dengan penuh gembira

" abang tak datang harini?" soal ae cha dan asahi geleng.

"happy graduate ae cha" ucap seseorang dari belakangnya, ae cha terus pusing.

"abang!" jeritnya lagi sekali, terus sahaja dia peluk lelaki itu dan peluk sepuas hati selepas 6 bulan kene tinggal.

"jom? kita ke rumah mama pulak nak?" soal asahi dan berdua angguk, mereka pergi ke rumah baru hana.

"mama, kakak dah habis graduate, mesti lagi best kalau mama ada dekat sini" ucapnya, pipi di basahi oleh air mata yang turun.

"bahagia lah mama dekat sana, kitaorang akan selalu rindu mama di sini" ucapnya, sebelum masuk ke kereta dia masih lagi termenung tengok rumah baru hana, dia tak percaya yang hana akan tinggalkan nya padahal haritu baru sahaja berjanji yang mereka akan bersama sampai bila-bila.

"kakak, jom" panggil asahi, ae cha angguk dan beredar dari situ.

jumpa mama di lain dunia, we will always miss you - ae-cha

semakin jauh bayangan dirinya dari rumah baru hana, rest well mama.

-tamat-

it's been a loooonggg timee since i put a long hiatus (ig?) and I'm back! happy reading semua! eheheheheh enjoy jangan lupa vote tauu sayang korang dua juta !! 🤍🤍



Falling in love || Hamada•AsahiWhere stories live. Discover now