bab 26

190 14 3
                                    

Sesampai sahaja di mall hana hanya ikut jejak mamanya, apa yang mamanya beli dan seterusnya tetapi hana hanya diam, berdiri dan ikut mamanya, sampai lah hana rasa sesak hana hanya duduk di luar dan tunggu mama papa dan jaehyuk habis shopping, sementara tunggu mereka hana sempat beli ice cream mcd, makan makan kejap lagi sedih pulak. Layan mood.

"Comot" ucap asahi yang memberi tisu kepada hana, tapi hana lebih memilih lengan bajunya untuk lap.

"Orang bagi tisu dia lap guna baju" sindir asahi dan letakkan balik tisunya kedalam poket. Hana hanya makan balik tunggu sampai si familnya jumpa jalan keluar.

"Mana okay? Baby blue? Atau putih?" Soal jaehyuk yang tunjuk kain ke hana. Warna tema konon.

"Putih lah bang, cantik, putih tambah baby blue nak?" Cadang hana dengan gembira.

"Kau memang terbaik, sayang!" Panggil jaehyuk dan pergi ke minji yang sedang cari baju. Hana keluh dan kembali duduk di kerusi yang disediakan.

"Kau tengok tau mana okay" ucap jaehyuk.

Dah lebih 5kali dia tukar baju dan akhiranya blazer biru cair yang menawan hati jugak pilihan mama dan hana. Seterusnya pilihan si minji. Cari punya cari sampai lah hana jumpa dress yang sesuai code, baby blue dan putih.

"Ni lawa, kakak grab it" ucap hana yang nampak dress yang dipakai minji sungguh menawan. Sesuai dengan dirinya.


"Thanks hana, kau memang terbaik" ucap jaehyuk dan merangkul adiknya yang berjalan di depan.

"Apa? Thanks apa?" Saja hana sakatnya.

"Untuk ni" tunjuk jaehyuk kepada baju tersebut.

"Sama-sama, harap nanti dah kahwin tak lupa lah adik kau sorang ni" ucap hana, sedih.

"Takkan, abang janji punya, kau tu weekend tidur lah rumah mama, tempat kerja dekat kan?" Soal jaehyuk.

"Aku selama ni tidur je rumah mama, kau je yang selalu balik lambat" balas hana

"Kerja, nak dapatkan duit, biasalah" ucap jaehyuk.

"Aku nak kene simpan air mata aku, nanti hari bahagia kau aku nangis sepuas hati" kata hana yang tiba-tiba bercakap tentang itu.

"Kalau boleh jangan keluar air mata sedih, keluar air mata gembira, aku nanti jadi lebih gembira tau" ucap jaehyuk dan hana angguk. Laju sahaja angguknya dan dia janji dia akan nangis bahagia untuk abangnya, bukan lagi nangis sedih.


Masuk sahaja kereta hana terus duduk diam, tak keluar suara apa pun dia teringat balik pasal jaehyuk. Mula dah datang mood dia.

"Jangan nak mula nangis ye" ucap asahi di sebelahnya teringat balik yang jaehyuk bakal jadi suami orang.

"Kau pun kene lepaskan dengan ikhlas, macam dia lepas kan kau kahwin" ucap asahi.

"Tapi, adik mana je tak sedih bila abang yang dia sayang dah nak kahwin?" Tanya hana.

"Semua hana, semua akan nangis tapi kau kene lepaskan jugak lah, sayang macam mana pun semua kene lepaskan kan?" Soal asahi dan hana angguk. Dia lap air mata hana dari tepinya. Setelah beberapa bulan baru asahi nak pujuk isterinya dengan cara begitu. Sebelum ni hana nangis takde pulak dia nak pujuk macam ni.

"Tapi, kalau nangis sebab tak bersedia boleh kan? Macam aku nangis time abang nak sambung belajar haritu" ucap hana

"Tak payah, aku taknak tengok kau nangis, nanti mata sembab" balas asahi hana hanya tarik nafas dalam dan lepas sepuas hatinya.

"Habiskan ais krim tu, nanti tak pasal pasal jadi masin" pujuk asahi dan lap lagi air mata isterinya. Hana sambung makan ais krimnya dia nak sambung makan sebab bahagia tapi masih bercampur aduk perasaan sedihnya.




Petang hari hana bangun dari baringnya dan duduk di luar.

"Hana balik rumah balik?" Soal mamanya dan hana angguk.

"Nanti kunci hana tinggalkan pasu macam biasa" balas hana dan mamanya angguk.

Dia masuk kedalam bilik balik tengok asahi dah bangun dah mandi.

"Nak balik dah ke?" Soal hana dan asahi angguk.

"Aku ada kerja" balas asahi dan hana angguk. Kerja lagi, tinggal dia sorang jela, keseorangan lagi, boring.




"Jaga diri" ucap asahi yang dapat hantar hana di depan pintu je.

"Yelah, lambat balik?" Soal hana

"Mungkin, nanti tidur je aku bawak kunci spare"

"Yelah, bye" balas sedih hana, dia mengucup tangan asahi sebelum asahi pergi meninggal kan nya. Dan masuk kedalam, kini seorang balik.



Hana yang tengah bosan tu terus bawa selimut dan bantal duduk di depan sambil tengok youtube di tv. Bosannya nak tunggu lelaki balik macam apa je.

Jam dah menunjukkan pukul 10malam, hana masih berbaring di atas sofa, nak tidur tapi tak boleh tidur, nak tidur tapi takde orang nak peluk.

"Huargh" jerit hana, keluh sungguh dia dah lah boring tapi dah gosok-gosok matanya. Jadi dia paksa dirinya untuk tidur. Tidur lah dulu nanti kalau tunggu asahi pagi esok baru tidur.

Hana terjaga dari tidurnya, tengok masih gelap tapi lampu dapur dan lampu ruang tamu masih setia bukak, dia check jam tengok dah pukul 3:00 pagi, asahi tak balik lagi?.

Pukul 5pagi pula hana terjaga lagi, ni tak boleh jadi dia terus capai telefonnya dan terus telefon asahi.

"Hello, kenapa?" Soal asahi

"Tak balik lagi ke?" Tanya hana

"Belum lah, kerja banyak lagi ni, kenapa?" Tanya lagi asahi.

"Tak boleh tidur, tadi terjaga, nak sambung tidur tak boleh" cerita hana

"Tahan sikit boleh? Aku tak boleh balik lagi ni, paling-paling pukul 7/8 baru balik" balas asahi

"Heurm" teriak hana, dah rasa macam nak nangis dah ni.

"Tidur lah dulu, jangan ingat aku, nanti aku balik" balas asahi, jenuh nak pujuk perempuan itu. Tapi yang dia dapat perempuan itu terus end telefonnya.

"Benci lah" ucap hana dan selubung seluruh dirinya. Orang takut dia suruh tidur. Hana main telefonnya dalam selimut sampai lah pukul 8 matanya masih terbuka luas, tak mengantuk pulak bila dah bangun pagi tadi pukul 5 haih.

Falling in love || Hamada•AsahiWhere stories live. Discover now