bab 10

226 21 0
                                    

Apabila beberapa bulan telah berlalu, sikit demi sedikit kafenya makin cantik, hanya tunggu lagi beberapa hari sahaja untuk bukak kafe ni. Hana dah beli barang, dah cat, dah siap semua sekarang hanya tunggu pelanggan untuk datang ke kafenya.

skip--

Tiba hari untuk bukak kafe, hana datang pada awal pagi dengan mama dan papanya.

exp: imaginasi masing masing

"puas hati hana?" soal papa dan hana angguk gembira

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"puas hati hana?" soal papa dan hana angguk gembira.

"mama papa balik dulu, nanti apa-apa bagitahu" kata papa dan hana angguk.

Selesai hana kemas mop lantai dan hias sana sini dia tutup. Cukup lah sampai sini je tak larat dah, esok sambung.




"So how was your feeling, okay?" Soal papanya dan hana angguk

"Okay sangat! Hana harap nanti ramai nak datang kafe tu" ucap hana

"Haritu dah buat iklan kan, mestilah ramai tertunggu cafe hana tu" balas papanya

"Mama, mama masih marah?" Soal hana, dia pandang mamanya namun mama hanya diam diri.

"Maaflah hana tak macam anak orang lain, anak orang lain semua rajin nak sambung belajar tapi hana nak cari duit semdiri" kata hana

"Cari duit sendiri buat apa? Nak kahwin dah ke?" Soal mamanya

"Eh mama ni, kesitu pulak, takpela lagi pun boleh hana menabung kan? Boleh hana beli kereta" ucap hana

"Okay, mama maafkan tapi ada satu syarat" ucap mamanya

"Apa dia?" Tanya hana

"Make sure hana dapat keluarkan kereta dengan duit hana sendiri, boleh?" Tanya mamanya dengan laju hana angguk

"Mestilah boleh, mama doakan la kafe tu ramai orang datang laku" ucap hana

"Hana tu je, kene pandai layan pelanggan, kalau salah macam mana? Customer is always right so jangan nanti ada perkataan "menyesal" jawab mamanya dan jeling hana.

"Hana harap tak akan keluar pun sikit perkataan tu" balas hana.

Dia pun berharap yang takkan keluar sikit pun perkataan menyesal.

Pandai mintak pandai tanggung.

Tapi mama dan papanya langsung tak kesah dengan sikap hana itu, walaupun dia akan keluar perkataan seperti "menyesal" "penat" "takut" hana tetap akan buat sehabis baik, dia nak dia dapat, dia janji dia buat, dia nak dia usaha.





Keesokan harinya hana sudah pun sampai di kafe, dengan semangat dia buka kafe dan membuka lagu di awal pagi. Hana sukakan lagu dari penyanyi Arctic Monkeys, The Weeknd, Keshi, One Direction dan beberapa lagu KRNB, jadi dia siapkan playlist untuk ulangi lagu yang di mainkan.

Tak juga lupa, dia letak satu papan tanda di luar yang adakan menu, hana hanya tunggu pelanggan sementara tunggu dia bersihkan meja, sembur air di beberapa pasu yang ada di dalam kafenya, dan semburkan minyak wangi ke pasu bunga kecil.

Sedang syok mengelamun ada yang tolak pintu masuk kedalam kafe hana, hana tengok dan ada pelanggan yang mula masuk, sedikit demi sedikit.

Memenatkan lah harini tapi dia tak kesah sebab dia sendiri yang nak bukak kafe ni dan jaga kafe ni.




"Semalam okay?" Soal papa dan hana angguk.

"Sorang masuk lepastu makin lama makin ramai, hana happy gila semalam!" Ucap hana gembira yang tengah pakai kasut.

"Keep it up kakak, u did well, papa harap harini pun still sama, mama and papa balik lambat sikit today, jaga diri boleh?" Tanya papanya dan hana angguk.

"Boleh papa" jawab hana dan cium kedua ibu bapanya sebelum kunci pintu rumah untuk keluar.


Harini hari yang sama, kene ulang, nak amik pekerja tapi takut takda siapa yang nak dengan kerjanya itu.

Hana tetapkan sahaja dirinya dahulu, kalau dia rasa betul perlu kan orang baru dia ambik. Biarlah dia merasakan penat macam abangnya rasakan dulu.

Susah susah dulu, senang senang kemudian.


Malam harinya hana telefon bersama kawan-kawannya, maklum lah dah jauh, masing-masing dah sambung belajar siapa je nak teman, takde kawan.

"Harini macam mana hana? Okay?" Soal doyoung dari laptopnya.

"So far, okay je these days and aku suka, aku harap nanti ramai orang datang kafe aku" ucap hana

"Mesti punya, nanti kitaorang tolong promote juga don't worry, asahi macam mana?" Tanya miyeon

"Dia? Macam tu lah" balas hana

"Korang tak contact each other ke?" Tanya jihoon

"Heem nope, masing-masing busy dengan sambung belajar lepastu kerja, aku rindu nak keluar" jawab hana

"Tunggu lah nanti asahi balik, keluar la sama-sama" kata doyoung hana terus menjeling nya.

"Aku bukan rindu dia, aku rindu korang" balas hana

"Baru kene tinggal seminggu dah sembang macam kene tinggal setahun" balas jihoon.

"Kira elok lah aku rindu korang, korang mesti tak rindu aku kan, takpe lah" ucap hana dengan nada merajuknya.

"Jangan nak berdrama eh, kalau skrin ni boleh keluar terus aku rembat kau dari skrin ni" balas doyoung.

Pecah tawa mereka. Omg bila nak gelak jemaah satu meja lagi? Rinduu!!

Falling in love || Hamada•AsahiWhere stories live. Discover now