beberapa hari sudah berlalu, harini baru hana dapat keluar dengan asahi kerana penatnya dah hilang.
"jadi ni la tempat yang kau ajak pergi tu?" soal hana dan asahi angguk.
"kat sini tempat aku selalu melukis" ucap asahi dan ambil potret dan juga beberapa warna pallet.
"kau nak melukis?" tanya hana dan asahi angguk, hana pun ambil kerusi dan duduk di sebelah asahi, dia nak tengok jugak lukisan Asahi ni.
sungguh terliti lukisannya, satu persatu hana perhati sampai lah asahi warna kan potret itu, matanya tetap di lukisan asahi.
"kau taknak try melukis?" soal asahi
"aku takde bakat dalam seni" jawab hana
"kenapa?"
"rasa je mungkin aku memang takde bakat dalam melukis"
"kau suka melukis?" soal asahi dan hana angguk.
"kau suka lukis apa?" tanya asahi.
"rama-rama" ucap hana
ye rama-rama, sungguh dia Cinta dekat rama-rama.
"cuba lukis rama-rama cara kau" ucap asahi dan beri sehelai kertas dan sebatang pensil namun hana menolaknya.
"aku melukis bila aku rasa stress atau pun takde mood, kalau aku lukis aku rasa lepas segala masalah" ucap hana
"sebab tu aku suka pergi sini, sini lah tempat aku lepas semua yang aku rasa, bila aku rasa rindu seseorang aku lepas dekat sini jugak" ucap asahi
rindu? siapa?
"aku lapar... jom makan" ucap hana dan asahi angguk.
"kedai sebelah lah" pelawa asahi dan hana ikut kan sahaja. Kedai tu takde la sebelah lebih kurang kene jalan jugak lah paling lama pun 1 menit dah sampai kekeke.
"btw asahi, perempuan yang haritu kan dia ada abang? atau adik?" soal hana dan asahi geleng.
"dia tak pernah ada abang atau adik, dia anak angkat" ucap asahi membuatkan hana terkejut juga.
"jadi takkan lah dia curang?" persoal hana
"itu tak boleh nak pelik, aku dah bertahun dengan dia pun dah tahu perangai dia"
"dia gila lelaki" jawab Asahi dan minum airnya.
"sebab kelmarin aku nampak dekat airport dia dengan lelaki lain, tapi lelaki tu nampak mahal, tinggi, putih, pakai kameja putih spek hitam blazer dark blue macam tu lah tapi ada driver" cerita hana
"laki lain kut" itu sahaja jawapan yang keluar dari mulut asahi, Hana pun hanya angguk dan sambung makan.
"lepastu,-" kata-kata terputus apa bila hana tersedak kuah pedas yang dihirupnya. Cepat cepat dia pukul dadanya.
"nah minum jangan pukul" ucap asahi dan berhenti kan tangan hana dari memukul dadanya, dia memberi air kotak susu kepada hana.
"terima kasih" ucap hana selepas habis minum air.
"lepastu apa?" tanya balik asahi, dia sedia menunggu jawapan.
"lupakan aku taknak tersedak buat malu" ucap hana dan sambung makan.
"lepasni nak pergi mana?" soal hana yang sedap duduk bersandar sambil kene angin aircond.
"kau nak pergi mana?" soal asahi.
"aku tak kesah aku ikut kau je" ucap hana.
"kau dah penat?" tanya asahi dan hana geleng.
"btw kenapa kau tiba-tiba ajak aku keluar ni?" tanya hana sungguh dia nak tahu sebabnya.
"kata kau takda kawan" jawab asahi.
seriuslah sebab aku takda kawan je? bapak sedih.
"siapa kata aku takde kawan? aku ada eh" balas hana dan menjeling asahi.
"aku yang takde kawan" ucap asahi.
"tipu, orang hensem macam kau ni ramai yang nak berkawan" balas balik hana.
jaranglah tengok orang hensem takde kawan.
"perempuan ramai lah, aku nak lelaki"
"tapi aku perempuan" jawab balik hana
"engkau lain" jawab balik asahi.
lain apa? jantina? aku perempuan.
"jawab la betul-betul aku serius ni" paksa hana.
"esok aku bagitahu dah jom turun" suruh asahi. Hana hanya ikut jejak asahi, kemana, kemana. Sampailah mereka berdiri di depan kedai decoration.
"kau nak buat apa pulak deco deco ni? birthday siapa?" soal hana.
"birthday adik, kau diam ajela" balas asahi dan letak satu persatu barang di dalam bakul.
"kau, adik? kau ada adik ke?" tanya hana.
"adik sedara dari kau membebel baik kau tolong aku cari benda yang patut" balas asahi. hana pun tolong cari beberapa barang.
apalah nasib asal nak cari benda je dia, asal nak cari benda je dia.
"esok kau free?" tanya asahi.
"free je kenapa?" jawab hana, kalau untuk asahi memang free semua free.
"datang rumah aku esok"
"rumah kau pun aku taktahu kat mana, nak suruh aku datang ko-" kata kata hana terputus apa bila asahi pandang nya dan berkata.
"aku amik lah esok, kau ni lah" marah asahi dan hana menjelingnya balik.
"bye asa" ucap hana
"siapa asa?"
"kau lah siapa lagi" ucap hana
"nama aku bukan asa tapi asahi" balas asahi
"engkau asa bukan asahi, bye" balas hana dan tutup pintu kemudian terus masuk kedalam rumah tanpa toleh.
harini hari paling best sebab?
sebab asahi banyak bercakap dengannya walaupun tak terukir sikit pun senyuman.
Enjoy sekalian, dah read tu vote, tak vote aku hantar santau 👊🏻👊🏻👊🏻
YOU ARE READING
Falling in love || Hamada•Asahi
Romancealangkah terkejutnya sang gadis apa bila lelaki yang dia kejar akhirnya membalas perasaannya balik. (아사히) ASAHI | TREASURE Hamada Asahi copyright; YG Entertainment 2021 end : 23.1.21