bab 19

214 18 0
                                    

"HANAA!" jerit seorang suara lelaki membuatkan dirinya terbangun dari tidur.

"hah, kenapa?" Soal hana yang tengah mamai.

"pergi mandi, dah pukul berapa dah ni?"

"Alah abang, harini hana bukak kafe lambat takpe,bagi hana tidur dulu" ucap hana

"Abang tak tanya pasal kafe tapi ada tetamu, malu sikit" ucap mama yang bagi tuala kepada hana.

"Siapa?" Soal hana

"Bangun tengok sendiri" balas mamanya, Hana pun bangun, tengok siapa.

Lah, Asahi, macam mana mamat ni boleh ada kat sini pulak.

"Dia datang buat apa?" Soal hana

"Nak ajak kamu keluar" balas mama

"Skip, malas, penat, hari lain lah" balas hana dan sambung baring di atas sofa.

"Perangai malu sikit" ucap mama yang pukul kaki hana beberapa kali.

"Bangun lah, mandi, karang mak dia nak datang" balas jaehyuk.

"Yelah, hana mandi tapi taknak keluar, bye~" jawab hana dan terus masuk kedalam bilik airnya.

"Keluar jugak" balas jaehyuk

"Taknakk~" balas balik hana dari dalam biliknya.




Apabila malam hana dan jaehyuk masuk kedalam bilik mamanya, mama dan papa yang panggil, nak plan keluar negara pun best jugak.

"Kenapa mama?" Soal hana yang duduk di atas katil maknya.

"Mama nak cakap sikit" balas mamanya dan mereka berdua angguk.

"Mama nak, hana kahwin" ucap mamanya dengan laju hana toleh.

"Apa? Hana kahwin? Kirim salam la mama, abang pun tak kahwin lagi" balas hana

"Mama nak kamu kahwin dulu, kamu dah jumpa jodoh?" Soal mama dan hana geleng.

"Kalau mama carikan jodoh nak?" Soal mamanya dan hana geleng. Taknak, hati dia tetap dekat Asahi.

"Tapi, hana mesti suka dia, mesti suka Asahi" balas mamanya dan hana toleh ke jaehyuk.

"Hana tak kesah Asahi ke Asahoi ke, hana nak abang kahwin dulu, mana boleh hana kahwin dulu, mama tak sayang hana ke?" Soal hana

"Sebab mama sayang lah mama nak hana kahwin, benda elok kita kene cepatkan kan?"

"Awal sangat lah mama, hana taknak, hana tak ready"

"Tapi hana sendiri kata dengan Asahi hana ready kan?" Soal balik mamanya.

"Macam mana mama tahu ha? Asahi bagitahu ke ?" Tanya hana dan mama angguk.

"Heem" dengus hana

"Nak ke tak? Semalam keluarga dia dah datang rumah, tak baik benda baik di perlambatkan" balas mamanya.

Kalau kahwin dengan Asahi mestilah dia nak, siapa je taknak kan, nak terima ke tak? Dirinya sendiri yang nak kahwin dengan Asahi sebab takut di ambil orang lain.

"Hana terima lah, tapi pandai pandai mama settle kan dengan mak asahi" jawab hana

"Mana boleh, kamu lah kene settle kan sendiri dengan asahi"

"Hana jugak, mama yang suruh hana kahwin lepastu hana kene set up, mama pergi lah kahwin" ucap hana. Pecah tawa jaehyuk dalam bilik.

"Kau jangan nak buat lawak hambar kat sini, karang papa debik kau suruh mama kahwin lain pulak" balas jaehyuk.

"Yelah, hana gurau, hana nak tidur, bye" ucap hana yang turun dari katil.

"Takyah bukak kafe seminggu ni ye" balas papanya.

"Baik lah boss" jawab hana dan segera keluar dari bilik.




Petang tiba hana hanya memerap dalam bilik, tak tahu nak buat apa, hanya scroll ig, tiktok tu je yang dia ulang. Nak keluar tak tahu nak pergi mana. Jadi hana pun keluar duduk dalam bilik.

"Baru tahu keluar bilik? Kenapa tak duduk je dalam bilik tu sampai esok" ucap mama yang tengah sedia kan makan petang.

"Mama ni hana keluar pun nak marah, duduk dalam bilik marah, mama nak apa" balas hana

"Cuba la pergi keluar dengan Asahi, spend time together" balas mamanya.

"Amboi amboi, taknak, hana nak rehat" dan hana sambung baring di atas sofa.

"Rehat je kerja cuba lah keluar"

"Taknak, hana nak tidur bye ma" balas hana dan segera masuk ke dalam bilik. Itu lah kerja hana apa bila takde buat apa-apa. Takpun dia scroll gambar dia, scroll gambar dia dengan asahi, random video dengan kawan-kawannya sampai lah rasa ngantuk, dia pun tidur.


"Hana!" Panggil abangnya dan bukak pintu bilik hana. Hana yang terjaga itu hanya angkat kepala tengok kearah pintu.

"Bangun, Asahi nak jumpa" balas jaehyuk

"Sekarang ke?" Soal hana dan jaehyuk angguk. Dia pun segera ke bilik air, basuh muka dan berus gigi. Selesai berus gigi segera dia keluar untuk berjumpa dengan Asahi.

"Mana asahi?" Soal hana

"Oh, asahi kau laju je keluar ye, asahi takde" balas jaehyuk.

"Kau ni, bazir tidur aku je" balas hana dan baling bantal kepada jaehyuk.

"Tu ayang kau" ucap jaehyuk dan tunjuk ke belakang hana, hana dengan percayanya toleh nampak asahi sedang minum air masak di dapur, nasib kalini betul, kalau tak dah kene lempang dah.

"Kau nak apa?" Soal hana

"Abang nak keluar jap, mama dengan papa keluar beli barang apa apa call, bye" ucap jaehyuk dan terus keluar. Hana pun duduk di meja makan.

"Kau datang sini nak buat apa?" Soal hana.

"Marah ke?" Tanya Asahi dan laju hana geleng, takkan lah nak marah ayang sendiri.

"Nak bincang pasal kahwin" balas asahi.

"Huh? Kau kene rasuk hantu ke?" Soal hana dan asahi geleng kepala.

"Kau betul datang sini sebab nak bincang pasal kahwin je?"

"Heem, kau nak ke taknak?"

"Geez, kau mesti dah tahu jawapan aku dari dulu sampai sekarang kan?" Soal hana dan Asahi angguk.

"Jadi tulah jawapannya, takkan berubah" ucap hana

"Mummy suruh cari barang, is it terlampau cepat untuk kau?" Tanya Asahi.

"Mestilah terlampau cepat untuk aku tapi aku terima lah seikhlas hati, lagi pun dari 2tahun lepas aku dah akak kau untuk kahwin kan?" Balas hana.

"Okay then kita kene cari barang ajelah, cari dress?"

"Aku okay je tapi not today lah kut, penat seminggu balik lambat masih ada" ucap hana, yelah, seminggu bukak kedai awal tutup lambat, mana tak penatnya.

"Take a rest dulu, aku pun taknak gelabah lagi, nanti dah betul tak penat kita cari barang, aku pun penat jugak" ucap asahi dan bangun dari duduknya.

"Nanti apa-apa kau call jela aku, aku balik dulu" ucap asahi dan beredar.

Falling in love || Hamada•AsahiWhere stories live. Discover now