🌹الفصل الثاني 🌹

16.8K 446 8
                                    

رجاءً قبل البدء اضغط علي النجمة ⭐ليصل البارت الي الجميع.
******************************
كان يقف امامها كلبركان الذي يوشك على الانفجار من شدة غضبه ..فكادت تخرج حمم بركانية من عيناه التي تحولت الي الون الاحمر وكأنها دماء !!
كانت نظراته لتلك الطفلة جحيمية ومتوعدة.. وهو يقترب منها بوجهه الغاضب الذي تتساقط من عليه قطرات الماء.. بينما تلك الطفلة كانت تعود الي الوراء بخوف شديد وجسد يرتجف برعب وكأنها ترا شبح امامها لتردف بخوف/والنبي يا بني ما اقصد
انهت جملتها والتصقت بلحائط خلفها ثواني وكان ذلك الأسد يقف امامها بعينان تطير منهم الشرر ثم مال بجزعه الى مستواها ليهمس أمام وجهها المرتعب بفحيح كفحيح الافاعي/أخر انفاسك هتخرج على ايدي
قال جملته وهو ينظر الي كف يداه وبسرعة البرق كان يقبض على عنقها بقوة حتى ارتفعت قدمها من على الأرض بينما تلك الطفلة كانت تضرب يداه بكلتا يداها لعله يتركها وهي تحاول التنفس بصعوبة حتي شحب وجهها كشحوب الاموات وتحولت شفتها الي الون الأزرق وعينها تبرزان الي الخارج.
بينما ذلك الأسد كان ينظر إليها بابتسامة شيطانية وهو يتلذذ بتعذيبها ورؤيتها تتألم بذلك المنظر المؤلم لأي شخص يراها غيره ثواني ووجد من يسحبه بقوة ليتركها ولم يكن سوي جلال الذي اردف بخوف وهو ينظر الي تلك الطفلة/انتا بتعمل ايه يا أسد انت اتجننت سيب البنت هتموت في ايدك
لم يتحرك أسد انشاً واحدا وهو لا يعير جلال اهمية ومذال على وضعه..فأبتعد عنه جلال قليلاً ثم رفع عكازه يضربه بقوة في ظهره وهنا استفاق أسد وانتبه علي ما يفعله وهو يترك تلك الطفلة تسقط ارضاً وهي تلتقط انفاسها بعنف وتسعل بقوة..ابتعد عنها قليلاً وهو ينظر الي يده بصدمة ويتذكر ما كان ينوي فعله أما جلال فأقترب بقلق من تلك الفتاة وجلس بجانبها وهو يردف بقلق/إنتي كويسة حصلك حاجة؟!
الفتاة وهي تنزل راسها وتسعل بقوة/كح كح كح لاء
جلال وهو يحاول أن يرا وجهها/طيب ارفعي وشك خليني اطمن عليكي
وهنا رفعت تلك الطفلة وجهها بهدوء وهي تمسك بعنقها.. وبمجرد أن رأها جلال ابعد رأسه عنها بصدمة وعدم تصديق ليردف وهو ينفي برأسه /لاء مستحيل!!صوفيا!!
الفتاة بإستغراب/انت مين!؟ومين صوفيا دي أنا اسمي ميرال.
جلال وهو يجذبها بين احضانه بدموع/ملك!!يا حبيبة جدك إنتي فعلا عايشة
ميرال وهي تحاول الابتعاد عنه/ابعد عني انت مين يا راجل انت.. ومين ملك دي كمان انتا شكلك تايه ولا ايه
ثم اكملت وهي تنظر الي أسد بخوف.. بعد اذنكم اتفضلو امشو من هنا حالاً وإلا والله هكلم البوليس
أسد وهو يقترب منها بهدوء مريب/ههه أنا البوليس اتفضلي يالله قولي اللي عندك
جلال بغضب/اسسد!!اسكت خالص مش عايز أسمع صوتك.. وخصوصاً بعد المصيبة اللي كنت هتعملها
ثم وجه كلامه الي ميرال ليردف بحنين/إنتي شبها اوي..نسخة من امك الله يرحمها
ميرال وهي تستند على الحائط كي تقف/مش بقولك شكلك تايه.. الناس اللي حضرتك بتدور عليهم دول مش هنا.. وبعدين أنا مامي ميتة.
جلال وهو يقف هو الآخر/لاء يا حبيبتي احنا مش تيهين ولا حاجة..احنا في المكان الصح.
:-ميرا إنتي رحتي فين ان......
كانت هذه حلا الذي خرجت للتو لكنها وقفت مكانها بإستغراب عند رؤية جلال واسد..فتوجهة نحو ميرال واردفت بهمس/ايه ده هو فيه ايه ومين دول يا ميرال ؟!
وقبل أن تتفوه ميرال بكلمة اردف جلال بثقة/أنا ابقا جلال الجبالي جدها ؟!!!
ميرال وحلا بصدمة/نعم -ها ؟!
جلال وهو يقترب من ميرال يحاول لمس وجهها بابتسامة/ايوة جدك يا قلبي..جدك اللي اتحرمتي منه ومن اهلك بسبب واحدة قذرة معندهاش ضمير
حلا بجدية/احنا مش فاهمين حاجة هو حضرتك مين وبتتكلم عن ايه!!؟
جلال بإبتسامة/إنتي حلا مش كده!!
حلا وهي تنظر الي ميرال بإستغراب/ايوة هو حضرتك تعرفني.
وقبل أن يتفوه جلال دلفة الي المنزل سيدة بأوئل العقد الرابع.. وبمجرد أن رأت جلال التجمت مكانها بصدمة ظلت ترمقه لبرهة ثم اردفت بتلعثم/ج جلال الجبالي ؟!!
جلال وقد التفت على صوتها بإستغراب/إنتي تعرفيني!!
صمتت تلك السيدة ونظرت ارضاً..فاردف جلال بصرامة/انطقي ساكتة ليه إنتي تعرفيني!!؟
أيضاً لم تتحدث فاردف جلال بسخرية/بما أنك ساكتة ومش عايزة تردي يبقا تعرفيني..واكيد كمان عرفة أن ميرال هي نفسها ملك حفيدتي مش كده.
وهنا رفعت تلك السيدة رأسها بتوتر واردفت/ارجوك اسمعني وأنا حفهمك كل حاجة!!
جلال وهو يرفع راسه بشموخ/وأنا سامع!!بس يكون في علمك أنا مش هسيب حفيدتي..فاهمة ؟!
تلك السيدة وهي تنظر الي ميرال الذي تنظر لها بعدم فهم/أكيد طبعاً ما هي في النهاية حفيدتك.
انهت جملتها وتوجهة نحو الفتيات وسحبتهم ورائها الي أحد الغرف ثم اردفت قبل أن تخرج استنوني هنا..وممنوع أي واحدة تخرج قبل ما أنا ارجعلكم مفهوم.
ميرال وهي تمسك بيدها قبل أن تخرج/انطي منال هو ايه الكلام اللي سمعته برا ده ؟!
منال وهي تمسك بوجينة ميرال بين كفيها/اوعدك أني حفهمك كل حاجة بس استنيني هنا.. تمام.
ميرال بإيماء/تمام يا انطي اللي تشوفيه
انهت ميرال جملتها وتوجهة نحو الخارج ثم اتجهة الي جلال وذلك الأسد الذي يرمقها بنظرات نارية مخيفة منذ دخولها ٫واردفت/اتفضلو اقعدو!!
جلال بحدة/أنا مش جاي اتفضل أنا جاي اخد حفيدتي وامشي
منال/ارجوك يا جلال باشا الكلام مش هينفع كده اتفضل اقعد
نظر لها جلال لبرهة ثم نظر الى أسد الذي يضع يده بجيب بنطاله دلالة على عدم اهتمامه بما يحدث.. ثم توجهو ليجلسو وبدئت منال الحديث!!
منال بتأكيد/ايوة أنا كنت عرفة من 11سنةمن يوم موت سميرة وقتها سلميتني ميرال قبل ما تموت وقالتلي أنها مش بنتها.
جلال بغضب/وليه مرجعتهاش لينا وفضلتي ساكتة كل السنين دي ؟!!
منال بجدية/علشان كنت خايفة ماتصدقونيش.. وخصوصاً بعد ما عرفت بموت ابوها وامها
أسد بسخرية/وده على أساس أن احنا تلوقت مصدقين!!
جلال بنفاذ صبر/اسسد احنا مش هنخلص ولا ايه!!
أسد بوعيد/متخفش كل حاجة هتخلص..بس في وقتها!
منال بإستياء/ولما حضرتك مش مصدق جايين تخدوها ليه ؟!!
جلال بصرامة/علشان حفيدتي..وبنت عثمان الله يرحمه اللي هو ابني!!

طفلة في جحيم الأسد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن