🌹 الفصل التاسع والعشرون 🌹

11.7K 229 41
                                    

لو رأيتها وهي تبكي لعرفت أنك لا تستحقها ،

******************
مصر
بأحد شركات الهندسه والبناء وتحديداً مكتب رئيس مجلس الإدارة كان يجلس على المكتب شاب باوائل عقده الثالث وهو يمسك بيداه أحد الملفات الخاصة بالعمل ويصب كامل تركيزه عليه...
ثواني وقاطعه صوت طرق الباب ليأذن للطارق بالدخول دون أن يشيح بنظره عن الملف...
ثواني ودلفت سكرتيرته الخاصة ومن ثم اتجهت نحوه حتي توقفت أمامه ومن ثم اردفت بجدية/ شريف باشا الأستاذ عامر المحامي بره وعايز يدخل لحضرتك....

شريف بهدوء/ خليه يدخل ومدخليش حد علينا...

اومأت له سكرتيرته ثم اتجهت خارج المكتب وما هي إلا ثواني حتى دلف شاب من سنه تقريباً واردف ليلفت انتباهه/ شريف باشا....؟!!

شريف وهو يشير له بالجلوس وماذال ينظر بذلك الملف بين يديه/ سامعك يا عامر أتكلم....!!

عامر بهدوء وعمليا/ أنا عملت إللي حضرتك طلبته مني وعرفت أن من ضمن المنافسين في المناقصة دي شركة الجبالي....

شريف وقد تحول وجهه إلي الغضب ليردف وهو يلقي ذلك الملف من يداه على المكتب/ يعني إيه هما فاضيين كل مناقصة يدخله فيها وفي الآخر بترسى عليهم هما وبيخدوها مني.. أنا كده جبت أخري منهم وصبري بدء من اللورد وأحفاده.....

عامر وهو يحاول تهدئته/. ياباشا أهدي لغاية ما تعرف مين المهندس إللي اختاروه ينفذ تصميمات المناقصة ....؟!

شريف وهو يمسح وجهه براحة يداه بضيق/. هيكون مين يعني أكيد المهندس خالد أو المهندس رامي ما هما دول إللي بيصممه أي تصميمات لأي مشروع....!!

عامر بابتسامة لعوبة/ تؤ ولا ده ولا ده إللي ماسك التصميمات الهندسية للمناقصة دي يبقا حمزة الجبالي...؟!

وهنا نظر له لبرهة ثم انفجر ضاحكاً ليردف بإستهزاء/ هههههه بتهزر صح هههههههه حمزة مين اللي هيصمم رسومات المناقصة ده عمره ما صمم عش عصفور..ههه ده لو إللي أنت بتقوله ده صح يبقا كده ناوين يخسروا المناقصة دي بلا شك.....

عامر بجدية/ أهو ده إللي حصل وكل المنافسين إللي معانا عرفوا بالموضوع ده ولسة مش مصدقين أن اللورد ساب مناقصة زي دي بين ايد مدلل عيلة الجبالي بكل سهولة كده....؟!

شريف بخبث/ اظاهر كده أن أخيراً جه الوقت إللي اتفوق فيه على شركات الجبالي واخد منهم مناقصة....؟!

عامر بترقب/ وأنت ناوي على إيه دلوقت يا باشا....؟!

شريف بتفكير/ لازم نبذل قصارى جهدنا في التصميمات بتاعتنا علشان تطلع أقوي من تصميمات شركة الجبالي إللي أنا متأكد أنها هتكون مفيش أفشل منها..بما أن ميزو باشا إللي هيرسمهم.. وإن شاءالله إحنا إللي ناخدها لأني مش هتحمل أي خساير تاني الفترة دي لأن زي ما أنت عارف شركاتنا في وضع حرج الفترة دي والمناقصة دي آمالنا الوحيد حالياً.......

طفلة في جحيم الأسد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن