🌹 الفصل السابع 🌹

12.2K 287 6
                                    

أشرقت الشمس بأشعتها الذهبية معلنة عن يوم جديد بغرفة حمزة كان نائماً بهدوء وثبات...ثواني وفُتح باب غرفته ودلفة ميرال وهي تتسلل ببطء شديد ومن ثم اتجهة نحو حمزة وجلسة بجانبه بهدوء وهي تتأمل ملامح وجهه المستكينة الهادئة.... ثواني ومالت بجزعها ببطء ثم اقتربت بوجهها نحو أذنه ومن ثم أخذت نفس عميق واردفت بصوت عالٍ/حممممممزة ؟!

حمزة بفزع وهو يتلفت حوله برهبة/أنا صاحي والله من مات ؟!
ميرال بمرح/الذكريات يا ميزو
حمزة بغضب وهو يضربها بلوسادة/أه يا ميرال الكلب أنتي قطعتلي الخلف يا مجنونة ؟!
ميرال بضحك وهي تدافع عن نفسها/طيب دي حاجه كويسة يا موكوس انتا هتعمل ايه بلعيال ؟!

حمزة بمرح/هوزعهم هدايا للمحتجين وأنتي فوقهم
ميرال بإستياء مصتنع/كنت عارفه أنك واطي وهتبعني مع أول قلم!!

حمزة وهو يعانقها بمشاكسة/وهو أنا أقدر أفرط فيكي يا قردة...ده أنتي إللي في الحتة الشمال!!
ميرال بإبتسامة تحمل بعض الحزن/انتا واحشتني أوي يا حمزة متتخيلش أنا كنت خايفة عليك إزاي طول الفترة إللي فاتت دي!!....كنت حاسة أن أنا سبب إللي حصلك

حمزة بدهشة من جملتها تلك/ايه إللي خلاكي تفكري كده!! أنتي مالكيش ذنب
ميرال بمرح/ما هو بصراحة يعني أنت عندك عربيه من زمان وعمرك ما اتخدشت وأول ما أنا ركبت معاك عملت حادثة... فأنا خمنت بقا أن أنا ممكن أكون السبب ده أنا حتا قولت أنكم هتتبرو مني هههههه ؟!

حمزة بنفي/أنتي مش السبب في إللي حصل ده كان قدرنا...وبعدين لا يمكن أن حد يفكر في إللي أنتي فكرتي فيه بأنك السبب يا هبلة
ميرال وهي تزم شفتها بإستياء/لاء فيه ربوت باشا الجبالي أخد باله وقالي أنتي السبب!!مكنتش أعرف أنه ذكي ولماح أوي كده!!
حمزة/ظابط مخابرات بقا ؟!

ميرال بكره واضح إتجاه ذلك الأسد/قصدك أنه بني ادم مش سهل وبارد وربوت وقاسي ومغرور وشايف نفسه أسد بجد عايز الناس كلها تخاف منه...بس أنا اكتر واحده عرفاه كويس وكشفة وشه الحقيقي المتعجرف البااااارد ده... أه لو اطوله في أيدي تلوقت هكله بسناني واطفي ناري......؟

:-وايه كمان ؟!!
كان ذالك صوت أسد الذي كان يقف بشموخ وهو يضع يداه في جيبه ببرود تعهد عليه!!
ميرال ببعض الخوف لأنه أستمع إلي حديثها وهذا ليس مرغوب به حتي لا تفشل خطتها الانتقامية/ربوت باشا ؟!!حمزة وهو يحاول كبت ضحكاته من منظر ميرال المصدوم/أسد!! أتفضل واقف عندك ليه
ميرال وهي تضغط على يد حمزة بإستياء/أه يا سفاح يتفضل فين انتا مستعجل على موتي!!

أسد وهو يدلف وينظر إلى ميرال بحدة/كنت مستني الهانم تخلص مدح!!
ميرال بسرعة/وأنا الحمدلله خلصت يالاه سلاموز يا شباب اشوفكم على الفطار باي
أنهت ميرال جملتها وفرت هاربة نحو الخارج بينما توجه نحو حمزة وجلس بجانبه واردف بنبرة حانية/عامل إيه النهاردة!!؟

طفلة في جحيم الأسد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن