Bab 14

1.2K 40 0
                                    

Pintu bilik dibuka perlahan lalu figura seseorang yang sedang berbaring di atas katil menyapa penglihatan.

"Ya Allah...Kuatkan lah hati hambamu yang lemah ini," doanya di dalam hati lalu melangkah masuk ke dalam bilik yang sunyi itu.Sofa yang terletak di dalam ruangan itu dituju.

"Nini!" seru Edean bernada kasar.

Terhenti langkah Nini sebelum kepalanya menoleh ke arah suara yang menanggilnya.

"Aku haramkan kau tidur dekat atas katil aku ni sebab syaitan yang bertopengkan manusia macam kau tak layak dan takkan pernah layak sentuh katil aku.Sedar diri,Nini Erleesa.Kau ni tak ubah macam sampah dalam rumah ni!"

Dang.

Hancur.

Pedih.

Sakit.

Hancur sekeping hati Nini mendengar setiap bait bicara dari lelaki yang bergelar suaminya.Begitu kejam kata-kata Edean.Baru beberapa jam Nini bergelar isteri kepada Edean Nadhif namun hatinya sudah hancur berkecai.

Bibir digigit kuat menahan air mata yang sudah bergenang di tubir matanya.Baju dicengkam kuat bagi nenyalurkan kekuatan.

Nafas ditarik dan dihembus perlahan bagi menenangkan hatinya.Nini memberanikan diri membalas pandangan tajam dari lelaki itu.Iris lelaki itu ditatap dalam bersama perasaan yang bercampur baur.

"Listen Edean Nadhif.Perempuan yang ada depan mata awak ini adalah isteri awak yang sah.Bersaksikan malam,saya,perempuan yang awak cakap tak ada maruah ini,perempuan yang awak pandang hina ini akan jadi isteri yang awak dambakan suatu hari nanti," ujar Nini sebak.

Air liur ditelan kesat.Cengkaman di hujung baju semakin dieratkan.

"Cakap lah apa awak nak cakap.Tuduh lah saya apa-apa sekalipun tapi itu tak bermakna yang saya takkan cuba untuk jadi isteri terbaik buat awak walaupun perkataan terbaik tu terlalu mustahil untuk seorang Nini Erleesa," titisan jernih yang sudah mengalir di pipi itu dibiarkan saja tanpa ingin menyekanya.

Tubuh dihempas perlahan di atas sofa lalu gadis itu baring mengiring sambil memeluk lututnya.

Air mata semakin deras mengalir dek terlalu sebak di hati.Hatinya begitu terguris tika ini.Sanggup seorang suami berkata sebegitu kepada sang isteri.Hatinya terlalu pedih untuk menerima setiap bait bicara Edean.

Terhinjut-hinjut bahunya seraya mengemam erat bibirnya agar tidak terkeluar walau sedikit bunyi tangisannya.

Pelukan di lututnya dieeratkan akibat terlalu sejuk suhu di dalam bilik itu.Menggigil seluruh tubuh gadis itu menahan sejuk yang teramat.

Edean yang berada di atas katil hanya memandang sepi ke arah sofa yang membelakanginya itu lalu dia membaringkan tubuhnya sebelum menarik selimut hingga ke paras lehernya akibat terlalu sejuk.

Mata dipejam dan cuba untuk tidur namun hatinya dipagut rasa risau.Mampukah Nini menahan sejuk di dalam bilik itu? Malas hendak memikir,Edean cuba untuk melupakan segala yang terjadi hari ini namun makin menebal rasa kesian dan bersalah terhadap Nini.

Mengapa begitu kejam dia dengan gadis itu?Dia tahu,hati isterinya hancur mendengar bait bicaranya namun hatinya juga penting.Tidak adil untuk Edean jika dia hanya memikirkan perasaan Nini.Hati Edean juga sakit.Hatinya juga marah.

"Maafkan aku Nini.Kau yang buat aku jadi macam ni," ucapnya di dalam hati lalu dia memejam erat matanya sebelum lena datang menjemputnya.

*****

Sudah hampir setengah jam dia bermundar-mandir di tepi katilnya akibat tidak dapat nenghubungi seseorang.Gadis itu sudah menghilang sehingga sekarang.Fikirannya serabut memikirkan dimanakah keberadaan gadis itu.

Dia Yang TerakhirWhere stories live. Discover now