"KENAPA tak ikut diorang pergi Langkawi, Zinnirah?" sapaan Nek Timah mengejutkan Zinnirah yang sedang memasukkan adunan kek terakhir ke dalam oven. Alhamdulillah walaupun baru open order, dia sudah mendapat tempahan untuk minggu yang pertama.
"Saja nak teman nenek." Bohong Zinnirah.
"Kamu jangan nak tipu nenek ya Zinnirah? Kenapa kamu tak pergi Langkawi?" Mencerlung mata itu memandang cucu perempuannya yang sedang membasuh bowl mixer yang dia gunakan tadi.
"Mana ada Ji tipu nenek. Ji tak pergi sebab nak jaga nenek dan nak tengokkan kedai runcit baba sekali. Kalau semua bercuti, siapa yang nak uruskan kedai tu nek." Terus dia mendekati Nek Timah yang sedang elok mengupas bawang merah di meja makan.
"Aku ni dah lama hidup sendiri, tak perlu pun nak fikirkan hal aku yang dah tua ni. Kamu tu sepatutnya ikut pergi bercuti, umur masih muda. Kena banyak merantau, ambil pengalaman." Laju tangan tua membuang kulit bawang merah ke dalam plastik.
"Nanti Ji merantaulah nek, sekarang Ji nak hidup dengan nenek je." Sengihan diberikan kepada Nek Timah yang menjelingnya.
"Ah, tak percaya aku. Darah muda sememangnya suka berjalan-jalan, bercuti. Itu memang fitrah. Aku pernah muda, Zinnirah. Jadi, nenek faham."
Bait-bait kata yang keluar daripada bibir tua itu menyebabkan Zinnirah mengeluh perlahan. Kepala yang tak gatal digaru seketika. Ayat Nek Timah memang jatuh terkena batang hidungnya.
Ya, dia nak sangat pergi Langkawi.
Tapi kalau mama dan baba sendiri tak kasi dia ikut, apa pilihan yang dia ada selain makan hati dan berundur diri?
Dia sedar, dia hanyalah Zinnirah yang tak pernah diambil peduli bahkan apabila perihal tentangnya telinga mereka menjadi tuli.
Dia sedar diri, sedar tempat berdiri.
"Ke mama kamu yang larang kamu ikut?"
Zasss!
"Err mana ada nek."
"Zinnirah, jujur dengan nenek."
"Betullah nek, Ji tak ikut sebab nak jaga nenek, nak jaga kedai. Memang kehendak Ji tak nak ikut mereka ke sana. Nenek janganlah banyak fikir pasal Ji. Mus pun dah janji nak video call nanti. Lagipun Ji dah suruh Mus belikan Ji banyak coklat." Ujar Zinnirah sambil tersengih lebar.
Acah bahagia.
"Alasan kamu ni, nanti bila Mustaqim dah telefon panggil nenek sekali." kata Nek Timah lalu menghiris halus bawang yang telah dikupas tadi. Dia bercadang mahu buat kuih qasidah sebagai menu minum petang nanti.
"Baik nek!"
Tinggg!
Lantas kaki Zinnirah bergerak ke arah oven, kek tempahan sudah siap. Cuma tinggal dihias dan hantar saja kepada tuan badan petang nanti.
Kek yang ditempah ialah kek hari jadi yang temanya minimalist. Jadi tak banyak skill yang dia perlu gunakan untuk menghias nanti.
Kek dibiarkan sejuk lalu menolong Nek Timah menggoreng bawang sehingga layu. Kuih qasidah buatan neneknya memang sentiasa sedap.
"Nek, petang ni Ji keluar kejap tau. Nak pergi hantar tempahan kek."
"Jauh ke rumahnya?"
"Tak jauh sangat pun nek, kampung sebelah je. Rumah anak Musa Kambing tu. Nek nak ikut tak? Jom kita ronda kampung petang ni, nek." Ajak Zinnirah dengan penuh teruja. Wajahnya sudah penuh dengan senyuman.
"Hm yalah, jom. Bolehlah juga aku kasi qasidah ni pada Samsiah. Nanti kita singgah rumah Nek Samsiah ya Zinnirah." Nek Timah mengajak gadis itu singgah ke rumah sepupunya nanti.
YOU ARE READING
SEMI;KOLON [✔]
Aktuelle Literatur2023. Zinnirah, gadis yang penuh dugaan dan ujian dalam hidupnya, tak seperti abang kembarnya, Mustaqim yang agak bahagia berbanding dirinya. "Apa hadiah birthday yang Ji nak untuk tahun ni?" - Mustaqim "A forehead kiss from baba and a warm hug fro...