Bab 20

1.4K 123 17
                                    

PASANGAN mempelai yang bersanding di atas pelamin itu diperhati dari dengan hati yang gembira. Cantik bagai pinang dibelah dua. Pandai abangnya memilih isteri. Sudahlah cantik, solehah pula tu. Untung dunia akhiratlah abangnya nanti.

"Ji, tolong refill lauk di khemah perempuan." Teguran daripada salah seorang mak cik rewang itu menyedarkan Zinnirah daripada terus-menerus memerhatikan abang dan kakak iparnya.

"Baik, mak cik." Kaki terus melangkah ke arah khemah perempuan. Tray lauk didekati untuk dilihat lauk apa yang sudah habis.

Gulai daging batang pisang. Laku betul lauk itu.

Dengan langkah yang laju, kakinya menuju ke bawah bangsal. Periuk besar yang boleh memuatkan kanak-kanak berusia 10 tahun itu didekati. Penutupnya dibuka, dan baldi diisikan penuh dengan lauk gulai itu.

Hati-hati kaki itu melangkah ke arah khemah perempuan dengan membawa sebaldi gulai daging batang pisang. Dengan penuh hemat, lauk itu dituang dengan perlahan. Tidak meluru jatuh dan tumpah sehingga mengotorkan kain yang melapiki meja.

Tetamu mengucapkan terima kasih kepadanya. Zinirah hanya tersenyum dan membalas dengan sopan. Tetamu bahagia, dia pun tumpang bahagia sekali.

Baldi diletakkan kembali ke tempat yang asal. Sesekali bahagian pembasuhan pinggan dan gelas dilihat. Bahagia sekali anak-anak lelaki mencuci pinggan tanpa disuruh.

Seronok jadi kanak-kanak.

Tak perlu susah hati nak fikirkan masalah hidup. Main air seperti itu saja dah boleh gelak sampai kejang otot perut.

Senyuman kecil tersungging di bibir yang hanya bercalit lip balm itu.

"Ji!" Teguran daripada suara yang lama dia tidak dengar itu terus mengalihkan pandangannya. Terus mata itu bersinar hebat.

Anis dan Atikah!

"Korang, terima kasih datang. Lama tak jumpa!" Kedua-dua rakannya didekati dan dipeluk lengan.

"Kau lah lama tak datang sekolah. 3 minggu kau cuti, pergh seronoklah." Kata Anis bagi membalas percakapan Zinnirah.

Zinnirah hanya tersengih. Mereka tidak tahu dia sakit. Mungkin tak tahu.

Lengan kedua-dua rakannya ditarik mendekati bahagian lauk.

"Ambillah makanan dulu, aku tunggu di meja sana. Nanti kita sembang, okay?" Kata Zinnirah sebelum meninggalkan kedua-dua belangkas itu.

"Kerusi di meja kosong itu ditarik dan diduduki oleh Zinnirah. Matanya melilau memandang sekeliling sebelum tertancap pada Mustaqim dan juga geng hokinya.

Seronok betul mereka bersembang dan ketawa, dengar sampai ke meja Zinnirah. Gadis itu tersenyum kecil apabila bertentang mata dengan salah seorang rakan Mustaqim yang dia tidak tahu namanya. Pandangan dialihkan apabila Anis dan Atikah tiba dengan makanan yang penuh dengan lauk.

"Banyaknya lauk kenduri rumah kau ni, Ji. Aku tak tahu nak pilih sampai aku kaut semua jenis lauk." Kata-kata Atikah itu menyebabkan Zinnirah melepaskan tawa. Atikah ini, ada saja ayat yang boleh mengeraskan perutnya.

"Bukan selalu buat kenduri, tetamu berpuas hati, aku pun seronok." Jawab Zinnirah apabila tawanya hilang.

"Kau cakap macam ni kenduri kau pula, Ji." Kata Anis sambil membawa dua gelas air. Satu untuk dirinya dan satu untuk Zinnirah. Atikah? Pandai-pandai dia hidup.

"Ji, aku ada nampak bihun sup dengan pengat labu tadi. Pergh, meriah. Lepas makan nasi, aku nak makan tu pula." Atikah tidak habis-habis membicarakan tentang makanan. Makanan dan Atikah tidak dapat dipisahkan.

SEMI;KOLON [✔]Where stories live. Discover now