BEBERAPA bulan sudah berlalu, kini Zinnirah bakal menduduki peperiksaan besar pada esok hari. Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia, STPM. Hati yang berdebar hebat hanya mampu ditenangkan dengan zikir-zikir.
Betul kata Absyar, apabila kita meletakkan sepenuhnya kepercayaan pada Allah, hidup akan menjadi lebih baik dan tenang. Hidupnya menjadi lebih baik sedikit dari yang sebelumnya.
Tentang coping mechanism yang dijanjikan bersama Mustaqim tempoh hari, kadang-kadang dia dapat tahan. Dan...kadang-kadang dia terbabas kerana setiap perkara yang bermain dengan mental adalah sangat tidak mudah.
Dia hanya manusia biasa yang boleh hilang kawalan pada bila-bila masa saja. Mimpi ngeri itu? Masih ada namun tidak sekerap dulu.
Zinnirah memang mengelak daripada bertembung dengan babanya di rumah. Jika terlihat wajah itu, badannya menggigil hebat. Jadi, dia hanya berkurung di dalam bilik dan hanya keluar jika diseru oleh mama.
Tenang, memang tenang sedikit daripada dulu. Namun, hati dan mentalnya tidak tenang selagi berada berdekatan dengan keluarganya. Hanya Nek Timah, pengubat hati kerana Mustaqim dan Zhafran telah jauh dari pandangan mata.
Hati sendiri sentiasa dipujuk supaya bertahan dan sabar, hanya sedikit saja masa sebelum dia dapat keluar dari rumah ini. Dia mahu sambung belajar dan lari jauh dari masalah yang dia hadap sekarang.
Lantaklah jika ada yang menggelarnya pengecut kerana mereka tidak pernah tahu apa yang dia rasa. Mereka tidak pernah hadap keseksaan yang bertubi-tubi terhadap dirinya. Mereka...hanya tahu bercakap seolah-olah diri mereka lebih baik daripada orang lain. Sehinggakan ada yang mengambil kerja Tuhan, menghakimi orang lain dengan sekali pandang.
Kejam kan manusia? Hanya memikirkan hati dan diri sendiri. Berlaku zalim kepada orang lain tanpa memikirkan apa yang bakal terjadi pada si dia. Akan traumakah dia? Adakah perkara itu akan diingati oleh si dia sampai mati? Bagaimana si dia mahu menjalani kehidupan selepas ini?
Soalan itu tak pernah sekali pun terlintas pada pemikiran manusia yang hanya tahu menghentam tanpa melihat kiri kanan. Apa yang mereka tahu, mereka puas dapat sakitkan orang.
Lupakah mereka akan satu hal yang telah Allah janjikan? Kifarah itu wujud. What comes around goes around. They cannot be too comfortable on their seat, kifarah is real.
Keluhan terlepas daripada bibir Zinnirah. Allah ada, Zinnirah. Allah ada. Percaya pada takdir Tuhan, semuanya sudah tertulis.
Dada itu diurut berkali-kali dan nafas ditarik dan hembus untuk menenangkan diri sendiri. Fikirannya itu kadang-kadang mencetuskan serangan panik terhadap dirinya. Jadi Zinnirah perlu kekal tenang.
Apabila keadaan menjadi sedikit reda, Zinnirah bangun daripada duduknya dan bergerak ke arah bakul kain yang sudah dilipat. Pintu almari dibuka, dia mahu menyusun pakaiannya.
Tangan itu tangkas melakukan kerja tanpa ada sedikit kekok pun. Sesekali bibir itu menyanyi kecil.
Nabi putra Abdullah, Nabiyullah MuhammadNabi kekasih Allah, Nabiyullah Muhammad
Maula ya sholli wasallim daa iman abada
Ala habibi khoiri kholqi kullihim
Manusia idolaku, Nabiyullah Muhammad
Manusia pujaanku, Nabiyullah Muhammad
Maula ya sholli wasallim daa iman abada
YOU ARE READING
SEMI;KOLON [✔]
General Fiction2023. Zinnirah, gadis yang penuh dugaan dan ujian dalam hidupnya, tak seperti abang kembarnya, Mustaqim yang agak bahagia berbanding dirinya. "Apa hadiah birthday yang Ji nak untuk tahun ni?" - Mustaqim "A forehead kiss from baba and a warm hug fro...