7 TAHUN KEMUDIAN...
JAMBANGAN bunga di dalam genggaman diperhati lama sebelum hujung bibir mengukir senyuman indah. Kaki melangkah dengan penuh gagah ke arah kelompok orang ramai yang sudah mula berselerak di luar dewan.
Leher dipanjangkan untuk mencari seseorang. Di mana dia?
Mata tertancap pada gerangan yang keseorangan di hujung tangga dengan wajah serius tanpa sebarang senyuman. Lelaki itu mula melangkah ke arah itu, jambangan bunga disembunyikan di belakang badannya.
"Assalamualaikum, Zinnirah."
Serentak itu, gadis itu terus berpaling dengan pantas sebelum matanya tertancap pada gerangan yang sungguh kacak pada hari ini.
"Waalaikumsalam...Absyar."
Senyuman kecil mula terukir pada bibir gadis itu, membalas senyuman lebar Absyar yang tidak pernah berhenti mengoyak senyum.
"Tahniah dan happy graduation to our future Ar. Zinnirah Alwie." Jambangan bunga ros tadi dihulurkan ke hadapan wajah Zinnirah. "Nah, untuk awak."
"Terima kasih Absyar, walaupun saya graduan tua. Dah 27 tahun baru nak graduate from degree." Zinnirah menelan fakta yang agak perit bagi dirinya. Kerana apa? Kerana garis masa kehidupannya sidah berubah 180°.
"Umur bukan penghalang untuk belajar, Zinnirah. Not only you, saya pun graduan tua sebab lambat mula belajar. So, don't be insecure with your age. You've done your best and you're the best among the best. Kalau tak, takkan awak dapat anugerah pelajar terbaik tadi, Zinnirah."
Ah, lelaki ini sungguh bijak berkata-kata. Hati Zinnirah mula berasa lega dengan bait bicara lelaki itu.
"Thank you for your words but awak tak perlu pun bagi saya bunga ni. I don't mind if you come with empty-handed." Tetapi, bunga itu tetap dibawa ke hidung dan dihidu aromanya dengan penuh perasaan.
Wangi dan menenangkan.
"Takkan saya nak datang bawa diri je kan? So, a bouquet of roses can make you happy?" Soalan itu menyebabkan wajah Zinnirah berubah merah, sama seperti ros yang di dalam pegangannya. Absyar tergelak kecil melihat reaksi itu, comel.
"Mana Abang Zhafran dan Kak Zulaikha?" Soal Absyar, cuba mengubah suasana yang tiba-tiba menjadi janggal.
"Ada dalam dewan, tak boleh nak keluar sebab ramai sangat manusia di situ." Jawab Zinnirah sambil tersengih kecil apabila teringatkan suara Zhafran tadi. Panas betul lelaki itu apabila tersangkut di dalam sana. Sabarlah, bang. Ini ujian.
"Mus, mana?" Tanya Zinnirah apabila tidak nampak kelibat abangnya yang satu itu.
"Dia lambat sikit, ada emergency case di hospital tadi. Sebab itu, saya datang dulu." Terang Absyar dan Zinnirah hanya mengangguk tanda faham.
Mustaqim sangat sibuk apabila dia mula bekerja sebagai doktor kontrak di hospital kerajaan sejak 2 tahun yang lalu. Lelaki itu, tidak pernah mengenal erti lelah walaupun perlu menjaga Zinnirah yang sakit fizikal dan mental dahulu. Zinnirah sangat terhutang budi pada abangnya itu.
"Absyar... Saya nak minta maaf." Ujar Zinnirah secara tiba-tiba apabila mereka mendiamkan diri.
"Maaf untuk?" Terus berkerut dahi itu mendengar ucapan Zinnirah.
"7 tahun lepas, saya bawa awak ke ambang kematian. Saya belum sempat minta maaf pada awak dan terima kasih selamatkan saya. Bukan sekali tapi berkali-kali, terima kasih." Matanya memanah lama mata Absyar yang bersinar. Lelaki ini tidak pernah sekali pun menunjukkan masalah yang dia ada. Zinnirah hairan, Absyar ni manusia ke?
YOU ARE READING
SEMI;KOLON [✔]
General Fiction2023. Zinnirah, gadis yang penuh dugaan dan ujian dalam hidupnya, tak seperti abang kembarnya, Mustaqim yang agak bahagia berbanding dirinya. "Apa hadiah birthday yang Ji nak untuk tahun ni?" - Mustaqim "A forehead kiss from baba and a warm hug fro...